KLM

04/028

WIJZIGING BELONING VAN REISAGENTEN RESULTEERT IN TRANSPARANTERE VLIEGTARIEVEN VOOR CONSUMENTEN

AMSTELVEEN, 18 juni 2004 - KLM gaat per 1 januari 2005 een nieuwe beloningsstructuur voor reisagenten in Nederland invoeren. Vanaf die datum biedt KLM verlaagde tarieven aan consumenten aan zonder dat een vergoeding voor reisagenten hierin is verwerkt. De reisagent kan zelf rechtstreeks een vergoeding in rekening brengen aan haar klanten. Voor de consument wordt het duidelijker wat voor de diensten van de reisagent moet worden betaald.

KLM blijft reisagenten wel een vergoeding betalen voor inspanningen om tickets te verkopen. De afspraken over deze vergoeding worden vastgelegd in een overeenkomst tussen reisagent en KLM. Voorts zal KLM de komende maanden de operationele uitwerking van deze nieuwe beloningsstructuur bespreken met diverse belangenorganisaties. De wijziging past in het beleid van KLM om een beloningsstructuur aan reisagenten aan te bieden die past bij de marktsituatie. Ook in andere landen zoals bijvoorbeeld Scandinavie en Engeland heeft KLM een vergelijkbaar beloningsbeleid ingevoerd.

Met de invoering van de nieuwe beloningsstructuur verdwijnt de huidige vaste vergoeding aan de reisagent van E 34 per ticket. Reisagenten kunnen zelf bepalen welk bedrag wordt berekend aan de klant voor verleende diensten. Passagiers die een ticket rechtstreeks bij KLM kopen, betalen vanaf 1 januari 2005 reserveringskosten per ticket afhankelijk van de manier waarop de reservering wordt gemaakt. De reserveringskosten zijn lager naarmate de wijze van reserveren efficienter is. De kosten voor reserveringen via de website van KLM gaan E 10 per ticket bedragen, via Telefonische Reserveringen E 25 per ticket (Europese bestemmingen) of E 35 (intercontinentale bestemmingen) en via KLM Ticket Offices E 45 per ticket. De huidige reserveringskosten van E 25 voor boekingen gemaakt via Telefonische Reserveringen vervallen per 1 januari 2005.