Gemeente Oosterhout

Brede School Slotjes-Midden legt accent op verbeteren van onderwijskansen

Het college gaat de gemeenteraad voorstellen in te stemmen met de profielkeuze voor de Brede School Slotjes-Midden: namelijk de keuze voor het (onderwijs)achterstandsprofiel, in combinatie met elementen uit andere profielen. Bij het (onderwijs)achterstandsprofiel ligt het accent op het verbeteren van onderwijskansen en het bestrijden van (onderwijs)achterstand. "De beide scholen, De Biëncorf en de Loevensteinschool, behoren tot de doelgroep van dit profiel. De keuze voor een Brede School met een accent op het achterstandsprofiel sluit daarmee aan op de bestaande realiteit", aldus verantwoordelijk wethouder Oolhorst.

Met ingang van het schooljaar 2004-2005 zal de nieuwbouw van de Loevensteinschool in gebruik worden genomen. In deze nieuwbouw is dan een viertal organisaties onder één dak gehuisvest: basisschool Loevenstein, Stichting Kinderopvang Oosterhout (SKO), stichting Peuterspeelzalen Oosterhout en Kruiswerk Mark en Maas.

Profielen Brede School

Bij de opzet van een Brede School wordt steeds gekeken naar wat er in een bepaalde wijk speelt. Er zijn grofweg vijf profielen in den lande te onderscheiden: het onderwijsachterstandenprofiel, het verrijkingsprofiel (ontwikkeling op sociaal cultureel en sportief gebied staat centraal), het zorgprofiel (verbreding van zorg voor kinderen), het opvangprofiel (betere afstemming van zorg- en arbeidstaken door het bieden van sluitende dagopvang) en het wijk- en buurtprofiel (wil sociale samenhang in wijk bevorderen).

Naast het verbeteren van onderwijskansen kan de Brede School Slotjes-Midden zich ook richten op het verbeteren van de ontwikkelingskansen van kinderen en het vergroten van hun maatschappelijke participatie (het verrijkingsprofiel). Dit kan bijvoorbeeld door middel van activiteiten met een andere leeraanpak, zoals vrijetijdsactiviteiten. Essentieel daarbij is de samenwerking en samenhang tussen de voorzieningen. Specifieke aandacht in de activiteiten wordt gegeven aan het bevorderen van sociale competentie en ouderbetrokkenheid. "Het wordt ons steeds duidelijker dat investeren in het verbeteren van taal- en kennisachterstanden wel werkt, maar dat de effecten veel groter worden als er ook energie wordt gestoken in de sociale vaardigheden van de kinderen en in de betrokkenheid en ontwikkeling van hun opvoeders."

Door de beschikbaarheid van het wijkcentrum De Slotjes kunnen ook elementen uit het wijk- en buurtprofiel opgenomen worden in het concept. Daarmee wordt de relatie tussen school en wijk geaccentueerd. Binnen de nieuwbouw wordt bovendien onderdak geboden aan de SKO. Dat biedt mogelijkheden om op termijn ook elementen van het opvangprofiel in het concept te verwerken. Mogelijke projecten die voortvloeien uit de profielen en die de komende jaren uitgevoerd kunnen worden: leesbevorderingsprojecten, een naschools activiteitenprogramma, voorleesprojecten, cursussen opvoedingsonderteuning en inloopmiddagen steunpunt opvoeding en consultatiebureau.

Eén Brede School project

De planning was oorspronkelijk om in Oosterhout vier scholen voor primair onderwijs om te zetten in Brede Scholen. Daarnaast zou een bescheidener variant ontwikkeld moeten worden voor de kerkdorpen. Het college vraagt de raad tevens in juli om in te stemmen met het besluit om de aandacht te richten op één Brede School project, namelijk dat van Slotjes-Midden. Wethouder Oolhorst: "Het beschikbare budget dwingt ons vooralsnog ons te richten op het pilot project Slotjes Midden. Daarnaast wordt vanuit zorgvuldigheidsoverwegingen gekozen om eerst ervaring op te doen binnen de Brede School Slotjes Midden." 5/7/2004