AutoRai

8-6-2004

Fikse stijging verkopen van GM Daewoo in Zuidoost Azië

De verkopen van GM Daewoo in de eerste vier maanden van 2004 in de Aziatische ASEAN regio (Association of Southeast Asian Nations) bedroegen 6.340 units, overeenkomend met een stijging van 292 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen er 1.640 GM Daewoo autos werden verkocht.

Van de 8.300 in ASEAN verkochte GM-modellen gedurende de eerste vier maanden van 2004 was 77 procent afkomstig van GM Daewoo (in dit gebied voorzien van het Chevrolet logo). Hierdoor konden de verkopen van GM in deze regio, waartoe Thailand, Indonesië, de Filippijnen, Singapore, Maleisië, Vietnam en Brunei behoren, met 102 procent stijgen.

91 Procent van de GM Daewoo verkopen gedurende de periode januari-april 2004 bestond uit de Lacetti-, Kalos- en Matiz-modellen, waarvan alleen al ruim de helft Lacettis. Sinds de introductie in 2002 is de Lacetti een populair exportmodel van GM Daewoo.

Met een verkoop van 1.740 eenheden maakte de op de Lacetti gebaseerde Chevrolet Optra voor 73 procent deel uit van de General Motors verkopen in de grootste markt van GM in de ASEAN regio. William Botwick, Executive Director van ASEAN, GM Asia Pacific en President & Managing Director van GM Thailand: De Chevrolet Optra heeft een belangrijke positie in de markt voor zich opgeëist als een stijlvolle, betrouwbare en comfortabele middenklasser. In een ongelooflijke korte tijd is de Lacetti de bestseller geworden van General Motors.

Autos van GM Daewoo worden door zowel klanten als automobielexperts zeer gewaardeerd. De Chevrolet Optra werd uitgeroepen tot Car of the Year door het Thaise Ministerie van Industrie dankzij zijn uitstekend ontwerp en excellente prestaties. Eind vorig jaar hebben Chinese autojournalisten en -experts de op de Lacetti gebaseerde Buick Excelle uitgeroepen tot Best Domestic Compact Car 2004 en Car of the Year 2004 Value for Money, terwijl de op de Matiz geënte Chevrolet Spark onderscheiden werd met de titel Car of the Year 2004 Performance.

In India ontving de op de Lacetti gebaseerde Chevrolet Optra in december vorig jaar de BBC Worlds Wheels Awards 2003.

In Korea haalde de Lacetti de meeste punten van alle Koreaanse autos in de Korean Product Quality Index 2003. En meer recent werd de Daewoo Magnus onderscheiden met de 2004 Technology Frontier Award, verleend door de Korean Standard Association, als waardering voor zijn innovatieve zescilinder lijnmotor die een koppel heeft dat toonaangevend is in deze klasse en zorgt voor een uniek rustig rijgedrag.

GM Daewoo Auto & Technology
GM Daewoo Auto & Technology, gevestigd in Incheon, Korea, werd in 2002 opgericht. De onderneming beschikt over drie productiefaciliteiten in Korea en een fabriek in Vietnam. Producten van GM Daewoo worden bovendien geassembleerd in GM-fabrieken in China, Thailand en India. In 2003 verkocht GM Daewoo bijna 600.000 autos. De producten worden geëxporteerd naar 141 landen.

Europa
Pieter Stokman, Manager Public Affairs van Daewoo Motor Benelux: Maar het succes van GM Daewoo beperkt zich niet alleen tot Azië. Ook in Europa scoort Daewoo uitstekend. In mei noteerde Daewoo in Europa een verkoopstijging van maar liefst 44 procent ten opzichte van mei vorig jaar, terwijl de cumulatieve verkopen tot en met mei dit jaar 51 procent hoger zijn dan dezelfde periode vorig jaar.Terwijl in ons land onze verkopen in mei zelfs verdubbelden.