Programma Elektronische Provincies


Derde bijeenkomst projectleiders e-dienstverlening (8 juni 2004) laatste wijziging: 08 juni 2004

Op 2 juni vond in Assen de derde projectleidervergadering e-dienstverlening plaats. De locatie Assen was gekozen omdat de provincie Drenthe beschikt over een prachtige mediamarkt. Om de kennis over e-formulieren te verzamelen werd in de mediamarkt een 'group decision sessie' gehouden.
De locatie Assen was voor sommige projectleider niet haalbar vanwege reistijden. De provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Noord-Holland, Zeeland en Noord Brabant waren wel vertegenwoordigd.

Voortgang bij de provincies
Eerst zijn de ervaringen van de provincies Groningen, Noord Brabant en Overijssel gepresenteerd. De bereikte resultaten zijn succesvol. Reinout Schoonbeek van Groningen gaf de eerste presentatie. (Lees hier verder) Daarna gaf Jacob Ubbels inzicht in de aanpak van de provincie Noord Brabant. Deze wijkt iets af van de standaard aanpak. (Lees hier verder). De provincie Overijssel opende op 10 mei het digitale loket. De producten van de eenheid Zorg en Cultuur zijn beschikbaar met daaraan gekoppeld een intelligent formulierenmodule. (Lees verder). De voortgang van alle provincies is weergegeven in een voortgangsoverzicht (Lees verder).

Beheer van de Provinciale Producten Catalogus
Als we wat verder zijn met de implementatie van de PPC is het de bedoeling dat er drie keer per jaar een vergadering belegd wordt met vertegenwoordigers van de provincies om te beslissen welke wijzigingen uitgevoerd worden in de applicatie PPC en welke niet. Zolang dit nog niet goed geregeld is moeten we afspreken hoe we omgaan met de fiattering van de wensen die er nu liggen. Daar speelt ook overheid.nl een rol en later ook de waterschappen. De kosten, die aan de wijzigingen verbonden zijn zullen soms ook door de provincies gedragen worden. Hoe gaan we daar mee om? Omdat Overijssel de meeste ervaring heeft met de PPC is afgesproken dat zij samen met overheid.nl de huidige lijst met wensen afkaarten.

E-formulieren
Een aantal vragen zijn de afgelopen maanden bij de provincies uitgezet. Zo is er in maart een 'vragenlijst provinciepartners e-dienstverlening fase 2: uitrol PPC en formulieren' rondgestuurd. Van 7 provincies is hierop response gekregen. De vragenlijst vindt u hier. Een overzicht met de antwoorden vindt u hier. De antwoorden zijn slechts indicatief en niet bindend.
Als voorbereiding van deze bijeenkomst in Assen is een inventarisatie gedaan naar e-formulier-oplossingen. Hiervoor zijn de projectleiders e-dienstverlening en de architecten bevraagd. Het onderwerp e-formulieren raakt zowel het project e-dienstverlening als ook het project informatiearchitectuur. Gezien de korte reactieperiode hebben slechts 6 provincies kunnen reageren. Lees verder voor de eerste resultaten. Tijdens de GDS sessie bleek hoe moeilijk het onderwerp e-formulieren is. Je kunt er van verschillende kanten naar kijken: de technische kant, de functionele kant, de gebruikerskant etc.

De resultaten komen binnenkort beschikbaar.

Opdracht tot inventarisatie
Om in de tweede helft van 2004 echt voortvarend verder te kunnen met e-formulieren is nader onderzoek nodig. Welke andere formulieren zijn er die zich lenen om gekoppeld te worden aan de provinciale producten catalogus? Welke e-formulieren zijn al beschikbaar bij leveranciers en zijn kandidaat om door de provincies aangeschaft te worden? Zijn er toepassingen van e-formulieren bij andere overheidslagen (gemeenten, waterschappen etc), die als voorbeeld kunnen dienen? Er is aan vier bureaus een offerte gevraagd om in een tijdsbestek van 2,5 week een scan uit te voeren om de benodigde informatie boven water te halen. Het bureau Dialogic zal deze scan uitvoeren.