8-6-2004
Rovanperä derde in Griekenland
Tien dagen na de Rally van Cyprus werden winnaar Marcus Grönholm en de
als vijfde geklasseerde Harri Rovanperä door de FIA uit de uitslag
genomen. De waterpomp van de Peugeot 307 WRC was afgekeurd, hoewel
Peugeot Sport de technische commissie van de federatie officiële
documenten overlegde ter bewijs dat de pomp legaal was.
Een kwestie van interpretatie; Peugeot besloot de diskwalificatie in
Cyprus niet aan te vechten. Twee weken na de eerste triomf van de 307
WRC, die zon teleurstellend staartje kreeg, traden de rode rallyautos,
met aangepaste waterpomp, aan in de Acropolis Rally. Harri Rovanperä
behaalde in het Griekse evenement de derde plaats. Marcus Grönholm zag
een topresultaat in stof opgaan, nadat hij te hard een rotsblok had
geraakt. Het door Peugeot ondersteunde Bozian Racing behaalde
opmerkelijke resultaten met de 206 WRC: de jonge Zweed Daniel Carlsson
finishte als sterke vijfde in het fabrieksgeweld, terwijl zijn
Oostenrijkse teamcollega Manfred Stohl goede zesde werd. De Acropolis
Rally werd gewonnen door de Noor Petter Solberg (Subaru).
Qua omstandigheden en decor verschilt de Acropolis Rally niet veel van
de Cypriotische wedstrijd: hoge temperaturen, een harde bodem met
verraderlijke stenen en rotsen, en vooral veel stof. De
klassementsproeven zijn alleen wat sneller dan het Mickey
Mouse-parcours van Cyprus. De 307 WRC-rijders waren dus vol goede moed
voor de wedstrijd in het berglandschap rond het Griekse rallycentrum
Lamia.
Het begon ook goed. Marcus Grönholm zette de snelste tijd op de Super
Special in Lilea, aan de vooravond van de eerste etappe. De volgende
ochtend was het de beurt aan Harri Rovanperä: hij opende als snelste
op KP2, waarna Grönholm KP3 voor zijn rekening nam. Toch waren de twee
Finnen niet geheel tevreden met het veergedrag van de auto. Dit
resulteerde in twee spins voor Grönholm, die, mede door een verkeerde
bandenkeus voor de laatste proeven, de eerste etappe afsloot in vierde
positie. Bij zijn teammaat raakte de stuurinrichting licht ontzet door
een aanvaring met een rotsblok, maar Rovanperä finishte dag één op de
tweede plaats achter Petter Solberg.
Opgave Grönholm Tijdens de tweede dag viel hier en daar wat regen,
waardoor sommige proeven een beetje glad werden. De aanvallende
Grönholm raakte met de linkerachterzijde een rotspartij. Het gebeurde
aan het eind van de eerste proef mijn fout en de onderste draagarmen
raakten beschadigd, zei de ongelukkige Fin. We probeerden iets van de
schade te verhelpen langs de weg naar de volgende proef, maar het was
duidelijk dat we een probleem zouden krijgen. Er moesten immers nog
drie KPs worden verreden tot de volgende grote servicebeurt. Het
differentieel lekte olie en toen het bijna droog stond, werden we
gedwongen op te geven.
Rovanperä kampte s ochtends met een scheur in een van de banden.
Volgens mij hadden we niets geraakt, een raadselachtig euvel, maar die
handicap kostte ons uiteraard tijd. De auto zelf gaf geen krimp en
liep als een Grieks zonnetje, aldus de Fin, die in de etappe twee
proeven op zijn naam schreef.
Nieuw rallysysteem
In Griekenland werd voor de eerste keer het toekomstige rallyformat
beproefd. Daarbij worden de punten verdeeld over de drie etappes. Een
deelnemer die bijvoorbeeld op de eerste dag uitvalt en zijn auto kan
laten repareren, mag dan de volgende dag opnieuw van start gaan.
Finisht hij die etappe in de punten, dan wordt hij daarvoor ook
beloond met punten. Doet hij dat ook in de derde en laatste etappe,
dan krijgt hij er opnieuw wat puntjes bij. Het systeem lijkt wat de
verdeling van de buit betreft ietwat complex, maar voor de
toeschouwers is het aantrekkelijk, want zij krijgen een uitgevallen
deelnemer zo mogelijk toch weer terug te zien.
Het Peugeot Total team maakte gebruik van de geboden gelegenheid, al
ging het slechts om een proef. Marcus Grönholm kon dus de derde dag
weer instappen, zij het buiten mededinging: We hebben zodoende vast
wat testwerk voor de volgende ronde, de Rally van Turkije, kunnen
doen.
Derde, vijfde en zesde
Met nog zes KPs te gaan nam Harri Rovanperä geen risicos meer, om in
ieder geval een podiumplek veilig te kunnen stellen. Dat lukte,
ondanks dat de stuurinrichting andermaal uit het lood sloeg door het
schampen van een rots. Mede daardoor kon Sébastien Loeb hem de tweede
plaats afpakken. Maar de 307 WRC liep verder probleemloos en dat geeft
hoop voor Turkije, waar de omstandigheden niet veel beter zullen zijn.
Bovendien heb ik daar vorig jaar aan kop gelegen, dus wie weet,
besloot Rovanperä. De jonge Zweed Daniel Carlsson, die vorig jaar zich
opmerkzaam maakte in de Super 1600-categorie en als beloning dit
seizoen wordt gesteund door Peugeot Sport in het WRC, leverde een zeer
bemoedigende prestatie met een 206 WRC van Bozian Racing. Carlsson
finishte als vijfde algemeen in de loodzware rally en bevestigde
daarmee zijn talent. Hij zal ook in Turkije aantreden. Zijn
gelegenheidscollega Manfred Stohl, een Oostenrijkse routinier, maakte
het succes voor de 206 compleet door als zesde te eindigen.
AutoRai