Gemeente Helmond
---
Stadswinkel gaat tevredenheid klanten onderzoeken
Resultaten in november bekend
Vanaf maandag 21 juni aanstaande gaat de Stadswinkel gedurende een
aantal maanden de tevredenheid van de klanten van de Stadswinkel
onderzoeken. De Stadswinkel wil door middel van dit onderzoek zijn
dienstverlening zo goed mogelijk laten aansluiten op de wensen en
verwachtingen van de klanten. Daarom zal het onderzoek de komende
jaren met enige regelmaat worden herhaald zodat de resultaten
vergeleken en ontwikkelingen gevolgd kunnen worden.
Het onderzoek gebeurt door middel van drie soorten enquêtes. Een
enquête gaat over de dienstverlening in de Stadswinkel waarbij een
aantal bezoekers wordt gevraagd om ter plaatse een vragenlijst in te
vullen. De vragen betreffen alle aspecten van de dienstverlening. Er
zijn vragen over wachttijden, de wijze waarop men wordt geholpen door
ambtenaren en over de faciliteiten die worden geboden bij een bezoek
aan de Stadswinkel zoals de parkeergarage en de inrichting van de
wachtruimte.
Een andere enquête betreft een onderzoek naar de kwaliteit van het
digitale loket van de Stadswinkel op de website van de gemeente.
Uiteraard is dat een digitale vragenlijst die men thuis kan invullen
en terugmailen naar de gemeente. Hierin worden vragen gesteld over hoe
vaak en voor welke diensten men het digitale loket van de Stadswinkel
bezoekt, de vindbaarheid van de informatie en de vormgeving.
Een derde enquête is een onderzoek onder de pas gehuwden over de gang
van zaken bij hun huwelijk in de breedste zin van het woord, dus van
huwelijksaangifte tot de wijze waarop het huwelijk is voltrokken. Ook
deze enquête is schriftelijk en de pas gehuwden krijgen hem zonder
enige verplichting thuis gezonden.
Het invullen van de vragen kost de deelnemers ongeveer 10 minuten.
Belangrijk aspect is dat alle enquêtes anoniem zijn in te vullen.
Twee fasen
De onderzoeksperiode duurt van eind juni tot begin oktober van dit
jaar. Met name het schriftelijk onderzoek in de Stadswinkel valt
uiteen in twee fasen, namelijk de periode vóór en de periode na de
vakantie. Dat is bewust gedaan om een zuiverder beeld van de situatie
te krijgen. Voor de zomervakantie is het namelijk erg druk met het
uitgeven van reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) en
rijbewijzen en bestaat het gevaar dat in de onderzoeksgegevens te veel
de nadruk komt te liggen op deze producten terwijl het scala van
producten dat door de Stadswinkel wordt geleverd veel groter is.
In november zullen de resultaten van het onderzoek bekend worden
gemaakt.