Lector Jan Geurts: meer innovatieruimte voor beroepsonderwijs nodig
Op woensdag 16 juni houdt dr. Jan Geurts zijn intreerede als lector
Pedagogiek van de Beroepsvorming aan de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk.
Geurts zal een krachtig pleidooi houden om het beroepsonderwijs anders
te organiseren.
De schoolorganisatie moet zo worden ingericht dat de
loopbaanontwikkeling van de student centraal komt te staan en niet
alleen maar het diploma. Bovendien moet het beroepsonderwijs
vraaggericht gaan werken, zich meer richten op de maatschappelijke
vraag aan kennis en veel meer een partner worden in de regionale
kennisinfrastructuur. Noodzakelijk voor de gewenste verandering is dat
scholen meer innovatieruimte krijgen dan tot nu toe wettelijk wordt
toegestaan.
Dr. Jan Geurts is samen met dr. Frans Meijers aangesteld als lector
Pedagogiek van de Beroepsvorming op de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk.
Het lectoraat richt zich op de transformatie van het beroepsonderwijs
van een industriële diplomafabriek in een loopbaancentrum.
Tevens houdt Willem van Oosterom de slotrede van Axis. Hij gaat op
basis van zijn ervaringen in op de ontwikkeling van herontwerp
beroepsonderwijs en andere onderwijssectoren. Volgens hem vraagt
eigentijds onderwijs om een flexibele en meedenkende overheid en
noodzakelijke partnerships tussen private en publieke partijen. Axis
is in 98 opgericht om de oorzaken te achterhalen en oplossingen te
vinden van het techniek tekort in Nederland. Axis werkt op drie
terreinen. De positieve beïnvloeding van keuzeprocessen, jeugd al
vroeg ervaring op laten doen met techniek; onderwijsvernieuwing van
bèta/techniek door de leercyclus om te draaien en een doorlopende
leerlijn te bewerkstelligen; aantrekkelijk werken in bedrijf en beroep
door het bedrijfsleven en onderwijs samen te laten werken aan een
aansprekende banen en doorstroommogelijkheden.
10 juni 2004
Haagse Hogeschool