8-6-2004
Citroën terug aan kop in WRC
Citroën is terug aan kop in beide klassementen van het WRC. Dankzij
een felbevochten tweede plek van Sébastien Loeb in de Rally van
Griekenland neemt hij afstand van zijn concurrenten in het
rijdersklassement.
Mede door de volharding van Carlos Sainz voegt het team van Citroën
Sport elf punten toe aan het totaal en leidt nu ook het klassement van
fabrikanten.
Hoewel Carlos Sainz goede herinneringen bewaart aan de Griekse bodem
in 1990 won hij er zijn eerste WRC-rally lijkt zich al op vrijdag een
Grieks drama af te gaan tekenen voor King Carlos. Een gebroken
schokdemper kost hem in de vierde proef niet minder dan twintig
uiterst kostbare minuten.
Sainz: Mijn race was toen gereden. Maar voor ons team was het van
groot belang dat ik zou finishen en ik ben tevreden dat ik het team
drie punten heb bezorgd. Al met al ziet het er vrijdagavond nog weinig
hoopgevend uit voor Citroën. Loeb staat op een vijfde plek. Beter dan
vorig jaar toen hij voortijdig moest afhaken, maar een podiumplaats is
dit jaar toch het devies. Citroën won nog nooit in Griekenland.
Verbeten gevecht
Uiteindelijke winnaar Petter Solberg is op vrijdag ongenaakbaar, maar
op zaterdag gaat Seb er eens goed voor zitten. Een gapend gat van ruim
een minuut scheidt beiden, maar een podiumplaats behoort tot de
mogelijkheden. Titelpretendenten als Grönholm (uitgevallen met
mechanische mankementen) en Märtin (van de weg geraakt) haken af en
gaandeweg de zaterdag ontspint zich een verbeten gevecht met de Fin
Harri Rovanperä.
Door zijn voortijdig vertrek vorig jaar is Loeb met een aantal proeven
niet goed bekend; dit weerhoudt Loeb er niet van het gaatje met de Fin
dicht te rijden. Een luttele drie seconden moet Loeb nog overbruggen.
Rovanperä is stug en pakt weer anderhalve seconde marge in proef 18.
Uiteindelijk blijkt Sébastien Loeb over de sterkste zenuwen te
beschikken; hij wint de proeven 20 en 22 en wordt daarmee tweede: Het
was een uitstekende, opwindende wedstrijd, zegt hij tevreden bij de
finish. Dankzij de betrouwbaarheid van de Xsara konden wij
terugvechten en dit resultaat veiligstellen.
Teambaas Guy Fréquelin was goed te spreken over de uitslag, mede ook
door de instelling van Carlos Sainz: Een rijder met zijn staat van
dienst met een achterstand van twintig minuten zou ook hebben kunnen
opgeven. Maar dat komt bij Carlos niet op. Loeb dankt zijn tweede plek
mede aan Carlos, want door de punten die Sainz behaalde kon Loeb
risicos nemen. Ik zie dit vooral als een teamprestatie. Algemeen
Directeur Citroën Claude Satinet bekent: Eerlijk gezegd maakte ik mij
vrijdagavond best wel zorgen. Maar dit team is uiterst professioneel
en ik ben zeer tevreden dat wij als enig team met beide autos de
finish hebben bereikt.
AutoRai