AutoRai

8-6-2004

Rovanperä derde in Griekenland

Tien dagen na de Rally van Cyprus werden winnaar Marcus Grönholm en de als vijfde geklasseerde Harri Rovanperä door de FIA uit de uitslag genomen. De waterpomp van de Peugeot 307 WRC was afgekeurd, hoewel Peugeot Sport de technische commissie van de federatie officiële documenten overlegde ter bewijs dat de pomp legaal was.

Een kwestie van interpretatie; Peugeot besloot de diskwalificatie in Cyprus niet aan te vechten. Twee weken na de eerste triomf van de 307 WRC, die zon teleurstellend staartje kreeg, traden de rode rallyautos, met aangepaste waterpomp, aan in de Acropolis Rally. Harri Rovanperä behaalde in het Griekse evenement de derde plaats. Marcus Grönholm zag een topresultaat in stof opgaan, nadat hij te hard een rotsblok had geraakt. Het door Peugeot ondersteunde Bozian Racing behaalde opmerkelijke resultaten met de 206 WRC: de jonge Zweed Daniel Carlsson finishte als sterke vijfde in het fabrieksgeweld, terwijl zijn Oostenrijkse teamcollega Manfred Stohl goede zesde werd. De Acropolis Rally werd gewonnen door de Noor Petter Solberg (Subaru).

Qua omstandigheden en decor verschilt de Acropolis Rally niet veel van de Cypriotische wedstrijd: hoge temperaturen, een harde bodem met verraderlijke stenen en rotsen, en vooral veel stof. De klassementsproeven zijn alleen wat sneller dan het Mickey Mouse-parcours van Cyprus. De 307 WRC-rijders waren dus vol goede moed voor de wedstrijd in het berglandschap rond het Griekse rallycentrum Lamia.
Het begon ook goed. Marcus Grönholm zette de snelste tijd op de Super Special in Lilea, aan de vooravond van de eerste etappe. De volgende ochtend was het de beurt aan Harri Rovanperä: hij opende als snelste op KP2, waarna Grönholm KP3 voor zijn rekening nam. Toch waren de twee Finnen niet geheel tevreden met het veergedrag van de auto. Dit resulteerde in twee spins voor Grönholm, die, mede door een verkeerde bandenkeus voor de laatste proeven, de eerste etappe afsloot in vierde positie. Bij zijn teammaat raakte de stuurinrichting licht ontzet door een aanvaring met een rotsblok, maar Rovanperä finishte dag één op de tweede plaats achter Petter Solberg.

Opgave Grönholm Tijdens de tweede dag viel hier en daar wat regen, waardoor sommige proeven een beetje glad werden. De aanvallende Grönholm raakte met de linkerachterzijde een rotspartij. Het gebeurde aan het eind van de eerste proef mijn fout en de onderste draagarmen raakten beschadigd, zei de ongelukkige Fin. We probeerden iets van de schade te verhelpen langs de weg naar de volgende proef, maar het was duidelijk dat we een probleem zouden krijgen. Er moesten immers nog drie KPs worden verreden tot de volgende grote servicebeurt. Het differentieel lekte olie en toen het bijna droog stond, werden we gedwongen op te geven.
Rovanperä kampte s ochtends met een scheur in een van de banden. Volgens mij hadden we niets geraakt, een raadselachtig euvel, maar die handicap kostte ons uiteraard tijd. De auto zelf gaf geen krimp en liep als een Grieks zonnetje, aldus de Fin, die in de etappe twee proeven op zijn naam schreef.

Nieuw rallysysteem
In Griekenland werd voor de eerste keer het toekomstige rallyformat beproefd. Daarbij worden de punten verdeeld over de drie etappes. Een deelnemer die bijvoorbeeld op de eerste dag uitvalt en zijn auto kan laten repareren, mag dan de volgende dag opnieuw van start gaan. Finisht hij die etappe in de punten, dan wordt hij daarvoor ook beloond met punten. Doet hij dat ook in de derde en laatste etappe, dan krijgt hij er opnieuw wat puntjes bij. Het systeem lijkt wat de verdeling van de buit betreft ietwat complex, maar voor de toeschouwers is het aantrekkelijk, want zij krijgen een uitgevallen deelnemer zo mogelijk toch weer terug te zien.
Het Peugeot Total team maakte gebruik van de geboden gelegenheid, al ging het slechts om een proef. Marcus Grönholm kon dus de derde dag weer instappen, zij het buiten mededinging: We hebben zodoende vast wat testwerk voor de volgende ronde, de Rally van Turkije, kunnen doen.

Derde, vijfde en zesde
Met nog zes KPs te gaan nam Harri Rovanperä geen risicos meer, om in ieder geval een podiumplek veilig te kunnen stellen. Dat lukte, ondanks dat de stuurinrichting andermaal uit het lood sloeg door het schampen van een rots. Mede daardoor kon Sébastien Loeb hem de tweede plaats afpakken. Maar de 307 WRC liep verder probleemloos en dat geeft hoop voor Turkije, waar de omstandigheden niet veel beter zullen zijn. Bovendien heb ik daar vorig jaar aan kop gelegen, dus wie weet, besloot Rovanperä. De jonge Zweed Daniel Carlsson, die vorig jaar zich opmerkzaam maakte in de Super 1600-categorie en als beloning dit seizoen wordt gesteund door Peugeot Sport in het WRC, leverde een zeer bemoedigende prestatie met een 206 WRC van Bozian Racing. Carlsson finishte als vijfde algemeen in de loodzware rally en bevestigde daarmee zijn talent. Hij zal ook in Turkije aantreden. Zijn gelegenheidscollega Manfred Stohl, een Oostenrijkse routinier, maakte het succes voor de 206 compleet door als zesde te eindigen.