Overheid gaat strikter sturen op kwaliteit van spoor
De overheid krijgt meer mogelijkheden om strikter te sturen op de
kwaliteit van het spoor. Daarnaast is een duidelijke verdeling gemaakt
in de verantwoordelijkheden tussen de overheid, de Nederlandse
Spoorwegen (NS) en infrabeheerder Prorail. De reiziger en het leveren
van goede prestaties op het spoor door de vervoerder en de
infrabeheerder staan daarbij centraal.
De ministerraad heeft vandaag ingestemd met voorstellen van minister
Peijs en staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en
Waterstaat, om het spoorvervoer en spooronderhoud te verbeteren.
VenW verleent de vervoersconcessie voor het hoofdrailnet aan de NS.
Prorail krijgt de concessie voor het beheer van de
hoofdspoorweginfrastructuur.
De kern van de nieuwe situatie is dat Prorail en NS worden gedwongen
infrastructuur en vervoer goed op elkaar en op het beschikbare geld af
te stemmen. De minister geeft aan hoeveel geld er is en de sector
geeft aan hoe dit geld het beste kan worden besteed. Daarna toetst de
minister de plannen van NS en Prorail en neemt zij of hij de
uiteindelijke beslissing. De overheid heeft diverse mogelijkheden om
de beide concessiehouders op hun functioneren aan te spreken, te
weten: overleg- en informatieplicht, bestuursdwang, last onder
dwangsom en gedeeltelijke of gehele intrekking van de concessie.
NS en Prorail zetten nu stappen om hun organisatie te verbeteren. Tot
2008 krijgen ze hiervoor de tijd. Jaarlijks doen zij een voorstel in
hun vervoer- en beheerplan voor de prestaties die zij dat jaar en de
jaren daarna zullen leveren. Die prestaties moeten volgens de
concessies elk jaar verbeteren. De minister en staatssecretaris
beoordelen de plannen, stemmen er wel of niet mee in en handhaven de
uitvoering ervan. De plannen zijn in het najaar gereed. Daarin staat
onder meer wat bijvoorbeeld de punctualiteit in 2005 moet zijn,
hoeveel kans er moet zijn op een zitplaats in de trein en hoe de
toegankelijkheid van de treinen wordt gewaarborgd.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat