Gemeente Voorburg-Leidschendam


Veel belangstelling voor conferentie Wet Werk en Bijstand

Persbericht, Leidschendam-Voorburg, 16 juni 2004
---

Donderdag 10 juni organiseerde de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Leidschendam-Voorburg een informatiebijeenkomst over de nieuwe Wet Werk en Bijstand (WWB). Deze bijeenkomst was gericht op instanties in Leidschendam-Voorburg die regelmatig contact hebben met mensen die te maken krijgen met de WWB. In totaal waren 35 van de 45 genodigden gekomen om te luisteren naar de uitleg van medewerkers van de gemeente en een gastspreker van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

WWB versus Abw
Het is geen oude wijn in nieuwe zakken, aldus de heer de Weerd van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De WWB, die de oude Algemene Bijstandswet op 1 januari 2004 heeft vervangen, brengt een hoop veranderingen met zich mee. In 20 minuten tijd legt de senior beleidsmedewerker van SZW uit wat de achterliggende gedachte is van de nieuwe wet en hoe deze tot stand is gekomen. Daarnaast zet hij in grote lijnen uiteen wat er anders is ten opzichte van de oude Algemene Bijstandswet (Abw). De kern van zijn boodschap is dat gemeenten voortaan zelf verantwoordelijk zijn voor de bijstandsuitkeringen en voor de begeleiding van uitkeringsgerechtigden bij het zoeken naar werk. Ze mogen helemaal zelf bepalen hoe zij dat aanpakken, zolang ze zich aan de wet houden.

Van instroom naar uitstroom
Allround medewerker van de afdeling Sociale Zaken, de heer Verhoeven neemt vervolgens het stokje over en vertelt de aanwezigen welke uitgangspunten de gemeente hanteert bij het invulling geven aan deze nieuwe taak en wat de gewenste resulaten zijn. Eén van de belangrijkste uitgangspunten is dat de eigen verantwoordelijkheid van de inwoner centraal staat. Deze moet in eerste instantie zelf op zoek gaan naar werk. Lukt dit niet, dan is de gemeente goed toegerust om hem of haar hier bij te helpen, aldus Verhoeven. Het beleid van de gemeente is dus zoveel mogelijk gericht op de beperking van instroom in de uitkering en bevordering van de uitstroom naar werk. Daarbij staan handhaving en fraudebestrijding centraal. Verhoeven vertelt dat er de afgelopen periode hard is gewerkt aan een aantal verordeningen waarin dit nieuwe beleid van de gemeente is geregeld. Een aantal daarvan is op 1 januari 2004 ingegaan. En een aantal zal begin volgend jaar van kracht zijn.

Reïntegratie
Met de komst van de WWB zal de gemeente hard haar best doen om zoveel mogelijk uitkeringsgerechtigden weer aan het werk te helpen, vervolgt mevrouw Van den Enk. Ook Van den Enk is allround medewerker van de afdeling Sociale Zaken en houdt zich bezig met het beleidsonderwerp reïntegratie. Het uitgangspunt hierbij is dat iedereen met een bijstandsuitkering, met uitzondering van een aantal specifieke groepen, verplicht is algemeen geaccepteerde arbeid te te verrichten. De gemeente vervult een ondersteunende rol bij het vinden van dergelijk werk. Om deze soms moeilijke taak te kunnen vervullen heeft de gemeente een aantal voorzieningen tot haar beschikking die uitstroom mogelijk moeten maken. Daaronder vallen arbeidsbemiddeling, scholing en gesubsidieerde arbeid in de vorm van onder andere een opstapbaan of een ontwikkelbaan. Daarnaast onderhoudt ze nauw contact met reïntegratiebedrijven en is ze sinds kort in gesprek met het bedrijfsleven.

Fraudebestrijding
De laatste spreker van de middag was mevrouw Simon. Zij is eveneens allround medewerker bij de afdeling Sociale Zaken. Zij houdt zich bezig met het onderwerp Hoogwaardig Handhaven. Een nieuwe wet betekent nieuwe spelregels. De gemeente heeft zich tot doel gesteld om de spontane naleving van deze regels te bevorderen, aldus Simon. In de verordening die Simon heeft opgesteld wordt een viertal elementen genoemd die aan de realisatie van de doelstelling moeten bijdragen. Het eerste element is het vroegtijdig informeren van de cliënten over de rechten en plichten. Daarnaast wordt het optimaliseren van de dienstverlening genoemd. Om de fraude tot het minimum te beperken wordt verder gesproken over vroegtijdig signaleren en afhandelen van fraude. Het vierde element is tot slot het daadwerkelijk straffen bij geconstateerde fraude.

Vervolg
Wethouder Jelsma zat de informatiebijeenkomst voor en was tevreden met het resultaat. Een goede en optimale dienstverlening naar de inwoners toe staat centraal in deze gemeente. Voor wat betreft Sociale Zaken kunnen we de hulp van de genodigden goed gebruiken. Het is daarom noodzakelijk om hen goed te informeren, zodat zij dit weer kunnen terugkoppelen naar hun achterban. Deze informatiebijeenkomst was voornamelijk gericht op achtergrond-informatie over de WWB. In oktober zal er nog een bijeenkomst worden georganiseerd. Dan wordt dieper ingegaan op de concrete dienstverlening.