Netto winst 2003 AXA in Nederland 80 miljoen
21 juni 2004
AXA Verzekeringen B.V. heeft in het verslagjaar 2003 een netto
resultaat behaald van bijna 80 (79,5) miljoen euro. Een opmerkelijke
stijging van 116,6 miljoen euro ten opzichte van het verlies van 37,1
miljoen euro in 2002. Zowel het levens-, schade- als het
zorgverzekeringsbedrijf hebben bijgedragen aan deze forse verbetering
van de winstgevendheid. Een sterk verbeterde efficiency en het
technisch resultaat van de portefeuilles hebben aan de basis gestaan
van deze goede resultaatsverbetering. Daarnaast heeft de strategische
keuze van AXA om ook na de negatieve ontwikkelingen op de
aandelenmarkten in 2002 vast te blijven houden aan haar
aandelenportefeuille een substantiële bijdrage geleverd aan
verbetering van het netto resultaat in 2003.
De totale omzet (= totaal bruto premie-inkomen plus opbrengst uit
beleggingen) steeg ten opzichte van het verslagjaar 2002 met 4,2
procent tot bijna 1,6 miljard euro. Het gemiddelde aantal medewerkers
(herrekend op fulltime basis) daalde van 797 in 2002 tot 720 in 2003
als gevolg van een meer efficiënte bedrijfsvoering.
Levensverzekeringen
In het verslagjaar werd een winst voor belastingen gerealiseerd van
97,9 miljoen euro ten opzichte van een verlies van 25 miljoen euro in
2002. Naast verlaging van de kosten en verbetering van de technische
marges verbeterde het resultaat op beleggingen met 104 miljoen euro
mede onder invloed van de in 2003 herstelde aandelenmarkt.
Zorgverzekeringen
De winst voor belastingen bedroeg 22,7 miljoen euro, terwijl in 2002
nog een verlies van bijna 4 miljoen euro werd geboekt. Vooral met
arbeidsongeschiktheidsverzekeringen werd een goed resultaat behaald
mede onder invloed van een lagere instroom in de WAO en de positieve
effecten van versnelde reïntegratie.
Schadeverzekeringen
Voor AXA Schade stond 2003 in het teken van het gezond maken van de
portefeuille. Naast een bescheiden toename van het premie-inkomen
(+4%) noteerde AXA's schadetak een negatief resultaat voor belastingen
van 4,9 miljoen euro. Daarmee is een belangrijke stap gezet richting
een winstgevend schadeverzekeringsbedrijf. In 2002 werd nog een
verlies geleden van 25 miljoen euro.
Intermediairverzekeraar
Vanaf 2003 heeft AXA zich steeds meer geprofileerd als dé
intermediairverzekeraar. In 2004 is de focus op het intermediaire
distributiekanaal alleen maar versterkt. De kracht en kunde van het
intermediair op het gebied van advies voor de eindklant zijn volgens
AXA van enorme toegevoegde waarde. Waar een groot aantal van AXA's
concurrenten multichannel distributie omarmd heeft als dé manier van
productdistributie heeft AXA juist honderd procent loyaliteit
uitgesproken aan het intermediair.
Over 2004
AXA verwacht het technisch resultaat van de portefeuilles in 2004
verder te kunnen verbeteren. De in 2002 ingezette kostenbesparingen
zullen worden voortgezet. Besparingen die worden behaald door een
grotere efficiency in processen en bedrijfsvoering. Resultaat zal zijn
dat AXA in staat is de serviceverlening naar het intermediair en de
eindklant op een nog hoger niveau te brengen. Recente onderzoeken
inzake serviceverlening tonen aan dat AXA's verzekeringsmaatschappijen
substantieel beter scoren. Dit stemt tot tevredenheid en biedt een
goede basis voor blijvende aandacht voor de serviceprocessen.
AXA Verzekeringen