Haagse Hogeschool

Lector Jan Geurts: meer innovatieruimte voor beroepsonderwijs nodig

Op woensdag 16 juni houdt dr. Jan Geurts zijn intreerede als lector Pedagogiek van de Beroepsvorming aan de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk. Geurts zal een krachtig pleidooi houden om het beroepsonderwijs anders te organiseren.

De schoolorganisatie moet zo worden ingericht dat de loopbaanontwikkeling van de student centraal komt te staan en niet alleen maar het diploma. Bovendien moet het beroepsonderwijs vraaggericht gaan werken, zich meer richten op de maatschappelijke vraag aan kennis en veel meer een partner worden in de regionale kennisinfrastructuur. Noodzakelijk voor de gewenste verandering is dat scholen meer innovatieruimte krijgen dan tot nu toe wettelijk wordt toegestaan.

Dr. Jan Geurts is samen met dr. Frans Meijers aangesteld als lector Pedagogiek van de Beroepsvorming op de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk. Het lectoraat richt zich op de transformatie van het beroepsonderwijs van een industriële diplomafabriek in een loopbaancentrum.

Tevens houdt Willem van Oosterom de slotrede van Axis. Hij gaat op basis van zijn ervaringen in op de ontwikkeling van herontwerp beroepsonderwijs en andere onderwijssectoren. Volgens hem vraagt eigentijds onderwijs om een flexibele en meedenkende overheid en noodzakelijke partnerships tussen private en publieke partijen. Axis is in 98 opgericht om de oorzaken te achterhalen en oplossingen te vinden van het techniek tekort in Nederland. Axis werkt op drie terreinen. De positieve beïnvloeding van keuzeprocessen, jeugd al vroeg ervaring op laten doen met techniek; onderwijsvernieuwing van bèta/techniek door de leercyclus om te draaien en een doorlopende leerlijn te bewerkstelligen; aantrekkelijk werken in bedrijf en beroep door het bedrijfsleven en onderwijs samen te laten werken aan een aansprekende banen en doorstroommogelijkheden.

10 juni 2004