AutoRai

8-6-2004

Citroën terug aan kop in WRC

Citroën is terug aan kop in beide klassementen van het WRC. Dankzij een felbevochten tweede plek van Sébastien Loeb in de Rally van Griekenland neemt hij afstand van zijn concurrenten in het rijdersklassement.

Mede door de volharding van Carlos Sainz voegt het team van Citroën Sport elf punten toe aan het totaal en leidt nu ook het klassement van fabrikanten.

Hoewel Carlos Sainz goede herinneringen bewaart aan de Griekse bodem in 1990 won hij er zijn eerste WRC-rally lijkt zich al op vrijdag een Grieks drama af te gaan tekenen voor King Carlos. Een gebroken schokdemper kost hem in de vierde proef niet minder dan twintig uiterst kostbare minuten.

Sainz: Mijn race was toen gereden. Maar voor ons team was het van groot belang dat ik zou finishen en ik ben tevreden dat ik het team drie punten heb bezorgd. Al met al ziet het er vrijdagavond nog weinig hoopgevend uit voor Citroën. Loeb staat op een vijfde plek. Beter dan vorig jaar toen hij voortijdig moest afhaken, maar een podiumplaats is dit jaar toch het devies. Citroën won nog nooit in Griekenland.

Verbeten gevecht
Uiteindelijke winnaar Petter Solberg is op vrijdag ongenaakbaar, maar op zaterdag gaat Seb er eens goed voor zitten. Een gapend gat van ruim een minuut scheidt beiden, maar een podiumplaats behoort tot de mogelijkheden. Titelpretendenten als Grönholm (uitgevallen met mechanische mankementen) en Märtin (van de weg geraakt) haken af en gaandeweg de zaterdag ontspint zich een verbeten gevecht met de Fin Harri Rovanperä.

Door zijn voortijdig vertrek vorig jaar is Loeb met een aantal proeven niet goed bekend; dit weerhoudt Loeb er niet van het gaatje met de Fin dicht te rijden. Een luttele drie seconden moet Loeb nog overbruggen. Rovanperä is stug en pakt weer anderhalve seconde marge in proef 18. Uiteindelijk blijkt Sébastien Loeb over de sterkste zenuwen te beschikken; hij wint de proeven 20 en 22 en wordt daarmee tweede: Het was een uitstekende, opwindende wedstrijd, zegt hij tevreden bij de finish. Dankzij de betrouwbaarheid van de Xsara konden wij terugvechten en dit resultaat veiligstellen.

Teambaas Guy Fréquelin was goed te spreken over de uitslag, mede ook door de instelling van Carlos Sainz: Een rijder met zijn staat van dienst met een achterstand van twintig minuten zou ook hebben kunnen opgeven. Maar dat komt bij Carlos niet op. Loeb dankt zijn tweede plek mede aan Carlos, want door de punten die Sainz behaalde kon Loeb risicos nemen. Ik zie dit vooral als een teamprestatie. Algemeen Directeur Citroën Claude Satinet bekent: Eerlijk gezegd maakte ik mij vrijdagavond best wel zorgen. Maar dit team is uiterst professioneel en ik ben zeer tevreden dat wij als enig team met beide autos de finish hebben bereikt.