Gemeente Oss


8/6/2004 - Jaarverslag 2003 van de Klachtencommissie

Op grond van artikel 32 van de Klachtenregeling Gemeente Oss wordt jaarlijks verslag uitgebracht aan de gemeenteraad over de ingekomen klachten en verrichte werkzaamheden. De Klachtencommissie beoordeelt, vanuit een onafhankelijke positie, klachten van burgers over gedragingen van ambtenaren, bestuurders en bestuursorganen. Dit gebeurt aan de hand van de procedure zoals die in de Klachtenregeling gemeente Oss is vastgesteld. De Klachtencommissie bestaat uit Dhr. J.J.M. Spijkers (voorzitter), Mw. J.M.L. Hamers en Dhr. P.J.C. van Wiechen en Dhr. S.Philipse (ambtelijk secretaris).

Wettelijke verplichting
Sinds 1999 geldt voor alle gemeenten een wettelijke verplichting tot het instellen van een interne klachtenregeling. In de loop van 2004 gelden nieuwe wettelijke eisen. Met de huidige onafhankelijke Klachtencommissie voldoet de gemeente Oss nu al aan die eisen. Onder een klacht wordt verstaan: een uiting van onvrede over een gedraging van een ambtenaar, bestuurder of bestuursorgaan.

Verschillende vormen van klachten
* Een klager kan een klacht rechtstreeks met het betrokken afdelingshoofd bespreken. Deze mondelinge klachten die het afdelingshoofd direct afhandelt, worden volgens de bepalingen van de Algemene Wet bestuursrecht, niet geregistreerd.
* Ten tweede kan een klager een schriftelijke klacht indienen. Bij deze schriftelijke klachten wordt onderscheid gemaakt tussen informele en formele klachten:

· informele klachten: worden, met instemming van de klager, door het afdelingshoofd via informele bemiddeling direct opgelost. Als de klager het niet eens is met de afhandeling van zijn klacht, dan kan hij beroep instellen bij de dienstdirecteur.
· formele klachten: worden door of namens de dienstdirecteuren behandeld.

* Indien de klager niet tevreden is met het antwoord op een schriftelijke formele klacht, dan kan hij beroep bij de Klachtencommissie instellen.

Afname klachten 2003
In 2003 zijn er in totaal 24 formele klachten ontvangen. In 2002 waren dat er nog 27. Ondanks de toename van het aantal klantencontacten heeft de organisatie toch een afname van het aantal klachten weten te bereiken. Een positief resultaat dus! In 2003 bleek dat gemiddeld één op de drie klachten geheel of gedeeltelijk gegrond is. Dit komt, evenals voorgaande jaren, overeen met het landelijk beeld. Dit blijkt uit onderzoeken van de Nationale Ombudsman.
Ook in 2003 waren de ingekomen klachten weer divers van aard. Veel klachten ontstonden door communicatieproblemen. Voor een gedeelte ligt dit aan individueel gedrag van een ambtenaar door het niet-nakomen van afspraken. Bij wisseling van werkzaamheden, ziekte of vertrek is er onvoldoende aandacht voor een goede overdracht van de lopende zaken.

Klachten afhandelen
Inmiddels is gestart met het sturen van een ontvangstbevestiging, binnen 5 dagen, naar de afzender van een brief. De gemeente Oss streeft ernaar om in de ontvangstbevestiging een verwachte reële beantwoordingstermijn aan te geven. Wel staat vast dat bij de behandeling van klachten volgens de procedures van de Klachtenregeling wordt gehandeld.
Voor de schriftelijke afhandeling van klachten is extra aandacht vereist. Dit kan onder andere beter door:
* de beroepsclausule te vermelden;

* duidelijk aan te geven dat de afhandeling onder de verantwoordelijkheid van de dienstdirecteur plaatsvindt;
* tenminste een verwijzing op te nemen naar de vorm en inhoud van het contact dat tijdens de behandeling van de klacht met de klager heeft plaatsgevonden;

* het instrueren van nieuwe medewerker en leidinggevende over de Klachtenregeling.

Soms worden er klachten ingediend die betrekking hebben op de gedragingen van medewerkers van bedrijven en instellingen die door de gemeente worden ingezet om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. In dergelijke gevallen moeten klagers niet worden verwezen naar het betrokken bedrijf, maar de gemeente behandelt die klachten. Uit vragen en reacties van klagers blijkt dat er af en toe onduidelijkheid bestaat over de positie en daarmee de onafhankelijkheid van de commissie. Het komt nogal eens voor dat klagers denken dat de commissie in dienst is van de gemeente. Zij denken dat de gemeente een sterke band heeft met de organisatie waarover geklaagd wordt. Het is belangrijk om uit te dragen dat de Klachtencommissie onafhankelijk is.

In de Commissie Bestuur en Organisatie van 24 mei j.l. is het Jaarverslag 2003 van de Klachtencommissie besproken. Alle fracties alsook de burgemeester spraken hun waardering uit voor het heldere rapport en de nuttige aanbevelingen. Deze worden ter harte genomen. Daar waar mogelijk worden de aanbevelingen ingepast in het interne reorganisatieproces prOSSessor.