AutoRai

8-6-2004

Rexton 270 Xdi: nóg meer Power en Souplesse

De nieuwe SsangYong Rexton heeft nu nóg meer aantrekkingskracht. Letterlijk, de Rexton is namelijk leverbaar met een nieuwe, bijzonder krachtige 2.7-liter Xdi-dieselmotor. Bovendien zijn in zowel het exterieur als het interieur belangrijke wijzigingen doorgevoerd.

De uitstraling van de Rexton is daardoor verder versterkt en de ergonomie verhoogd.

De Rexton is het paradepaardje in de modellenlijn van SsangYong. Velen waarderen de auto om zijn fraaie design, dat wordt gecombineerd met uitstekende rijkwaliteiten, zowel op begaanbare als op onbegaanbare wegen. Ook als trekker van zware aanhangers is de Rexton een uitstekende keuze. Het maximale aanhangwagengewicht wordt begrensd door het wettelijk toegestane maximum van 3.500 kilogram (geremd) en 750 kilogram (ongeremd).

De Rexton 270 Xdi zet het succes van de eerste generatie krachtig voort. Door diverse belangrijke wijzigingen is het model nu een nog aantrekkelijker aanbieding in de alsmaar groeiende markt van Sports Utility Vehicles (SUVs).

Stijlvol exterieur én interieur
Deze nieuwe generatie Rexton is door enkele uiterlijke wijzigingen duidelijk te onderscheiden van zijn voorganger. De buitenzijde is nog stijlvoller, onder meer door de nieuwe grille, lichtmetalen velgen en de zilverkleurige roofrails. Het interieur heeft een nog luxueuzere uitstraling door de stijlvolle, donkere bekleding en de toepassing van woodgrain accenten. Bovendien is het instrumentenpaneel overzichtelijk zodat de bestuurder eenvoudig en snel kan beschikken over de verlangde informatie.

Hoge prestaties
Het motorenpalet voor de Rexton is nu uitgebreid met de hypermoderne Xdi-dieselmotor met een inhoud van 2.7-liter en een vermogen van 165 pk. Als basis voor deze nieuwe motor is wederom gebruik gemaakt van de Mercedes-Benz basistechniek. Het gerenommeerde, Oostenrijkse AVL stond garant voor de verdere ontwikkeling van het motorblok. De motor maakt gebruik van de nieuwste ontwikkeling op het gebied van directe dieselinjectie: de derde generatie common-railtechniek van Delphi. Hierdoor heeft de 270 Xdi zoals de motor officieel wordt aangeduid een zeer hoog prestatieniveau en een comfortabel karakter, terwijl het verbruik laag is.

In diverse uitvoeringen van de Rexton 270 Xdi is nu eveneens de tiptronic 5-traps automatische transmissie leverbaar. Deze versnellingsbak combineert het gemak van automatisch schakelen met de interactie van zelf schakelen. Het betreft hier een Mercedes-Benz versnellingsbak die tevens wordt toegepast in o.a. de Porsche 996, bij Jaguar en in de Mercedes S, E, M, SLK en CLK.

Al deze vernieuwingen maken van de SsangYong Rexton de nieuwe benchmark in de SUV-klasse.

Nieuwe Xdi-motor en tiptronic transmissie
Betrouwbaarheid, lage uitstoot van schadelijke stoffen en hoge prestaties. Dat zijn de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Xdi-dieselmotor van SsangYong. In combinatie met de eveneens nieuwe tiptronic automatische transmissie staat deze motor garant voor niet te evenaren rijplezier.

De basistechniek voor de motoren van SsangYong wordt al jaren geleverd door Mercedes-Benz. Een logische keuze, want deze motoren staan bekend om hun betrouwbaarheid en technische verfijning. De 3.2-liter benzinemotor met 220 pk en de 2.9-liter turbodieselmotor met 120 pk uit de SsangYong Rexton waren daarvan al goede voorbeelden.

