Programma Elektronische Provincies
Derde bijeenkomst projectleiders e-dienstverlening (8 juni 2004)
laatste wijziging: 08 juni 2004
Op 2 juni vond in Assen de derde projectleidervergadering
e-dienstverlening plaats. De locatie Assen was gekozen omdat de
provincie Drenthe beschikt over een prachtige mediamarkt. Om de kennis
over e-formulieren te verzamelen werd in de mediamarkt een 'group
decision sessie' gehouden.
De locatie Assen was voor sommige projectleider niet haalbar vanwege
reistijden. De provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland,
Noord-Holland, Zeeland en Noord Brabant waren wel vertegenwoordigd.
Voortgang bij de provincies
Eerst zijn de ervaringen van de provincies Groningen, Noord Brabant en
Overijssel gepresenteerd. De bereikte resultaten zijn succesvol.
Reinout Schoonbeek van Groningen gaf de eerste presentatie. (Lees
hier verder) Daarna gaf Jacob Ubbels inzicht in de aanpak van de
provincie Noord Brabant. Deze wijkt iets af van de standaard aanpak.
(Lees hier verder). De provincie Overijssel opende op 10 mei het
digitale loket. De producten van de eenheid Zorg en Cultuur zijn
beschikbaar met daaraan gekoppeld een intelligent formulierenmodule.
(Lees verder). De voortgang van alle provincies is weergegeven in een
voortgangsoverzicht (Lees verder).
Beheer van de Provinciale Producten Catalogus
Als we wat verder zijn met de implementatie van de PPC is het de
bedoeling dat er drie keer per jaar een vergadering belegd wordt met
vertegenwoordigers van de provincies om te beslissen welke wijzigingen
uitgevoerd worden in de applicatie PPC en welke niet. Zolang dit nog
niet goed geregeld is moeten we afspreken hoe we omgaan met de
fiattering van de wensen die er nu liggen. Daar speelt ook overheid.nl
een rol en later ook de waterschappen. De kosten, die aan de
wijzigingen verbonden zijn zullen soms ook door de provincies gedragen
worden. Hoe gaan we daar mee om? Omdat Overijssel de meeste ervaring
heeft met de PPC is afgesproken dat zij samen met overheid.nl de
huidige lijst met wensen afkaarten.
E-formulieren
Een aantal vragen zijn de afgelopen maanden bij de provincies
uitgezet. Zo is er in maart een 'vragenlijst provinciepartners
e-dienstverlening fase 2: uitrol PPC en formulieren' rondgestuurd. Van
7 provincies is hierop response gekregen. De vragenlijst vindt u
hier. Een overzicht met de antwoorden vindt u hier. De antwoorden
zijn slechts indicatief en niet bindend.
Als voorbereiding van deze bijeenkomst in Assen is een inventarisatie
gedaan naar e-formulier-oplossingen. Hiervoor zijn de projectleiders
e-dienstverlening en de architecten bevraagd. Het onderwerp
e-formulieren raakt zowel het project e-dienstverlening als ook het
project informatiearchitectuur. Gezien de korte reactieperiode hebben
slechts 6 provincies kunnen reageren. Lees verder voor de eerste
resultaten. Tijdens de GDS sessie bleek hoe moeilijk het onderwerp
e-formulieren is. Je kunt er van verschillende kanten naar kijken: de
technische kant, de functionele kant, de gebruikerskant etc.
De resultaten komen binnenkort beschikbaar.
Opdracht tot inventarisatie
Om in de tweede helft van 2004 echt voortvarend verder te kunnen met
e-formulieren is nader onderzoek nodig. Welke andere formulieren zijn
er die zich lenen om gekoppeld te worden aan de provinciale producten
catalogus? Welke e-formulieren zijn al beschikbaar bij leveranciers en
zijn kandidaat om door de provincies aangeschaft te worden? Zijn er
toepassingen van e-formulieren bij andere overheidslagen (gemeenten,
waterschappen etc), die als voorbeeld kunnen dienen?
Er is aan vier bureaus een offerte gevraagd om in een tijdsbestek van
2,5 week een scan uit te voeren om de benodigde informatie boven water
te halen. Het bureau Dialogic zal deze scan uitvoeren.