Ondanks sombere economie geen toename bijstandscliënten in Amsterdam
9 juni 2004 - Herbert Raat
Ondanks de sombere economie neemt het cliëntenbestand van de Sociale
Dienst Amsterdam (SDA) niet noemenswaardig toe. Amsterdam scoort
hiermee duidelijk beter dan de landelijke trend waar een duidelijke
toename is van het aantal bijstandscliënten. In Amsterdam zouden er
1200 cliënten bij gekomen zijn als de landelijke trend was gevolgd.
Het aantal mensen dat beroep doet op een bijstandsuitkering blijft
ruim 45.000. Dit blijkt uit de eerste kwartaal rapportage 2004 van de
SDA.
Sinds de invoering van de nieuwe bijstandswet (WWB), begin dit jaar,
worden gemeenten afgerekend op hoeveel mensen zij uit de bijstand en
aan het werk helpen. Met dit resultaat blijkt dat Amsterdam de
concurrentie met de rest van het land goed aan kan. Wethouder Ahmed
Aboutaleb is zeer tevreden met dit resultaat: "Eén zwaluw maakt geen
zomer maar het beleid van het college om werk boven inkomen te stellen
werpt haar vruchten af. Op de eerste plaats voor de Amsterdammers die
niet in de bijstand verdwijnen en voor de gemeente omdat we geld
verdienen als we het beter doen dan het landelijk gemiddelde. Alle
reden dus om streng te blijven controleren of mensen terecht een
bijstanduitkering krijgen'.
Handhaving
Verder blijkt uit de rapportage onder meer dat de proef om strenger te
controleren of mensen recht hebben op een uitkering haar vruchten
afwerpt. In de regio's waar streng gecontroleerd werd steeg het aantal
afwijzingen tot 45% tegen 29% in 2003. In de overige regio's waren de
cijfers 37% in 2004 tegen 35% in 2003. Wel steeg het aantal
bezwaarschriften tegen de afwijzingen maar de verwachting is dat het
aantal gegronde bezwaren lager zal liggen in de proef regio's dan bij
de dienst als geheel.
Schuldhulpverlening
Het aantal cliënten voor de schuldhulpverlening groeit. Hierdoor
groeit de wachtlijst van 1200 naar 1900. Daarom zijn er 1200 extra
trajecten ingekocht om de wachtlijst te verminderen. Bovendien worden
er met de uitvoerende instellingen afspraken gemaakt om met een pakket
van maatregelen de wachtlijsten te beheersen.
Pb-111
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam