8-6-2004
Tigra TwinTop: compacte nieuwe cabrio-coupé van Opel
De Opel Tigra TwinTop wordt geleverd met een elektrohydraulische
stalen dakconstructie, die volautomatisch opent en sluit met één druk
op de knop. Afhankelijk van de weersomstandigheden of de
gemoedstoestand van de bestuurder biedt deze compacte
gedaantewisselaar het genot van rijden in de openlucht of het
rijplezier van een coupé.
Dankzij de state-of-the-art en ruimtebesparende elektrohydraulische
stalen dakconstructie heeft de Tigra TwinTop een bagageruimte van ruim
500 liter de grootste in zijn klasse. Dankzij de intelligente
dakconstructie heeft de auto een strakke ontwerplijn vanaf de neus tot
en met de elegante en goed geproportioneerde achterkant.
Hans H. Demant, Executive Director, Technical Development Center,
verklaart het concept van de Tigra TwinTop nader: De Tigra TwinTop
positioneren we als een sportieve tweezitter met een opvallend
uiterlijk, zowel open als gesloten. Het weglaten van de kleine
achterbank gaf ons de mogelijkheid tot het gebruik van een speciale
volautomatische dakconstructie. Dit element is de sleutel tot het
dynamische, strakke uiterlijk en het grootste laadvolume in zijn
klasse.
Het concept is reeds een succes gebleken: een jury heeft de Tigra
TwinTop bekroond met de titel Cabrio van het Jaar 2004 tijdens zijn
première op de Autosalon van Genève in maart dit jaar.
Het ruime interieur van de Tigra TwinTop geeft de bestuurder en
bijrijder optimale ruimte. Naast het grote volume van de kofferruimte
heeft de Tigra TwinTop een compartiment (met bagagenet) van 70 liter
achter de stoelen ideaal voor bijvoorbeeld handtassen en jassen. De
kofferruimte heeft een laadvolume van 250 liter met de kap open; met
gesloten dak neemt het laadvolume toe tot een grootte van 440 liter.
Samen met de 70 liter van het compartiment achter de stoelen komt het
totale laadvolume op meer dan 500 liter.
Essentieel voor het royale laadvolume en het dynamische,
gestroomlijnde design van de Tigra TwinTop is de geavanceerde,
elektrohydraulische dakconstructie, dat zonder moeite geopend en
gesloten kan worden door middel van één druk op de knop. Anders dan
bij voorgaande dakmechanismen, waarbij de dakdelen op elkaar werden
gelegd, daarbij veel plaats in beslag namen en wat resulteerde in een
mollige achterzijde, ontwikkelden de ingenieurs van de Tigra TwinTop
een dak met een ruimtebesparend vouwmechanisme.
Het omschakelen van de Tigra TwinTop van coupé naar cabrio vergt
minimale inspanning: trek aan de handrem, maak contact met de sleutel,
ontgrendel beide veerpallen links en rechts in het dak en druk op de
knop. Binnen 18 seconden zorgt de afgestemde interactie tussen vier
hydraulische cilinders, vijf elektrische motoren, 18 contactsensoren
en het slimme volautomatische elektrohydraulische mechanisme voor het
opvouwen van het stalen dak, dat uiteindelijk verdwijnt onder de
afdekking in de kofferruimte. Een akoestisch signaal bevestigt dat het
dak naar behoren is opgevouwen de reis kan beginnen.
Het achterste gedeelte van het hydraulische stalen dak (de C-stijl en
achterruit) verdwijnt vrijwel verticaal in de kofferruimte, terwijl
het voorste gedeelte zich horizontaal boven op het achterste deel
plaatst een specialiteit van de Tigra TwinTop vouwtechniek. Opvouwbare
dakconstructies in deze voertuigklasse plaatsen beide dakdelen
gewoonlijk horizontaal boven op elkaar en nemen zo een substantiële
hoeveelheid aan hoogte in de kofferruimte in beslag. De ingenieuze
oplossing, die is toegepast bij de Tigra TwinTop, heeft geleid tot een
goed geproportioneerd kofferdeksel alsmede tot een grote bagageruimte
met een aanzienlijke hoogtemaat zelfs wanneer de kap open is.
Een verstelbaar tussenschot in de laadruimte voorkomt dat voorwerpen
in de bagageruimte de verschillende dakdelen hinderen tijdens het
openen van het dak. Wanneer dit tussenschot in de verticale positie
wordt geplaatst, is de volledige laadcapaciteit van 440 liter
beschikbaar.
Om de coupé te veranderen in een cabrio wordt het tussenschot
lichtelijk schuin tegen de achterzijde geplaatst om zo de nodige
ruimte voor het stalen dak te creëren. Tegelijkertijd stellen de
sensoren het elektrohydraulische schakelmechanisme in werking en wordt
het dak opgevouwen.
Net zoals het stalen dak kan de kofferklep elektrohydraulisch geopend
en gesloten worden met één druk op de knop. Het vouwmechanisme is zo
gerangschikt dat het kofferdeksel geopend wordt in twee richtingen:
het kantelt naar achter tijdens het openen of sluiten van het dak en
naar voor tijdens het in- of uitladen van bagage. Uiterst geavanceerde
sensoren verhinderen dat één functie gebruikt wordt terwijl de andere
nog actief is.
Ondanks zijn dakconstructie heeft de Tigra TwinTop een uitzonderlijke
stijve carrosserie. Tigra Project Manager Horst Bach verklaart: Een
serie maatregelen, zoals het gebruik van stabiele dorpels en stevige
profielen in de voertuigbodem achter de stoelen, verzekeren een hoge
stijfheid in de Tigra TwinTop. Dit is vooral merkbaar aan het comfort
en de rijeigenschappen.
De Opel Tigra TwinTop, verkrijgbaar in de nazomer van 2004, is gebouwd
door de gerenommeerde carrosseriebouwer Groupe Henri Heuliez S.A. in
Cerizay (Frankrijk).
AutoRai