Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Tonkens over reiskostenvergoeding in het kader
van bovenregionaal gehandicaptenvervoer.
(2030414320)
1
Is het u bekend dat de beperking van het aantal reiskilometers voor bovenregionaal
gehandicaptenvervoer via het instellen van een persoonlijk kilometerbudget (PKB) grote financiële
gevolgen heeft voor landelijke organisaties van mensen met een handicap zoals het LSR, de CG-
raad, BOSK, VSN, en CSO, omdat zij zich genoodzaakt zien om hun gehandicapte vrijwilligers
een veel hoger bedrag aan reisreiskosten te vergoeden doordat de reiskosten van deze
vrijwilligers stijgen van gemiddeld 0,09 (OV-tarief) naar 1,25 (Valys tarief)?
1
Mij is bekend dat dit bericht enige weken geleden in de media is gebracht.
2
Wat is uw oordeel over het feit dat de belangenorganisaties hebben aangegeven deze extra
kosten van naar schatting tienduizenden euro's niet te kunnen en dus ook niet zullen vergoeden,
mede vanwege de forse bezuinigingen die reeds hebben plaatsgevonden?
3
Deelt u de mening dat een dergelijke reductie van vrijwilligersactiviteiten voor en door mensen
met een handicap haaks staat op het credo `meedoen' van dit kabinet?
4
Deelt u de mening dat vergoeding van de reiskosten van vrijwilligerswerk door gehandicapten
noodzakelijk is, omdat gehandicapten via vrijwilligerswerk een zinvolle bijdrage aan de
samenleving leveren?
5
Bent u bereid om landelijke vrijwilligersorganisaties een reiskostenbudget voor vrijwilligers toe te
kennen waarmee zij de reiskosten van hun vrijwilligers kunnen vergoeden? Zo ja, per wanneer?
Zo neen, waarom niet?
2, 3, 4, 5
Zoals tijdens het Kamerdebat in maart jl. is aangegeven valt het vervoer van en naar
vrijwilligerswerk op basis van de rechtspraak rond de Wvg (Wet voorzieningen gehandicapten)
niet onder de definitie van sociaal recreatief vervoer. Ook bovenregionaal vervoer is een
voorziening voor sociaal recreatief vervoer. TraXX was en Valys is dan ook niet bedoeld voor
vervoer naar en van vrijwilligerswerkzaamheden.
Ten aanzien van vrijwilligerswerk merk ik het volgende op. Bedoelde organisaties ontvangen
overheidssubsidie juist vanwege hun maatschappelijk belang. Het algemene kader ten aanzien
van onkostenvergoedingen is dat, gelet op het primaire belang van het vrijwilligerswerk voor de
belangenorganisaties, het in de lijn ligt dat de organisaties de voor dat werk gemaakte kosten
vergoeden. Het is wel belangrijk te benadrukken dat het kenmerk van vrijwilligerswerk is dat de
omvang en het tijdsbeslag van de verrichte werkzaamheden niet in verhouding staan tot
vergoedingen die de vrijwilliger zal ontvangen.
Verondersteld mag worden dat de betrokken organisaties voldoende bekend zijn met de hiervoor
bestaande fiscale vrijwilligersregeling. Indien vrijwilligers zoveel mogelijk van het openbaar
vervoer gebruik maken hoeven de vervoerskosten niet te stijgen in de mate die wordt
gesuggereerd.
Ik ben samengevat met u van mening dat het vrijwilligerswerk belangrijk is. De huidige
overheidsvoorzieningen voorzien daarin op passende wijze, uiteraard binnen de beschikbare
financiële middelen. Ik merk voor de goede orde op dat op de subsidies aan het CSO,BOSK en
VSN geen kortingen plaatsgevonden hebben. Ik deel de mening dan ook niet dat `meedoen' in
gedrang zou komen.
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport