9-6-2004
Kwaliteitsprogramma Chrysler Group succesvol
De inspanningen op het gebied van kwaliteitsbewaking en verbetering
bij de Chrysler Group werpen hun vruchten af. Diverse onafhankelijke
en recentelijk gepubliceerde Amerikaanse onderzoeken laten onder meer
een sterk groeiende klanttevredenheid zien.
Het tijdschrift Consumer Reports - de Amerikaanse evenknie van De
Consumentengids -spreekt duidelijke taal over de voertuigen van de
Chrysler Group: Chrysler heeft de laatste jaren grote stappen gemaakt
op het gebied van betrouwbaarheid en De betrouwbaarste auto van de
Chrysler Group is de Jeep Cherokee, terwijl ook de Chrysler PT Cruiser
in dat opzicht bovengemiddeld scoort.
Het blad constateert verder dat 73 procent van de voertuigen van de
Chrysler Group gemiddeld of bovengemiddeld betrouwbaar is. Hiermee
scoort de Chrysler group boven het industriegemiddelde van 72 procent
en laat het merken als GM, BMW, Volkswagen, Jaguar en Land Rover
achter zich. Het tijdschrift sluit af met een opmerkelijk detail: Voor
het eerst sinds Consumer Reports begon met het publiceren van
betrouwbaarheidsgegevens, scoren Amerikaanse merken beter dan
Europese. Bij voertuigen van maximaal een jaar oud, werden bij
gemiddeld 20 van de 100 Europese autos storingen gerapporteerd tegen
16 automobielen uit de Chrysler Group.
J.D. Power
Ook verschillende onderzoeken van het gerenommeerde
onderzoeksinstituut J.D. Power tonen aan dat de Chrysler Group op het
gebied van kwaliteit grote stappen voorwaarts heeft gemaakt.
De Initial Quality Study (IQS), waarbij wordt gekeken naar problemen
die zich voordoen binnen 90 dagen na aflevering van een nieuwe auto,
toont aan dat Chrysler voor het 14e achtereenvolgende jaar vooruitgang
heeft geboekt op dit terrein. Chrysler is de enige fabrikant die sinds
1990 elk jaar een verbetering laat zien. Vergeleken met de
2003-modellen, scoorden de 2004-modellen van de Chrysler Group
gemiddeld 11 procent beter.
De IQS leidt ook tot een ranglijst per segment. De Chrysler Group
heeft daarbij twee klassenwinnaars binnen de gelederen: de Dodge
Stratus Coupé en de RAM HD. De Chrysler Voyager/Dodge Caravan behaalde
een tweede plaats in het MPV-segment en de Chrysler PT Cruiser was
goed voor een derde plaats in het compacte segment.
Toenemende klanttevredenheid
De Customer Service Study (CSI) van J.D. Power is gericht op de mate
van klantentevredenheid met betrekking tot het onderhoud en de
reparaties die worden uitgevoerd door de dealers. De CSI-score is
gebaseerd op het aantal mechanische problemen dat tot drie jaar na
aflevering van een nieuwe auto wordt gemeld. In de meest recente CSI
scoorden alle merken van de Chrysler Group gelijk aan of beter dan het
gemiddelde van alle fabrikanten. Chrysler, Jeep en Dodge lieten in de
CSI merken als Toyota, Ford, Nissan en Volkswagen achter zich. Ook in
de Sales Satisfaction Index boekte de Chrysler Group goede resultaten:
het merk Chrysler scoort bovengemiddeld.
Scoren op emotie
Naast de Initial Quality Study en de Customer Service Study, doet J.D.
Power ook onderzoek naar de meer emotionele kant van de aanschaf van
autos. Dit gebeurt door middel van de APEAL-studie ofwel: Automotive
Performance, Execution & Layout waarbij wordt gekeken naar de mate
waarin bepaalde kenmerken van autos door de klanten worden
gewaardeerd. Daarbij spelen onder meer de prestaties, het uiterlijk en
het comfort een rol. Ook hier scoorden diverse modellen van de
Chrysler Group goed. Zo waren er maar liefst vier modellen die een
plaats in de top 3 van hun segment voor zich opeisten waaronder een
derde plaats voor de Chrysler Town and Country (Voyager in Nederland)
in het MPV-segment. De spectaculaire Dodge SRT-4 was goed voor een
tweede plaats in het sportieve segment.
AutoRai