AutoRai

8-6-2004

Tigra TwinTop: compacte nieuwe cabrio-coupé van Opel

De Opel Tigra TwinTop wordt geleverd met een elektrohydraulische stalen dakconstructie, die volautomatisch opent en sluit met één druk op de knop. Afhankelijk van de weersomstandigheden of de gemoedstoestand van de bestuurder biedt deze compacte gedaantewisselaar het genot van rijden in de openlucht of het rijplezier van een coupé.

Dankzij de state-of-the-art en ruimtebesparende elektrohydraulische stalen dakconstructie heeft de Tigra TwinTop een bagageruimte van ruim 500 liter de grootste in zijn klasse. Dankzij de intelligente dakconstructie heeft de auto een strakke ontwerplijn vanaf de neus tot en met de elegante en goed geproportioneerde achterkant.

Hans H. Demant, Executive Director, Technical Development Center, verklaart het concept van de Tigra TwinTop nader: De Tigra TwinTop positioneren we als een sportieve tweezitter met een opvallend uiterlijk, zowel open als gesloten. Het weglaten van de kleine achterbank gaf ons de mogelijkheid tot het gebruik van een speciale volautomatische dakconstructie. Dit element is de sleutel tot het dynamische, strakke uiterlijk en het grootste laadvolume in zijn klasse.

Het concept is reeds een succes gebleken: een jury heeft de Tigra TwinTop bekroond met de titel Cabrio van het Jaar 2004 tijdens zijn première op de Autosalon van Genève in maart dit jaar.

Het ruime interieur van de Tigra TwinTop geeft de bestuurder en bijrijder optimale ruimte. Naast het grote volume van de kofferruimte heeft de Tigra TwinTop een compartiment (met bagagenet) van 70 liter achter de stoelen ideaal voor bijvoorbeeld handtassen en jassen. De kofferruimte heeft een laadvolume van 250 liter met de kap open; met gesloten dak neemt het laadvolume toe tot een grootte van 440 liter. Samen met de 70 liter van het compartiment achter de stoelen komt het totale laadvolume op meer dan 500 liter.

Essentieel voor het royale laadvolume en het dynamische, gestroomlijnde design van de Tigra TwinTop is de geavanceerde, elektrohydraulische dakconstructie, dat zonder moeite geopend en gesloten kan worden door middel van één druk op de knop. Anders dan bij voorgaande dakmechanismen, waarbij de dakdelen op elkaar werden gelegd, daarbij veel plaats in beslag namen en wat resulteerde in een mollige achterzijde, ontwikkelden de ingenieurs van de Tigra TwinTop een dak met een ruimtebesparend vouwmechanisme.

Het omschakelen van de Tigra TwinTop van coupé naar cabrio vergt minimale inspanning: trek aan de handrem, maak contact met de sleutel, ontgrendel beide veerpallen links en rechts in het dak en druk op de knop. Binnen 18 seconden zorgt de afgestemde interactie tussen vier hydraulische cilinders, vijf elektrische motoren, 18 contactsensoren en het slimme volautomatische elektrohydraulische mechanisme voor het opvouwen van het stalen dak, dat uiteindelijk verdwijnt onder de afdekking in de kofferruimte. Een akoestisch signaal bevestigt dat het dak naar behoren is opgevouwen de reis kan beginnen.

Het achterste gedeelte van het hydraulische stalen dak (de C-stijl en achterruit) verdwijnt vrijwel verticaal in de kofferruimte, terwijl het voorste gedeelte zich horizontaal boven op het achterste deel plaatst een specialiteit van de Tigra TwinTop vouwtechniek. Opvouwbare dakconstructies in deze voertuigklasse plaatsen beide dakdelen gewoonlijk horizontaal boven op elkaar en nemen zo een substantiële hoeveelheid aan hoogte in de kofferruimte in beslag. De ingenieuze oplossing, die is toegepast bij de Tigra TwinTop, heeft geleid tot een goed geproportioneerd kofferdeksel alsmede tot een grote bagageruimte met een aanzienlijke hoogtemaat zelfs wanneer de kap open is.

Een verstelbaar tussenschot in de laadruimte voorkomt dat voorwerpen in de bagageruimte de verschillende dakdelen hinderen tijdens het openen van het dak. Wanneer dit tussenschot in de verticale positie wordt geplaatst, is de volledige laadcapaciteit van 440 liter beschikbaar.

Om de coupé te veranderen in een cabrio wordt het tussenschot lichtelijk schuin tegen de achterzijde geplaatst om zo de nodige ruimte voor het stalen dak te creëren. Tegelijkertijd stellen de sensoren het elektrohydraulische schakelmechanisme in werking en wordt het dak opgevouwen.

Net zoals het stalen dak kan de kofferklep elektrohydraulisch geopend en gesloten worden met één druk op de knop. Het vouwmechanisme is zo gerangschikt dat het kofferdeksel geopend wordt in twee richtingen: het kantelt naar achter tijdens het openen of sluiten van het dak en naar voor tijdens het in- of uitladen van bagage. Uiterst geavanceerde sensoren verhinderen dat één functie gebruikt wordt terwijl de andere nog actief is.

Ondanks zijn dakconstructie heeft de Tigra TwinTop een uitzonderlijke stijve carrosserie. Tigra Project Manager Horst Bach verklaart: Een serie maatregelen, zoals het gebruik van stabiele dorpels en stevige profielen in de voertuigbodem achter de stoelen, verzekeren een hoge stijfheid in de Tigra TwinTop. Dit is vooral merkbaar aan het comfort en de rijeigenschappen.

De Opel Tigra TwinTop, verkrijgbaar in de nazomer van 2004, is gebouwd door de gerenommeerde carrosseriebouwer Groupe Henri Heuliez S.A. in Cerizay (Frankrijk).