De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
DR/2004/51
datum
08-06-2004
onderwerp
Antwoord vragen over onregelmatigheden in werkzaamheden van LASER
bijlagen
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op vragen gesteld door het lid
Snijder-Hazelhoff (VVD) inzake mogelijke onregelmatigheden bij de
werkzaamheden van agentschap LASER.
---
Bent u op de hoogte van het feit dat er bij het agentschap LASER nog
al wat onregelmatig-heden optreden bij de verschillende werkzaamheden,
die zij dienen uit te voeren? Zo ja, wat is u bekend? Zo neen, waarom
niet?
Ik heb naar aanleiding van deze algemene vraag nadere informatie
ingewonnen bij de VVD-fractie over de klachten die binnenkomen over
het functioneren van LASER. Wat daaruit naar voren komt is dat vooral
sprake is van irritatie over gebrek aan begrip voor belangen van
boeren en andere rechthebbenden. Naast dit cultuurpunt is meer
specifiek sprake van problemen bij de uitvoering van de
zoogkoeienpremie 2003. Tevens betrof het klachten over de duur van
bezwaartrajecten.
Bij de uitvoering van de zoogkoeienpremie 2002 spelen twee zaken.
Ten eerste is in mei 2003 aan ca. 500 producenten een zogenoemd
voornemen verzonden dat hun aantal premierechten (vanaf 2003) zullen
worden verminderd als gevolg van het niet volledig voldoen aan de
premievoorwaarden in 2002. Dit is vooral het gevolg van een, op
instigatie van de Europese Commissie, met ingang van 2002 uitgebreide
controle van de premievoorwaarden met de aanhoudperiode van
zoogkoekalveren. Dit heeft eveneens geleid tot verminderde
premiebedragen voor 2002. Overigens merk ik volledigheidshalve op dat
de betalingen in juni 2003 hebben plaatsgevonden.
Ten tweede bleek vorig najaar bij de voorbereiding van de
premieafhandeling voor het jaar 2003 dat voor een aantal producenten
herbeoordeling van hun premieaanvraag 2002 diende plaats te vinden als
gevolg van geconstateerde fouten in de gebruikte gegevensbestanden en
de gehanteerde programmatuur.
Deze herbeoordelingen zijn gestart in november 2003. De korting op de
premierechten van de 500 producenten diende echter in samenhang en
gelijktijdig met deze herbeoordeling te worden afgehandeld, wat leidde
tot een aanzienlijke vertraging in de premie-afhandeling 2002. Een
definitief besluit over de voorgenomen premierechtenvermindering zou
volgens de normale procedures in het najaar van 2003 kunnen worden
meegedeeld, dit heeft echter pas begin juni dit jaar kunnen
plaatsvinden.
Over de herbeoordelingsactie en de gevolgen hiervan is uw Kamer bij
aparte brief van 4 juni jl. geïnformeerd.
datum
08-06-2004
kenmerk
DR/2004/51
bijlage
2
Acht u het normaal dat diverse aanvragen van premies, subsidies,
aangiften en registraties niet correct zijn verlopen en een jaar na
dato nog niet zijn opgelost, terwijl 1 mei de uiterste datum is om
nieuwe aanvragen in te dienen? Kunt u aangeven om hoeveel foute
procedures het gaat?
Ik heb er begrip voor dat het voor deze 500 producenten lastig is dat
zij pas dit voorjaar een definitief besluit over hun premierechten
voor 2002 zullen ontvangen en betreur deze vertraging. Zoals gezegd is
dit het gevolg van de herbeoordelingsactie.
De interne controle op de gegevensbestanden van derden is zodanig
versterkt dat deze fout niet meer kan optreden, tevens zijn de fouten
in de software hersteld.
De uiterste datum om zoogkoepremieaanvragen in te dienen is overigens
niet 1 mei maar 30 juni.
3
Bent u op de hoogte van het feit dat diverse ondernemers ernstig
gedupeerd zijn door de gang van zaken, aangezien 2002 geldt als
referentiejaar voor de toekenning van onder andere de
bedrijfstoeslagrechten?
Er is geen sprake van benadeling omdat de herbeoordeling tot doel
heeft de communautaire regelgeving juist toe te passen. Dit leidt tot
een correcte vaststelling van de premierechten en premiebetalingen
voor betrokkenen en zal daardoor eveneens als resultaat een correcte
vaststelling betekenen van de bedrijfs-toeslagrechten in het nieuwe
GLB.
4
Realiseert u zich dat hierdoor ondernemers in grote onzekerheid
verkeren? Zo ja, wat denkt u hieraan te doen?
Aan genoemde, ook door mij ongewenste, onzekerheid van ondernemers is
begin juni 2004 een einde gekomen, aangezien zij bij brief van 4 juni
jl. geïnformeerd zijn over de voor 2002 toe te kennen premiebedragen
en premierechten.
5
Bent u voornemens de problematiek bij LASER op te lossen? Kunnen de
gedupeerden rekenen op een snelle en coulante oplossing?
Wat betreft een snelle en coulante oplossing voor gedupeerden verwijs
ik naar mijn antwoorden bij vraag 3 en 4. Begin juni is iedereen
geïnformeerd.
Inzet voor de toekomst
Ten aanzien van de bredere problematiek worden met prioriteit de
volgende maatregelen getroffen.
De Dienst Regelingen, waarvan LASER onderdeel zal gaan uitmaken, heeft
een klantvriendelijke uitvoering als een zeer belangrijk speerpunt
benoemd. Om hieraan invulling te geven wordt langs verschillende wegen
gewerkt. Een belangrijke stap is de inrichting van permanente
regionale klantenpanels die ingeschakeld zullen worden bij de
vormgeving van de uitvoering. Doel van deze aanpak is om zo optimaal
mogelijk de uitvoering te laten aansluiten bij de wensen van de
doelgroepen en om feedback te organiseren tussen de Dienst Regelingen
en de doelgroep. Rechtstreekse confrontatie tussen de medewerkers in
het uitvoeringsproces en een vertegenwoordiging van boeren zal de
alertheid op klantvriendelijkheid verhogen. Voor deze klantenpanels
worden gericht organisaties benaderd om hierin te participeren.
Een tweede route om klantvriendelijkheid te verbeteren is de werkwijze
die nu al is toegepast bij de Gemeenschappelijke Data Inwinning 2004
waarbij een nauwe samenwerking tussen de verschillende
dienstonderdelen de aandacht voor de doelgroep veilig stelt.
Uiteraard vormde ook hier een overleg met een vertegenwoordiging van
de doelgroep onderdeel van de vormgeving van de uitvoering. Deze
aanpak is positief gebleken en zal de komende jaren moeten bijdragen
aan het terugdringen van het aantal correcties in de data-inwinning en
daarmee de klantvriendelijkheid verhogen.
Deze werkwijze zal tevens worden toegepast bij de hervorming van het
GLB en het mestbeleid.
Het LNV loket als onderdeel van de Dienst Regelingen levert nu al elke
maand rapportages over klantsignalen met betrekking tot de uitvoering
van de diverse regelingen op. Deze signalen worden serieus opgepakt en
vertaald naar aanpassingen in de uitvoering of adviezen richting
beleidsdirecties.
Zoals reeds genoemd zijn er tevens irritaties over de duur van de
bezwaartrajecten. Hier is reeds veel aandacht voor. In de afgelopen
periode is strak gestuurd op het beperken van de afhandelingsduur en
dat zal ook in de komende periode worden voortgezet.
Met deze aanpak moge duidelijk zijn dat ik met maximale prioriteit
inzet op de oplossing van de genoemde problematiek. Daarbij zal ik
mijzelf persoonlijk op de hoogte laten stellen van de vorderingen die
de Dienst Regelingen op dit gebied maakt.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
---
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit