Kwaliteitsverbetering spoor is rechtvaardiging tariefakkoord
Meer treinen op tijd dankzij afspraken met consumentenorganisaties
De Consumentenbond, Samenwerkende ouderenorganisaties CSO en
Reizigersvereniging ROVER zijn blij met de aanzienlijke
punctualiteitsverbetering die is gehaald door de NS. Het gemiddelde
over de afgelopen 12 maanden was 84,4 procent, en dat was een jaar
geleden nog enkele procenten minder. Door de NS financieel te
prikkelen hebben de consumentenorganisaties bereikt dat de NS alles op
alles heeft gezet om de kwaliteit van het spoorvervoer een duw in de
goede richting te geven. Wat de overheid niet lukte, hebben de
consumentenorganisaties bij de NS wel bereikt: een verband leggen
tussen de prijs van het spoorkaartje en de kwaliteit van de reis.
Vorig jaar besliste de rechter op verzoek van de Samenwerkende
Ouderenorganisaties CSO, Consumentenbond en Reizigersvereniging ROVER
dat de NS een in 2002 afgelaste prijsstijging niet mocht inhalen. Om
een slepende en dure bodemprocedure te voorkomen zijn Consumentenbond
en Reizigersvereniging ROVER daarna met de NS in overleg getreden over
mogelijkheden om enerzijds de financiële situatie bij NS te
verbeteren, en anderzijds het kwaliteitsniveau voor de reiziger te
verhogen, waardoor dus een verband wordt gelegd tussen de prijs en de
kwaliteit van de reis. Het resultaat hiervan was dat de NS eerst aan
een aantal kwaliteitseisen moest voldoen, om vervolgens alsnog de
tariefstijging uit 2002 stapsgewijs door te kunnen voeren. Ook de
overige partners in het LOCOV hebben zich vervolgens achter het
akkoord geschaard. De consumentenorganisaties zien in de
punctualiteitsverbeteringen bij NS een rechtvaardiging voor hun
streven om prijs en kwaliteit aan elkaar te koppelen. Uit onderzoek
blijkt ook telkens opnieuw dat reizigers in de eerste plaats belang
hechten aan een goed product, en pas in de tweede plaats aan een
goedkoop kaartje, zolang de prijs/kwaliteitsverhouding in orde is.
Het is belangrijk om op te merken, dat het dus niet gaat om een extra
tariefstijging, maar om een inhaalslag uit het verleden, toen de NS
onder druk van de consumentenorganisaties een tariefstijging
afgelastte wegens de toen volstrekt onvoldoende kwaliteit. Het huidige
punctualiteitscijfer (84,4 procent van de treinen op tijd) betekent
dat de NS de helft van de uitgestelde tariefstijging in rekening zou
kunnen brengen, mits ook aan een aantal andere kwaliteitsaspecten is
voldaan (zoals klanttevredenheid en beperkt uitvalpercentage). De
consumentenorganisaties hopen dat de NS de ingezette
kwaliteitsverbetering zal weten te continueren.
Amersfoort/Utrecht/Den Haag, 7 juni 2004
---