Ingezonden persbericht


|[pic]                                                               |
PERSBERICHT

Top-journalisten vormen deskundige jury

'KidsWeek in de Klas': jongeren leren het journalistieke vak kennen

Amsterdam- 8 juni 2004. Jongeren die altijd al journalist wilden worden kunnen hun hart ophalen. Vanaf vandaag kunnen ze zelf hun eigen krant in de klas maken. KidsWeek start met het project 'KidsWeek in de Klas'. De leukste kranten worden beoordeeld door een deskundige jury, die bestaat uit Pieter Broertjes (hoofdredacteur De Volkskrant en voorzitter van het Genootschap van Hoofdredacteuren, Ronald Bartlema (eindredacteur Jeugdjournaal), Pieter van Twisk,- (hoofdredacteur Planet Internet) en Annemarie Walker (hoofdredacteur KidsWeek). De winnende krant zal ook echt gedrukt worden.

Verslaggeving, journalistieke principes, het kiezen van foto's, vormgeving, druk en bezorging,-: alle facetten uit de journalistiek komen aan bod in deze speciale editie van KidsWeek. Met behulp van vragen en opdrachten gaan leerlingen actief aan de slag met interviewen, het beoordelen van nieuws, teksten schrijven, beelden zoeken, enzovoort. In de speciale 'KidsWeek in de Klas'-krant wordt in acht pagina's uitgelegd hoe een krant gemaakt wordt en wat daarbij komt kijken. In vier lege pagina's kunnen kinderen hun eigen artikelen en foto's zetten. In september geeft KidsWeek ook een digitale versie uit. Met de CD-rom kunnen jongeren en kinderen hun krant ook met de computer gaan maken. Het ANP levert foto's die kinderen kunnen gebruiken bij de digitale uitgave. De beste en leukste krant zal ook echt gedrukt worden. Die verschijnt dan in 250-voud voor de hele school. Elk kwartaal, behalve in de zomer, is er één winnaar voor het primair onderwijs, en één winnaar voor het voortgezet onderwijs.

Over KidsWeek en uitgever Roland Pelle


. KidsWeek-uitgever Roland Pelle ontving op 3 juni j.l. de Dolf van den Brinkprijs, een jaarlijkse prijs voor de uitgever die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de vernieuwing van het vak;
. KidsWeek is een weekkrant voor jonge mensen (10-15 jaar) en bestaat ruim een jaar;
. KidsWeek wordt geschreven door volwassen journalisten met ervaring in het schrijven voor deze doelgroep;
. KidsWeek kent een bereik van ca. 65.000 lezers waaronder veel ouders als meelezer;
. Door schoolabonnementen is KidsWeek goed vertegenwoordigd binnen de scholen;
. Onderzoek dat in maart van dit jaar werd verricht door onderzoeksbureau Qrius onder een groot aantal lezers van KidsWeek toont aan zij de krant ruim een uur lezen. De tevredenheid over de krant is enorm: 89% van de lezers is (zeer) tevreden over KidsWeek.



Ingezonden persbericht