8-6-2004
Fikse stijging verkopen van GM Daewoo in Zuidoost Azië
De verkopen van GM Daewoo in de eerste vier maanden van 2004 in de
Aziatische ASEAN regio (Association of Southeast Asian Nations)
bedroegen 6.340 units, overeenkomend met een stijging van 292 procent
ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen er 1.640 GM Daewoo
autos werden verkocht.
Van de 8.300 in ASEAN verkochte GM-modellen gedurende de eerste vier
maanden van 2004 was 77 procent afkomstig van GM Daewoo (in dit gebied
voorzien van het Chevrolet logo). Hierdoor konden de verkopen van GM
in deze regio, waartoe Thailand, Indonesië, de Filippijnen, Singapore,
Maleisië, Vietnam en Brunei behoren, met 102 procent stijgen.
91 Procent van de GM Daewoo verkopen gedurende de periode
januari-april 2004 bestond uit de Lacetti-, Kalos- en Matiz-modellen,
waarvan alleen al ruim de helft Lacettis. Sinds de introductie in 2002
is de Lacetti een populair exportmodel van GM Daewoo.
Met een verkoop van 1.740 eenheden maakte de op de Lacetti gebaseerde
Chevrolet Optra voor 73 procent deel uit van de General Motors
verkopen in de grootste markt van GM in de ASEAN regio. William
Botwick, Executive Director van ASEAN, GM Asia Pacific en President &
Managing Director van GM Thailand: De Chevrolet Optra heeft een
belangrijke positie in de markt voor zich opgeëist als een stijlvolle,
betrouwbare en comfortabele middenklasser. In een ongelooflijke korte
tijd is de Lacetti de bestseller geworden van General Motors.
Autos van GM Daewoo worden door zowel klanten als automobielexperts
zeer gewaardeerd. De Chevrolet Optra werd uitgeroepen tot Car of the
Year door het Thaise Ministerie van Industrie dankzij zijn uitstekend
ontwerp en excellente prestaties. Eind vorig jaar hebben Chinese
autojournalisten en -experts de op de Lacetti gebaseerde Buick Excelle
uitgeroepen tot Best Domestic Compact Car 2004 en Car of the Year 2004
Value for Money, terwijl de op de Matiz geënte Chevrolet Spark
onderscheiden werd met de titel Car of the Year 2004 Performance.
In India ontving de op de Lacetti gebaseerde Chevrolet Optra in
december vorig jaar de BBC Worlds Wheels Awards 2003.
In Korea haalde de Lacetti de meeste punten van alle Koreaanse autos
in de Korean Product Quality Index 2003. En meer recent werd de Daewoo
Magnus onderscheiden met de 2004 Technology Frontier Award, verleend
door de Korean Standard Association, als waardering voor zijn
innovatieve zescilinder lijnmotor die een koppel heeft dat
toonaangevend is in deze klasse en zorgt voor een uniek rustig
rijgedrag.
GM Daewoo Auto & Technology
GM Daewoo Auto & Technology, gevestigd in Incheon, Korea, werd in 2002
opgericht. De onderneming beschikt over drie productiefaciliteiten in
Korea en een fabriek in Vietnam. Producten van GM Daewoo worden
bovendien geassembleerd in GM-fabrieken in China, Thailand en India.
In 2003 verkocht GM Daewoo bijna 600.000 autos. De producten worden
geëxporteerd naar 141 landen.
Europa
Pieter Stokman, Manager Public Affairs van Daewoo Motor Benelux: Maar
het succes van GM Daewoo beperkt zich niet alleen tot Azië. Ook in
Europa scoort Daewoo uitstekend. In mei noteerde Daewoo in Europa een
verkoopstijging van maar liefst 44 procent ten opzichte van mei vorig
jaar, terwijl de cumulatieve verkopen tot en met mei dit jaar 51
procent hoger zijn dan dezelfde periode vorig jaar.Terwijl in ons land
onze verkopen in mei zelfs verdubbelden.
AutoRai