KPMG
Bedrijven stappen steeds vaker af van kaasschaafmethode
8 juni 2004
Nederlandse bedrijven hanteren steeds minder vaak de kaasschaaf om tot
een vermindering van hun kosten te komen.
Hoewel kostenreductie bij de meeste bedrijven hoog op de agenda staat,
maakt de kaasschaafmethode in toenemende mate plaats voor structurele
en duurzame aandacht voor kosten in de vorm van
kostenreductieprogrammas. Dit blijkt uit onderzoek dat KPMG jaarlijks
verricht onder Nederlandse ondernemingen. Ruim 60% van de bedrijven
gelooft niet langer in adhoc maatregelen om kosten te besparen en
hanteert gerichte programmas om tot een vermindering van de kosten te
komen. Daarnaast is een meerderheid van de bedrijven van mening dat
het verhogen van de prijzen van producten en diensten niet leidt tot
een duurzame verbetering van het bedrijfsresultaat.
Veel bedrijven realiseren zich dat kostenbesparende maatregelen niet
leiden tot een duurzame oplossing van het probleem en de nodige pijn
veroorzaken. Dit komt vooral omdat het bestuur de noodzaak tot
ingrijpen in het algemeen ontkent en onnodig laat maatregelen neemt,
constateert Frank de Moes, partner bij KPMG. Door de kosten
voortdurend te volgen en kostenbesparingen vast te leggen in
programmas is het voor alle werknemers duidelijk waar besparingen
plaats zullen vinden en worden de ingrepen ook als minder pijnlijk
ervaren. Op dit moment ervaart bijna 90% van de bedrijven
belemmeringen bij het doorvoeren van kostenreductieprogrammas. Bij de
helft van de ondernemingen is het ontkennen of onderkennen van de
noodzaak tot een kostenreductie een grote belemmering bij de invoering
van het programma. Dit geldt vooral voor de middelgrote bedrijven.
Daarnaast ervaart de helft van de bedrijven een interne weerstand
tegen de invoering van het programma.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de doelstellingen die bedrijven
met een kostenreductieprogramma nastreven nog beperkt worden
gerealiseerd. Slechts 30% van de bedrijven realiseert 70 tot 90% van
het programma. Eén op de twaalf ondernemingen slaagt erin het
programma volledig te realiseren. Met name middelgrote ondernemingen
slagen er niet in de doelstellingen te realiseren. Bedrijven die de
doelstelling niet halen, schrijven dit vooral toe aan onvoldoende
planning, monitoring en bijsturing. Ruim de helft van de bedrijven had
achteraf al veel eerder een kostenreductieprogramma willen doorvoeren.
Bedrijven zoeken de reductie van hun kosten met name in de overhead en
de personeelskosten. Daarnaast gaat de aandacht uit naar het reduceren
van de kosten die samenhangen met inkoop en efficiencyverbeteringen in
het productieproces. Ruim de helft van de bedrijven wil met het
programma een kostenreductie realiseren van 5 tot 15%. Ruim 10%
streeft zelfs een reductie na van 20 tot 30% van de kosten.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039