AutoRai

9-6-2004

Kwaliteitsprogramma Chrysler Group succesvol

De inspanningen op het gebied van kwaliteitsbewaking en verbetering bij de Chrysler Group werpen hun vruchten af. Diverse onafhankelijke en recentelijk gepubliceerde Amerikaanse onderzoeken laten onder meer een sterk groeiende klanttevredenheid zien.

Het tijdschrift Consumer Reports - de Amerikaanse evenknie van De Consumentengids -spreekt duidelijke taal over de voertuigen van de Chrysler Group: Chrysler heeft de laatste jaren grote stappen gemaakt op het gebied van betrouwbaarheid en De betrouwbaarste auto van de Chrysler Group is de Jeep Cherokee, terwijl ook de Chrysler PT Cruiser in dat opzicht bovengemiddeld scoort.

Het blad constateert verder dat 73 procent van de voertuigen van de Chrysler Group gemiddeld of bovengemiddeld betrouwbaar is. Hiermee scoort de Chrysler group boven het industriegemiddelde van 72 procent en laat het merken als GM, BMW, Volkswagen, Jaguar en Land Rover achter zich. Het tijdschrift sluit af met een opmerkelijk detail: Voor het eerst sinds Consumer Reports begon met het publiceren van betrouwbaarheidsgegevens, scoren Amerikaanse merken beter dan Europese. Bij voertuigen van maximaal een jaar oud, werden bij gemiddeld 20 van de 100 Europese autos storingen gerapporteerd tegen 16 automobielen uit de Chrysler Group.

J.D. Power
Ook verschillende onderzoeken van het gerenommeerde onderzoeksinstituut J.D. Power tonen aan dat de Chrysler Group op het gebied van kwaliteit grote stappen voorwaarts heeft gemaakt.

De Initial Quality Study (IQS), waarbij wordt gekeken naar problemen die zich voordoen binnen 90 dagen na aflevering van een nieuwe auto, toont aan dat Chrysler voor het 14e achtereenvolgende jaar vooruitgang heeft geboekt op dit terrein. Chrysler is de enige fabrikant die sinds 1990 elk jaar een verbetering laat zien. Vergeleken met de 2003-modellen, scoorden de 2004-modellen van de Chrysler Group gemiddeld 11 procent beter.
De IQS leidt ook tot een ranglijst per segment. De Chrysler Group heeft daarbij twee klassenwinnaars binnen de gelederen: de Dodge Stratus Coupé en de RAM HD. De Chrysler Voyager/Dodge Caravan behaalde een tweede plaats in het MPV-segment en de Chrysler PT Cruiser was goed voor een derde plaats in het compacte segment.

Toenemende klanttevredenheid
De Customer Service Study (CSI) van J.D. Power is gericht op de mate van klantentevredenheid met betrekking tot het onderhoud en de reparaties die worden uitgevoerd door de dealers. De CSI-score is gebaseerd op het aantal mechanische problemen dat tot drie jaar na aflevering van een nieuwe auto wordt gemeld. In de meest recente CSI scoorden alle merken van de Chrysler Group gelijk aan of beter dan het gemiddelde van alle fabrikanten. Chrysler, Jeep en Dodge lieten in de CSI merken als Toyota, Ford, Nissan en Volkswagen achter zich. Ook in de Sales Satisfaction Index boekte de Chrysler Group goede resultaten: het merk Chrysler scoort bovengemiddeld.

Scoren op emotie
Naast de Initial Quality Study en de Customer Service Study, doet J.D. Power ook onderzoek naar de meer emotionele kant van de aanschaf van autos. Dit gebeurt door middel van de APEAL-studie ofwel: Automotive Performance, Execution & Layout waarbij wordt gekeken naar de mate waarin bepaalde kenmerken van autos door de klanten worden gewaardeerd. Daarbij spelen onder meer de prestaties, het uiterlijk en het comfort een rol. Ook hier scoorden diverse modellen van de Chrysler Group goed. Zo waren er maar liefst vier modellen die een plaats in de top 3 van hun segment voor zich opeisten waaronder een derde plaats voor de Chrysler Town and Country (Voyager in Nederland) in het MPV-segment. De spectaculaire Dodge SRT-4 was goed voor een tweede plaats in het sportieve segment.