8-6-2004
Rexton 270 Xdi: nóg meer Power en Souplesse
De nieuwe SsangYong Rexton heeft nu nóg meer aantrekkingskracht.
Letterlijk, de Rexton is namelijk leverbaar met een nieuwe, bijzonder
krachtige 2.7-liter Xdi-dieselmotor. Bovendien zijn in zowel het
exterieur als het interieur belangrijke wijzigingen doorgevoerd.
De uitstraling van de Rexton is daardoor verder versterkt en de
ergonomie verhoogd.
De Rexton is het paradepaardje in de modellenlijn van SsangYong. Velen
waarderen de auto om zijn fraaie design, dat wordt gecombineerd met
uitstekende rijkwaliteiten, zowel op begaanbare als op onbegaanbare
wegen. Ook als trekker van zware aanhangers is de Rexton een
uitstekende keuze. Het maximale aanhangwagengewicht wordt begrensd
door het wettelijk toegestane maximum van 3.500 kilogram (geremd) en
750 kilogram (ongeremd).
De Rexton 270 Xdi zet het succes van de eerste generatie krachtig
voort. Door diverse belangrijke wijzigingen is het model nu een nog
aantrekkelijker aanbieding in de alsmaar groeiende markt van Sports
Utility Vehicles (SUVs).
Stijlvol exterieur én interieur
Deze nieuwe generatie Rexton is door enkele uiterlijke wijzigingen
duidelijk te onderscheiden van zijn voorganger. De buitenzijde is nog
stijlvoller, onder meer door de nieuwe grille, lichtmetalen velgen en
de zilverkleurige roofrails. Het interieur heeft een nog luxueuzere
uitstraling door de stijlvolle, donkere bekleding en de toepassing van
woodgrain accenten. Bovendien is het instrumentenpaneel overzichtelijk
zodat de bestuurder eenvoudig en snel kan beschikken over de verlangde
informatie.
Hoge prestaties
Het motorenpalet voor de Rexton is nu uitgebreid met de hypermoderne
Xdi-dieselmotor met een inhoud van 2.7-liter en een vermogen van 165
pk. Als basis voor deze nieuwe motor is wederom gebruik gemaakt van de
Mercedes-Benz basistechniek. Het gerenommeerde, Oostenrijkse AVL stond
garant voor de verdere ontwikkeling van het motorblok. De motor maakt
gebruik van de nieuwste ontwikkeling op het gebied van directe
dieselinjectie: de derde generatie common-railtechniek van Delphi.
Hierdoor heeft de 270 Xdi zoals de motor officieel wordt aangeduid een
zeer hoog prestatieniveau en een comfortabel karakter, terwijl het
verbruik laag is.
In diverse uitvoeringen van de Rexton 270 Xdi is nu eveneens de
tiptronic 5-traps automatische transmissie leverbaar. Deze
versnellingsbak combineert het gemak van automatisch schakelen met de
interactie van zelf schakelen. Het betreft hier een Mercedes-Benz
versnellingsbak die tevens wordt toegepast in o.a. de Porsche 996, bij
Jaguar en in de Mercedes S, E, M, SLK en CLK.
Al deze vernieuwingen maken van de SsangYong Rexton de nieuwe
benchmark in de SUV-klasse.
Nieuwe Xdi-motor en tiptronic transmissie
Betrouwbaarheid, lage uitstoot van schadelijke stoffen en hoge
prestaties. Dat zijn de belangrijkste kenmerken van de nieuwe
Xdi-dieselmotor van SsangYong. In combinatie met de eveneens nieuwe
tiptronic automatische transmissie staat deze motor garant voor niet
te evenaren rijplezier.
De basistechniek voor de motoren van SsangYong wordt al jaren geleverd
door Mercedes-Benz. Een logische keuze, want deze motoren staan bekend
om hun betrouwbaarheid en technische verfijning. De 3.2-liter
benzinemotor met 220 pk en de 2.9-liter turbodieselmotor met 120 pk
uit de SsangYong Rexton waren daarvan al goede voorbeelden.
Xdi-dieselmotor
Met de nieuwe Xdi-dieselmotor voor de Rexton gaat SsangYong een stap
verder. Deze motor maakt gebruik van de derde generatie directe
dieselinjectie met common-railtechniek van Delphi. De brandstof wordt
met een druk van 1.600 bar ingespoten. Daardoor is het rendement dat
uit de brandstof kan worden gehaald vele malen hoger dan bij
conventionele directe dieselinjectie. Bovendien is het motormanagement
met een 32-bits ECU in staat sneller te reageren op veranderende
omstandigheden dan de tot nu toe gebruikte systemen met een 16-bits
ECU.
Concreet betekenen deze technieken dat de Xdi-motor veel kwaliteit
biedt. Hij levert met 165 pk bij 4.000 toeren per minuut een hoog
vermogen, zeker wanneer er wordt gekeken naar het vermogen per liter
motorinhoud. Op dat gebied staat de Xdi-motor van SsangYong aan de top
in zijn klasse.
Behalve een hoog vermogen is ook een hoog koppel voor dit type auto
van groot belang. En dat is ruim voorhanden bij deze nieuwe Rexton.
Het koppel van 340 Nm is beschikbaar over een breed toerentalgebied
van 1.800 tot 3.200 toeren per minuut. Daardoor is de motor altijd
alert, hetzij voor kracht in het terrein, hetzij voor acceleratie op
de verharde wegen.
En de Xdi-motor zorgt niet alleen voor hoge prestaties, ook het
comfort is van hoog niveau. De motor is zeer stil, trillingen dringen
niet tot het interieur door. Een ander belangrijk aspect van de
Xdi-motor is het lage verbruik. Mede daardoor en door de
vooruitstrevende technieken is de uitstoot van schadelijke stoffen
bijzonder laag. En uiteraard is de motor ook zeer betrouwbaar. Het
nieuwe brandstoffilter haalt bijvoorbeeld nog meer water uit de
brandstof, zodat vervuiling van het brandstofsysteem door sludge tot
een minimum beperkt is.
Tiptronic transmissie
De tiptronic automatische transmissie (standaard op de RX 320 en de RX
320 s, optioneel op de RX 270) in de nieuwe Rexton geeft schakelen een
extra dimensie. Deze intelligente versnellingsbak past zich constant
aan het rijgedrag van de bestuurder of externe factoren aan.
Geavanceerde elektronica bepaalt aan de hand van diverse parameters
welke versnelling gekozen moet worden. Het systeem houdt daarbij onder
meer rekening met de ondergrond (verharde of onverharde weg), de
snelheid waarmee gereden wordt en de bediening van de pedalen door de
bestuurder.
De troef van de tiptronic versnellingsbak is de mogelijkheid om ook
handmatig te schakelen. Dit maakt een rit in de Rexton niet alleen
interactiever, ook in het terrein bewijst dit systeem zijn nut.
Bijzonder aan de tiptronic is dat deze versnellingsbak twee
versnellingen achteruit heeft. De tweede versnelling heeft een lagere
overbrenging, waardoor de bestuurder ook op een gladde ondergrond
achteruit kan wegrijden zonder dat de wielen doorslippen.
De koppelomvormer tussen de tiptronic versnellingsbak en de motor van
de Rexton 270 Xdi is niet uitgevoerd met een vloeistofkoppeling, maar
met een vaste verbinding. Dit voorkomt dat er kracht verloren gaat bij
het overbrengen ervan op de ondergrond. Er gaat dus meer kracht naar
de wielen, en het brandstofverbruik is lager.
Behalve met de tiptronic automatische transmissie is de Rexton ook
leverbaar met een nieuwe handgeschakelde vijfversnellingsbak. De
overbrengingsverhoudingen zijn aangepast: de tussenacceleratie bij
lage snelheden is verbeterd, het geluidsniveau bij hogere snelheden is
gereduceerd. Ook het brandstofverbruik is aanzienlijk afgenomen. Door
de toepassing van een verzwaard vliegwiel bij deze vijfversnellingsbak
zijn trillingen en transmissiegeluiden die tot het interieur kunnen
doordringen teruggebracht, wat het comfort in de SsangYong Rexton 270
Xdi verder verhoogt.
