AutoRai

8-6-2004

Jeroen Bleekemolen achttiende op Lausitzring

Jeroen Bleekemolen, de Nederlandse Opel-fabriekscoureur in het Duits toerwagenkampioenschap DTM, sloot de vierde race van het seizoen op de EuroSpeedway Lausitz nabij Dresden als achttiende af.

In totaal 74.000 bezoekers waren getuige van een spectaculaire wedstrijd. Bleekemolen kon met zijn Opel Astra V8 Coupé van vorig jaar helaas geen rol van betekenis spelen. Doordat zijn team de auto in de startopstelling te laat op de wielen zette, moest Bleekemolen in de race als straf eenmaal door de pitstraat rijden. Daarmee raakte hij alle kansen op een betere klassering kwijt.

Wat was er precies gebeurd? De rijder uit Aerdenhout legt uit: Volgens het reglement moeten alle raceautos met vier wielen op het asfalt staan op het moment dat de wedstrijdleider het signaal drie minuten te gaan voor de start van de opwarmronde geeft. Bij mijn auto was er een klein probleem met de installatie die de auto omhoog brengt en daardoor stond ik te laat klaar. De gebruikelijke straf daarvoor is dat je eenmaal door de pitstraat moet rijden, waar een maximumsnelheid van 80 km per uur geldt. Daarmee verlies je behoorlijk wat tijd, dat maak je in de race niet meer goed.

De tijdtraining was al een chaotische aangelegenheid, omdat de baan door een zware regenbui kort ervoor spiegelglad was geworden. Jeroen Bleekemolen was een van de vele rijders die een excursie in de grindbak maakten. Tegen het eind van de sessie probeerde ik nog een keer een snelle tijd te zetten, maar dat lukte uiteindelijk niet meer, aldus Bleekemolen, die daardoor genoegen moest nemen met de twintigste plaats in de startopstelling voor de race. Daar bevond hij zich overigens in goed gezelschap: oud-DTM-kampioen Frank Biela stond maar een plek voor hem en vijfvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen kwam niet verder dan startplaats achttien.

In de race startte Jeroen Bleekemolen voorzichtig: Ik zag dat er voor me de nodige aanrijdingen waren en besloot geen risicos te nemen. Dat was de juiste beslissing, want zo kon ik al in de eerste ronde een aantal plaatsen goedmaken. Toen kwam echter al snel het bericht dat ik door de pitstraat moest, en zo waren alle kansen verkeken. Daarna was het een kwestie van uitrijden, veel meer zat er niet in.

De Opel Vectras in de DTM waren op de Lausitzring goed op snelheid. In de startopstelling stonden er maar liefst vier Vectras bij de eerste tien, met als beste resultaat de vierde plaats voor de Schot Peter Dumbreck met de Valvoline-Vectra van het OPC Team Phoenix. In de race raakten echter diverse Opel-rijders betrokken bij botsingen vlak na de start. De Fransman Laurent Aiello bleef met zijn Playboy-Vectra buiten de problemen en eindigde als vierde, het beste seizoensresultaat voor Opel in de DTM tot nu toe.

Op 18 juli start de DTM overigens tijdens een invitatierace in de Chinese stad Sjanghai. Daarbij zal ook Opel met vier rijders vertegenwoordigd zijn, waaronder Jeroen Bleekemolen met zijn Opel Astra V8 Coupé. Hij verheugt zich al erg op deze speciale wedstrijd: Ik vind het wel spannend, ben nog nooit eerder in China geweest. Het feit dat wij met de DTM als eerste in China racen, zelfs nog voordat de Formule 1 er komt, maakt het extra bijzonder. Bovendien rijden we er op een stratencircuit, dat is ook altijd wel apart.

De volgende race van de DTM vindt plaats op 27 juni op de Norisring in Neurenberg.