8-6-2004
Jeroen Bleekemolen achttiende op Lausitzring
Jeroen Bleekemolen, de Nederlandse Opel-fabriekscoureur in het Duits
toerwagenkampioenschap DTM, sloot de vierde race van het seizoen op de
EuroSpeedway Lausitz nabij Dresden als achttiende af.
In totaal 74.000 bezoekers waren getuige van een spectaculaire
wedstrijd. Bleekemolen kon met zijn Opel Astra V8 Coupé van vorig jaar
helaas geen rol van betekenis spelen. Doordat zijn team de auto in de
startopstelling te laat op de wielen zette, moest Bleekemolen in de
race als straf eenmaal door de pitstraat rijden. Daarmee raakte hij
alle kansen op een betere klassering kwijt.
Wat was er precies gebeurd? De rijder uit Aerdenhout legt uit: Volgens
het reglement moeten alle raceautos met vier wielen op het asfalt
staan op het moment dat de wedstrijdleider het signaal drie minuten te
gaan voor de start van de opwarmronde geeft. Bij mijn auto was er een
klein probleem met de installatie die de auto omhoog brengt en
daardoor stond ik te laat klaar. De gebruikelijke straf daarvoor is
dat je eenmaal door de pitstraat moet rijden, waar een maximumsnelheid
van 80 km per uur geldt. Daarmee verlies je behoorlijk wat tijd, dat
maak je in de race niet meer goed.
De tijdtraining was al een chaotische aangelegenheid, omdat de baan
door een zware regenbui kort ervoor spiegelglad was geworden. Jeroen
Bleekemolen was een van de vele rijders die een excursie in de
grindbak maakten. Tegen het eind van de sessie probeerde ik nog een
keer een snelle tijd te zetten, maar dat lukte uiteindelijk niet meer,
aldus Bleekemolen, die daardoor genoegen moest nemen met de twintigste
plaats in de startopstelling voor de race. Daar bevond hij zich
overigens in goed gezelschap: oud-DTM-kampioen Frank Biela stond maar
een plek voor hem en vijfvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen kwam
niet verder dan startplaats achttien.
In de race startte Jeroen Bleekemolen voorzichtig: Ik zag dat er voor
me de nodige aanrijdingen waren en besloot geen risicos te nemen. Dat
was de juiste beslissing, want zo kon ik al in de eerste ronde een
aantal plaatsen goedmaken. Toen kwam echter al snel het bericht dat ik
door de pitstraat moest, en zo waren alle kansen verkeken. Daarna was
het een kwestie van uitrijden, veel meer zat er niet in.
De Opel Vectras in de DTM waren op de Lausitzring goed op snelheid. In
de startopstelling stonden er maar liefst vier Vectras bij de eerste
tien, met als beste resultaat de vierde plaats voor de Schot Peter
Dumbreck met de Valvoline-Vectra van het OPC Team Phoenix. In de race
raakten echter diverse Opel-rijders betrokken bij botsingen vlak na de
start. De Fransman Laurent Aiello bleef met zijn Playboy-Vectra buiten
de problemen en eindigde als vierde, het beste seizoensresultaat voor
Opel in de DTM tot nu toe.
Op 18 juli start de DTM overigens tijdens een invitatierace in de
Chinese stad Sjanghai. Daarbij zal ook Opel met vier rijders
vertegenwoordigd zijn, waaronder Jeroen Bleekemolen met zijn Opel
Astra V8 Coupé. Hij verheugt zich al erg op deze speciale wedstrijd:
Ik vind het wel spannend, ben nog nooit eerder in China geweest. Het
feit dat wij met de DTM als eerste in China racen, zelfs nog voordat
de Formule 1 er komt, maakt het extra bijzonder. Bovendien rijden we
er op een stratencircuit, dat is ook altijd wel apart.
De volgende race van de DTM vindt plaats op 27 juni op de Norisring in
Neurenberg.
AutoRai