Brede School Slotjes-Midden legt accent op verbeteren van onderwijskansen
Het college gaat de gemeenteraad voorstellen in te stemmen met de
profielkeuze voor de Brede School Slotjes-Midden: namelijk de keuze
voor het (onderwijs)achterstandsprofiel, in combinatie met elementen
uit andere profielen. Bij het (onderwijs)achterstandsprofiel ligt het
accent op het verbeteren van onderwijskansen en het bestrijden van
(onderwijs)achterstand. "De beide scholen, De Biëncorf en de
Loevensteinschool, behoren tot de doelgroep van dit profiel. De keuze
voor een Brede School met een accent op het achterstandsprofiel sluit
daarmee aan op de bestaande realiteit", aldus verantwoordelijk
wethouder Oolhorst.
Met ingang van het schooljaar 2004-2005 zal de nieuwbouw van de
Loevensteinschool in gebruik worden genomen. In deze nieuwbouw is dan
een viertal organisaties onder één dak gehuisvest: basisschool
Loevenstein, Stichting Kinderopvang Oosterhout (SKO), stichting
Peuterspeelzalen Oosterhout en Kruiswerk Mark en Maas.
Profielen Brede School
Bij de opzet van een Brede School wordt steeds gekeken naar wat er in
een bepaalde wijk speelt. Er zijn grofweg vijf profielen in den lande
te onderscheiden: het onderwijsachterstandenprofiel, het
verrijkingsprofiel (ontwikkeling op sociaal cultureel en sportief
gebied staat centraal), het zorgprofiel (verbreding van zorg voor
kinderen), het opvangprofiel (betere afstemming van zorg- en
arbeidstaken door het bieden van sluitende dagopvang) en het wijk- en
buurtprofiel (wil sociale samenhang in wijk bevorderen).
Naast het verbeteren van onderwijskansen kan de Brede School
Slotjes-Midden zich ook richten op het verbeteren van de
ontwikkelingskansen van kinderen en het vergroten van hun
maatschappelijke participatie (het verrijkingsprofiel). Dit kan
bijvoorbeeld door middel van activiteiten met een andere leeraanpak,
zoals vrijetijdsactiviteiten. Essentieel daarbij is de samenwerking en
samenhang tussen de voorzieningen. Specifieke aandacht in de
activiteiten wordt gegeven aan het bevorderen van sociale competentie
en ouderbetrokkenheid. "Het wordt ons steeds duidelijker dat
investeren in het verbeteren van taal- en kennisachterstanden wel
werkt, maar dat de effecten veel groter worden als er ook energie
wordt gestoken in de sociale vaardigheden van de kinderen en in de
betrokkenheid en ontwikkeling van hun opvoeders."
Door de beschikbaarheid van het wijkcentrum De Slotjes kunnen ook
elementen uit het wijk- en buurtprofiel opgenomen worden in het
concept. Daarmee wordt de relatie tussen school en wijk geaccentueerd.
Binnen de nieuwbouw wordt bovendien onderdak geboden aan de SKO. Dat
biedt mogelijkheden om op termijn ook elementen van het opvangprofiel
in het concept te verwerken. Mogelijke projecten die voortvloeien uit
de profielen en die de komende jaren uitgevoerd kunnen worden:
leesbevorderingsprojecten, een naschools activiteitenprogramma,
voorleesprojecten, cursussen opvoedingsonderteuning en inloopmiddagen
steunpunt opvoeding en consultatiebureau.
Eén Brede School project
De planning was oorspronkelijk om in Oosterhout vier scholen voor
primair onderwijs om te zetten in Brede Scholen. Daarnaast zou een
bescheidener variant ontwikkeld moeten worden voor de kerkdorpen. Het
college vraagt de raad tevens in juli om in te stemmen met het besluit
om de aandacht te richten op één Brede School project, namelijk dat
van Slotjes-Midden. Wethouder Oolhorst: "Het beschikbare budget dwingt
ons vooralsnog ons te richten op het pilot project Slotjes Midden.
Daarnaast wordt vanuit zorgvuldigheidsoverwegingen gekozen om eerst
ervaring op te doen binnen de Brede School Slotjes Midden."
5/7/2004
Gemeente Oosterhout