Stevig chassis en geavanceerde aandrijflijnen
Een SUV moet van alle markten thuis zijn. Er zijn bij de Rexton 270
Xdi dan ook geen compromissen gedaan wat betreft comfort en
terreinvaardigheid. Door de moderne ondersteltechniek en de
vooruitstrevende transmissie kan de RX 270 Xdi op alle terreinen
uitstekend uit de voeten.
Zoals het een echte terreinauto betaamt, staat de Rexton 270 Xdi op
een ijzersterk ladderchassis. Toch biedt de auto het comfort van een
luxe personenauto. Dat is bereikt door de voorwielophanging uit te
voeren met double wishbone-ophanging. Deze laat zich niet van de wijs
brengen door oneffenheden in het wegdek en absorbeert kuilen en bulten
optimaal. Een uitstekend comfort is het resultaat. De achteras van de
Rexton is uitgerust met schroefveren en een multilink-ophanging voor
een goede grip off road. Ook op geasfalteerde wegen biedt deze
constructie uiteraard veel comfort.
4WD
De Rexton 270 Xdi beschikt over een elektrisch inschakelbare,
vierwielaangedreven hoge én lage gearing. Tijdens het rijden kan de
bestuurder met een simpele druk op de knop de hoge gearing
inschakelen. De lage gearing is vanuit stilstand inschakelbaar voor
nog meer kracht bij lage toerentallen. Dit alles garandeert een
optimale grip onder alle omstandigheden.
Voor meer zekerheid is de Rexton 270 Xdi optioneel voorzien van het
stabiliteitsprogramma ESP (Electronic Stability Program). Dit systeem
voorkomt dat de Rexton op gladde ondergronden grip verliest en in de
slip raakt. Als dat dreigt te gebeuren, verlaagt ESP de kracht op de
wielen zodat de auto de oorspronkelijk gekozen koers kan vervolgen. De
diameter van de remschijven is vergroot en het ABS-remsysteem is
uitgebreid met een remassistent (BAS Brake Assist System). Dit staat
garant voor een kortere remweg.
Verbeterd design en luxueuzer interieur
Het uiterlijk van de SsangYong Rexton past bij elke gelegenheid: hij
heeft de stoere uitstraling die hoort bij het off road rijden, maar
hij misstaat met zijn nieuwe exterieur ook niet in het stadsverkeer.
De Rexton sluit naadloos aan bij alle wensen van de SUV-rijder van
deze tijd.
De ontwerpers van de SsangYong Rexton zijn erin geslaagd de auto een
uiterlijk te geven dat nergens misstaat. De fraaie lijn van de Rexton
wordt bekroond door vele, mooi vormgegeven en ook praktische, details.
Vooral door het subtiele gebruik van chromen accenten heeft het
uiterlijk nog meer uitstraling gekregen.
Het meest opvallende onderdeel van het exterieur is zonder twijfel de
grille. De moderne lijn en de veelzijdigheid van de Rexton worden
benadrukt door de praktische roofrails op de auto, die nu in
zilverkleur zijn uitgevoerd. Om de vernieuwingen aan het uiterlijk van
de Rexton te completeren, is er een brede keus uit nieuw ontworpen
lichtmetalen velgen.
Stijlvolle materialen
De SsangYong Rexton vervoert zijn inzittenden in alle comfort. De
uitstekende stoelen dragen ertoe bij dat de bestuurder zelfs na een
lange rit fris uit zijn auto stapt. Door de achtvoudige elektrische
verstelmogelijkheden van de voorstoelen, is altijd een goede
zitpositie te vinden. Bij de RX 270 s Xdi-uitvoering zijn bovendien de
stoelinstellingen van drie personen op te slaan met een
geheugenfunctie. Ook de instellingen van de buitenspiegels worden
hierin voorgeprogrammeerd. Stoelverwarming is op alle 270 modellen
standaard. Het standaard lederen stuurwiel is in hoogte verstelbaar.
Zo is er altijd goed zicht op het instrumentencluster.
Niet alleen de bestuurder en de voorpassagier worden omringd door alle
comfort, ook de passagiers op de tweede en derde zitrij hebben een
geriefelijke zitplaats. De ruimte voor benen, armen en hoofd is riant.