Xdi-dieselmotor
Met de nieuwe Xdi-dieselmotor voor de Rexton gaat SsangYong een stap verder. Deze motor maakt gebruik van de derde generatie directe dieselinjectie met common-railtechniek van Delphi. De brandstof wordt met een druk van 1.600 bar ingespoten. Daardoor is het rendement dat uit de brandstof kan worden gehaald vele malen hoger dan bij conventionele directe dieselinjectie. Bovendien is het motormanagement met een 32-bits ECU in staat sneller te reageren op veranderende omstandigheden dan de tot nu toe gebruikte systemen met een 16-bits ECU.

Concreet betekenen deze technieken dat de Xdi-motor veel kwaliteit biedt. Hij levert met 165 pk bij 4.000 toeren per minuut een hoog vermogen, zeker wanneer er wordt gekeken naar het vermogen per liter motorinhoud. Op dat gebied staat de Xdi-motor van SsangYong aan de top in zijn klasse.

Behalve een hoog vermogen is ook een hoog koppel voor dit type auto van groot belang. En dat is ruim voorhanden bij deze nieuwe Rexton. Het koppel van 340 Nm is beschikbaar over een breed toerentalgebied van 1.800 tot 3.200 toeren per minuut. Daardoor is de motor altijd alert, hetzij voor kracht in het terrein, hetzij voor acceleratie op de verharde wegen.

En de Xdi-motor zorgt niet alleen voor hoge prestaties, ook het comfort is van hoog niveau. De motor is zeer stil, trillingen dringen niet tot het interieur door. Een ander belangrijk aspect van de Xdi-motor is het lage verbruik. Mede daardoor en door de vooruitstrevende technieken is de uitstoot van schadelijke stoffen bijzonder laag. En uiteraard is de motor ook zeer betrouwbaar. Het nieuwe brandstoffilter haalt bijvoorbeeld nog meer water uit de brandstof, zodat vervuiling van het brandstofsysteem door sludge tot een minimum beperkt is.

Tiptronic transmissie
De tiptronic automatische transmissie (standaard op de RX 320 en de RX 320 s, optioneel op de RX 270) in de nieuwe Rexton geeft schakelen een extra dimensie. Deze intelligente versnellingsbak past zich constant aan het rijgedrag van de bestuurder of externe factoren aan. Geavanceerde elektronica bepaalt aan de hand van diverse parameters welke versnelling gekozen moet worden. Het systeem houdt daarbij onder meer rekening met de ondergrond (verharde of onverharde weg), de snelheid waarmee gereden wordt en de bediening van de pedalen door de bestuurder.

De troef van de tiptronic versnellingsbak is de mogelijkheid om ook handmatig te schakelen. Dit maakt een rit in de Rexton niet alleen interactiever, ook in het terrein bewijst dit systeem zijn nut. Bijzonder aan de tiptronic is dat deze versnellingsbak twee versnellingen achteruit heeft. De tweede versnelling heeft een lagere overbrenging, waardoor de bestuurder ook op een gladde ondergrond achteruit kan wegrijden zonder dat de wielen doorslippen.

De koppelomvormer tussen de tiptronic versnellingsbak en de motor van de Rexton 270 Xdi is niet uitgevoerd met een vloeistofkoppeling, maar met een vaste verbinding. Dit voorkomt dat er kracht verloren gaat bij het overbrengen ervan op de ondergrond. Er gaat dus meer kracht naar de wielen, en het brandstofverbruik is lager.

Behalve met de tiptronic automatische transmissie is de Rexton ook leverbaar met een nieuwe handgeschakelde vijfversnellingsbak. De overbrengingsverhoudingen zijn aangepast: de tussenacceleratie bij lage snelheden is verbeterd, het geluidsniveau bij hogere snelheden is gereduceerd. Ook het brandstofverbruik is aanzienlijk afgenomen. Door de toepassing van een verzwaard vliegwiel bij deze vijfversnellingsbak zijn trillingen en transmissiegeluiden die tot het interieur kunnen doordringen teruggebracht, wat het comfort in de SsangYong Rexton 270 Xdi verder verhoogt.

