BedrijfsautoRAI

08-06-2004

Eerste MAN TGA met D20 Common Rail motor is voor E. van Wijk

Bij E. van Wijk Logistics BV is de eerste MAN TGA met D20 Common Rail motor in Nederland feestelijk afgeleverd. De TGA was van top tot teen ingepakt en kwam op een dieplader voorrijden. Ad van Wijk, algemeen directeur en eigenaar van de onderneming, onthulde in bijzijn van een MAN delegatie de nieuwe aanwinst.

Het hoofdkantoor van E. van Wijk Logistics BV staat in Giessen. Van daaruit houdt het ruim 50 jaar oude familiebedrijf zich bezig met groepagevervoer, bulk- en geconditioneerd transport en distributievervoer naar uiteenlopende bestemmingen in West- en Zuid-Europa. Het Roemeense zusterbedrijf E. van Wijk SRL opereert vanuit Cluj-Napoca en bedient vandaar een aantal Oost-Europese landen. In beide landen beschikt het bedrijf over uitgebreide op- en overslagfaciliteiten. Het wagenpark van E. van Wijk bestaat uit meer dan tweehonderd trekkende voertuigen.

Geavanceerde motor
De geavanceerde D20 Common Rail zescilinder turbodieselmotor (inhoud: 10,5 liter) onderscheidt zich door zijn geringe eigen gewicht, het enorme koppel, zijn gunstig (tot 5% lager) brandstofverbruik en het lage geluidsniveau. De technische levensduur van deze motoren ligt op
1,5 miljoen kilometer, wat de exploitatiekosten van de MANs nog verder verlaagt. De automatische MAN TipMatic versnellingsbak neemt bij de TGAs het schakelen voor zijn rekening en zorgt voor een verdere beperking van de brandstofconsumptie. Door toepassing van uitlaatgasrecirculatie voldoet de D20 motor moeiteloos aan de Euro 3 en verzekert de transporteur in de toekomst van Euro 4 en Euro 5.

E. van Wijk neemt, als vervolg op 2 eerdere leveringen vorig jaar, drie TGAs met D20 Common Rail motor in gebruik. De trucks voor E. van Wijk worden geleverd door MAN dealer ROSIERVANDENBOSCH BV in Gorinchem. Van Wijk neemt zelf het onderhoud voor zijn rekening. Het werkplaatspersoneel is door MAN geschoold. Daarnaast hebben de chauffeurs bij MAN een rijvaardigheidstraining gevolgd. Het accent ligt hierbij op economisch rijden.