Voor een optimaal klimaat in de Rexton is de airconditioning uitgerust
met Full Auto Temperature Control. Dit systeem zorgt voor een
constante temperatuur in de auto, rekening houdend met de
buitentemperatuur, het invallende zonlicht en de luchtvochtigheid.
De afwerking van het interieur van de SsangYong Rexton is van
uitzonderlijk niveau, nog eens versterkt door de donkere tinten van de
hoogwaardige kunststoffen en bekledingsmaterialen. Ook voor de
afwerking op de portieren en de middenconsole is gekozen voor een
donkere houtsoort. Het eveneens donkere leer (in de RX 270 s, de RX
320 en de RX 320 s) geeft het interieur een zeer luxueuze uitstraling.
Veelzijdig interieur
Het interieur van de Rexton is zeer veelzijdig. Er zijn diverse,
praktisch geplaatste opbergvakken voor kleine spullen en diverse
bekerhouders. Optioneel is een tweede achterbank leverbaar, die plek
biedt voor twee personen.
Ook voor het vervoer van goederen is de Rexton uitstekend uitgerust.
De zittingen van de tweede en derde zitrij zijn in ongelijke delen
neerklapbaar, zodat zelfs de grootste stukken bagage zonder problemen
in de laadruimte passen. Handig is ook het 12-voltstopcontact in het
dashboard en in de bagageruimte.
Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
De SsangYong Rexton omringt de inzittenden niet alleen met comfort,
maar ook met diverse veiligheidsvoorzieningen die altijd paraat staan
om ongelukken te voorkomen. Mocht het toch misgaan, dan biedt de
Rexton zijn inzittenden maximale bescherming.
De vierwielaandrijving, die tot de standaarduitrusting van elke
SsangYong Rexton behoort, is een goed voorbeeld van de optimale
veiligheid die de auto zijn inzittenden biedt. Dit systeem maakt niet
alleen onbegaanbare wegen begaanbaar, maar bewijst ook op verharde
wegen zijn nut wanneer de omstandigheden daarom vragen. Bij plotseling
optredende gladheid bijvoorbeeld zorgt de vierwielaandrijving voor
extra grip en stabiliteit.
Het optioneel gemonteerde stabiliteitsprogramma ESP (Electronic
Stability Program) voegt eveneens een extra dimensie toe aan de
veiligheid van de Rexton 270 Xdi. Voor een nog betere remcapaciteit
hebben de remschijven een grotere diameter gekregen en reageren de
twee rembekrachtigers nog sneller. In combinatie met het
ABS-remsysteem met optionele remassistent BAS (Brake Assist System)
heeft dit een optimale vertraging tot gevolg. De remweg is aanzienlijk
verkort.
Optimale bescherming
Is een aanrijding niet meer te vermijden, dan kunnen de inzittenden
van de Rexton 270 Xdi vertrouwen op diverse voorzieningen die de kans
op letsel zoveel mogelijk verkleinen. De constructie van de auto
speelt daarbij een zeer belangrijke rol. De SsangYong Rexton staat op
een zeer stijf chassis, dat bij een aanrijding de botskracht
absorbeert en zelfs minimaal vervormt. Hierdoor blijft het
passagierscompartiment van de Rexton zo goed als in tact. Voorin zijn
airbags en zij-airbags (enkel bij de 270 s) gemonteerd. Ook bij een
zijdelingse aanrijding biedt de Rexton optimale bescherming aan de
inzittenden. In de voor- en achterportieren zijn stalen balken
gemonteerd die minimaal vervormen bij een aanrijding in de flank.
Maar ook de meer algemene zaken dragen bij aan het hoge
veiligheidsniveau van de SsangYong Rexton. Zo zijn de voor- en
achterruit van de Rexton voorzien van verwarming. Hierdoor heeft de
bestuurder bij beslagen of bevroren ramen eerder zicht. Ditzelfde
geldt voor de elektrisch verwarmbare buitenspiegels. Het interieur van
de Rexton is rijkelijk bedeeld met opbergvakken, zodat losse spullen
veilig zijn op te bergen. De modern gevormde koplampen zijn voorzien
van een battery saver waardoor de lampen automatisch uitgaan bij het
afsluiten van de portieren. Bovendien zijn in de voorbumper van elke
Rexton 270 Xdi mistlampen gemonteerd.
AutoRai