AXA Verzekeringen

Netto winst 2003 AXA in Nederland 80 miljoen


21 juni 2004

AXA Verzekeringen B.V. heeft in het verslagjaar 2003 een netto resultaat behaald van bijna 80 (79,5) miljoen euro. Een opmerkelijke stijging van 116,6 miljoen euro ten opzichte van het verlies van 37,1 miljoen euro in 2002. Zowel het levens-, schade- als het zorgverzekeringsbedrijf hebben bijgedragen aan deze forse verbetering van de winstgevendheid. Een sterk verbeterde efficiency en het technisch resultaat van de portefeuilles hebben aan de basis gestaan van deze goede resultaatsverbetering. Daarnaast heeft de strategische keuze van AXA om ook na de negatieve ontwikkelingen op de aandelenmarkten in 2002 vast te blijven houden aan haar aandelenportefeuille een substantiële bijdrage geleverd aan verbetering van het netto resultaat in 2003.

De totale omzet (= totaal bruto premie-inkomen plus opbrengst uit beleggingen) steeg ten opzichte van het verslagjaar 2002 met 4,2 procent tot bijna 1,6 miljard euro. Het gemiddelde aantal medewerkers (herrekend op fulltime basis) daalde van 797 in 2002 tot 720 in 2003 als gevolg van een meer efficiënte bedrijfsvoering.

Levensverzekeringen

In het verslagjaar werd een winst voor belastingen gerealiseerd van
97,9 miljoen euro ten opzichte van een verlies van 25 miljoen euro in
2002. Naast verlaging van de kosten en verbetering van de technische marges verbeterde het resultaat op beleggingen met 104 miljoen euro mede onder invloed van de in 2003 herstelde aandelenmarkt.

Zorgverzekeringen

De winst voor belastingen bedroeg 22,7 miljoen euro, terwijl in 2002 nog een verlies van bijna 4 miljoen euro werd geboekt. Vooral met arbeidsongeschiktheidsverzekeringen werd een goed resultaat behaald mede onder invloed van een lagere instroom in de WAO en de positieve effecten van versnelde reïntegratie.

Schadeverzekeringen

Voor AXA Schade stond 2003 in het teken van het gezond maken van de portefeuille. Naast een bescheiden toename van het premie-inkomen (+4%) noteerde AXA's schadetak een negatief resultaat voor belastingen van 4,9 miljoen euro. Daarmee is een belangrijke stap gezet richting een winstgevend schadeverzekeringsbedrijf. In 2002 werd nog een verlies geleden van 25 miljoen euro.

Intermediairverzekeraar

Vanaf 2003 heeft AXA zich steeds meer geprofileerd als dé intermediairverzekeraar. In 2004 is de focus op het intermediaire distributiekanaal alleen maar versterkt. De kracht en kunde van het intermediair op het gebied van advies voor de eindklant zijn volgens AXA van enorme toegevoegde waarde. Waar een groot aantal van AXA's concurrenten multichannel distributie omarmd heeft als dé manier van productdistributie heeft AXA juist honderd procent loyaliteit uitgesproken aan het intermediair.

Over 2004

AXA verwacht het technisch resultaat van de portefeuilles in 2004 verder te kunnen verbeteren. De in 2002 ingezette kostenbesparingen zullen worden voortgezet. Besparingen die worden behaald door een grotere efficiency in processen en bedrijfsvoering. Resultaat zal zijn dat AXA in staat is de serviceverlening naar het intermediair en de eindklant op een nog hoger niveau te brengen. Recente onderzoeken inzake serviceverlening tonen aan dat AXA's verzekeringsmaatschappijen substantieel beter scoren. Dit stemt tot tevredenheid en biedt een goede basis voor blijvende aandacht voor de serviceprocessen.