Stevig chassis en geavanceerde aandrijflijnen

Een SUV moet van alle markten thuis zijn. Er zijn bij de Rexton 270 Xdi dan ook geen compromissen gedaan wat betreft comfort en terreinvaardigheid. Door de moderne ondersteltechniek en de vooruitstrevende transmissie kan de RX 270 Xdi op alle terreinen uitstekend uit de voeten.

Zoals het een echte terreinauto betaamt, staat de Rexton 270 Xdi op een ijzersterk ladderchassis. Toch biedt de auto het comfort van een luxe personenauto. Dat is bereikt door de voorwielophanging uit te voeren met double wishbone-ophanging. Deze laat zich niet van de wijs brengen door oneffenheden in het wegdek en absorbeert kuilen en bulten optimaal. Een uitstekend comfort is het resultaat. De achteras van de Rexton is uitgerust met schroefveren en een multilink-ophanging voor een goede grip off road. Ook op geasfalteerde wegen biedt deze constructie uiteraard veel comfort.

4WD
De Rexton 270 Xdi beschikt over een elektrisch inschakelbare, vierwielaangedreven hoge én lage gearing. Tijdens het rijden kan de bestuurder met een simpele druk op de knop de hoge gearing inschakelen. De lage gearing is vanuit stilstand inschakelbaar voor nog meer kracht bij lage toerentallen. Dit alles garandeert een optimale grip onder alle omstandigheden.

Voor meer zekerheid is de Rexton 270 Xdi optioneel voorzien van het stabiliteitsprogramma ESP (Electronic Stability Program). Dit systeem voorkomt dat de Rexton op gladde ondergronden grip verliest en in de slip raakt. Als dat dreigt te gebeuren, verlaagt ESP de kracht op de wielen zodat de auto de oorspronkelijk gekozen koers kan vervolgen. De diameter van de remschijven is vergroot en het ABS-remsysteem is uitgebreid met een remassistent (BAS Brake Assist System). Dit staat garant voor een kortere remweg.

Verbeterd design en luxueuzer interieur
Het uiterlijk van de SsangYong Rexton past bij elke gelegenheid: hij heeft de stoere uitstraling die hoort bij het off road rijden, maar hij misstaat met zijn nieuwe exterieur ook niet in het stadsverkeer. De Rexton sluit naadloos aan bij alle wensen van de SUV-rijder van deze tijd.

De ontwerpers van de SsangYong Rexton zijn erin geslaagd de auto een uiterlijk te geven dat nergens misstaat. De fraaie lijn van de Rexton wordt bekroond door vele, mooi vormgegeven en ook praktische, details. Vooral door het subtiele gebruik van chromen accenten heeft het uiterlijk nog meer uitstraling gekregen.

Het meest opvallende onderdeel van het exterieur is zonder twijfel de grille. De moderne lijn en de veelzijdigheid van de Rexton worden benadrukt door de praktische roofrails op de auto, die nu in zilverkleur zijn uitgevoerd. Om de vernieuwingen aan het uiterlijk van de Rexton te completeren, is er een brede keus uit nieuw ontworpen lichtmetalen velgen.

Stijlvolle materialen
De SsangYong Rexton vervoert zijn inzittenden in alle comfort. De uitstekende stoelen dragen ertoe bij dat de bestuurder zelfs na een lange rit fris uit zijn auto stapt. Door de achtvoudige elektrische verstelmogelijkheden van de voorstoelen, is altijd een goede zitpositie te vinden. Bij de RX 270 s Xdi-uitvoering zijn bovendien de stoelinstellingen van drie personen op te slaan met een geheugenfunctie. Ook de instellingen van de buitenspiegels worden hierin voorgeprogrammeerd. Stoelverwarming is op alle 270 modellen standaard. Het standaard lederen stuurwiel is in hoogte verstelbaar. Zo is er altijd goed zicht op het instrumentencluster.

Niet alleen de bestuurder en de voorpassagier worden omringd door alle comfort, ook de passagiers op de tweede en derde zitrij hebben een geriefelijke zitplaats. De ruimte voor benen, armen en hoofd is riant. Voor een optimaal klimaat in de Rexton is de airconditioning uitgerust met Full Auto Temperature Control. Dit systeem zorgt voor een constante temperatuur in de auto, rekening houdend met de buitentemperatuur, het invallende zonlicht en de luchtvochtigheid.

De afwerking van het interieur van de SsangYong Rexton is van uitzonderlijk niveau, nog eens versterkt door de donkere tinten van de hoogwaardige kunststoffen en bekledingsmaterialen. Ook voor de afwerking op de portieren en de middenconsole is gekozen voor een donkere houtsoort. Het eveneens donkere leer (in de RX 270 s, de RX 320 en de RX 320 s) geeft het interieur een zeer luxueuze uitstraling.

Veelzijdig interieur
Het interieur van de Rexton is zeer veelzijdig. Er zijn diverse, praktisch geplaatste opbergvakken voor kleine spullen en diverse bekerhouders. Optioneel is een tweede achterbank leverbaar, die plek biedt voor twee personen.

Ook voor het vervoer van goederen is de Rexton uitstekend uitgerust. De zittingen van de tweede en derde zitrij zijn in ongelijke delen neerklapbaar, zodat zelfs de grootste stukken bagage zonder problemen in de laadruimte passen. Handig is ook het 12-voltstopcontact in het dashboard en in de bagageruimte.

Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
De SsangYong Rexton omringt de inzittenden niet alleen met comfort, maar ook met diverse veiligheidsvoorzieningen die altijd paraat staan om ongelukken te voorkomen. Mocht het toch misgaan, dan biedt de Rexton zijn inzittenden maximale bescherming.

De vierwielaandrijving, die tot de standaarduitrusting van elke SsangYong Rexton behoort, is een goed voorbeeld van de optimale veiligheid die de auto zijn inzittenden biedt. Dit systeem maakt niet alleen onbegaanbare wegen begaanbaar, maar bewijst ook op verharde wegen zijn nut wanneer de omstandigheden daarom vragen. Bij plotseling optredende gladheid bijvoorbeeld zorgt de vierwielaandrijving voor extra grip en stabiliteit.

Het optioneel gemonteerde stabiliteitsprogramma ESP (Electronic Stability Program) voegt eveneens een extra dimensie toe aan de veiligheid van de Rexton 270 Xdi. Voor een nog betere remcapaciteit hebben de remschijven een grotere diameter gekregen en reageren de twee rembekrachtigers nog sneller. In combinatie met het ABS-remsysteem met optionele remassistent BAS (Brake Assist System) heeft dit een optimale vertraging tot gevolg. De remweg is aanzienlijk verkort.

Optimale bescherming
Is een aanrijding niet meer te vermijden, dan kunnen de inzittenden van de Rexton 270 Xdi vertrouwen op diverse voorzieningen die de kans op letsel zoveel mogelijk verkleinen. De constructie van de auto speelt daarbij een zeer belangrijke rol. De SsangYong Rexton staat op een zeer stijf chassis, dat bij een aanrijding de botskracht absorbeert en zelfs minimaal vervormt. Hierdoor blijft het passagierscompartiment van de Rexton zo goed als in tact. Voorin zijn airbags en zij-airbags (enkel bij de 270 s) gemonteerd. Ook bij een zijdelingse aanrijding biedt de Rexton optimale bescherming aan de inzittenden. In de voor- en achterportieren zijn stalen balken gemonteerd die minimaal vervormen bij een aanrijding in de flank.

Maar ook de meer algemene zaken dragen bij aan het hoge veiligheidsniveau van de SsangYong Rexton. Zo zijn de voor- en achterruit van de Rexton voorzien van verwarming. Hierdoor heeft de bestuurder bij beslagen of bevroren ramen eerder zicht. Ditzelfde geldt voor de elektrisch verwarmbare buitenspiegels. Het interieur van de Rexton is rijkelijk bedeeld met opbergvakken, zodat losse spullen veilig zijn op te bergen. De modern gevormde koplampen zijn voorzien van een battery saver waardoor de lampen automatisch uitgaan bij het afsluiten van de portieren. Bovendien zijn in de voorbumper van elke Rexton 270 Xdi mistlampen gemonteerd.