http://www.minez.nl
Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Persbericht
Nummer: 574
Datum: 6/21/2004
STAATSSECRETARIS VAN GENNIP RICHT TOEZICHTHOUDER CONSUMENTENZAKEN OP
Staatssecretaris van Economische Zaken Karien van Gennip zal op korte
termijn een toezichthouder consumentenzaken in Nederland oprichten. De
nieuw op te richten toezichthouder, zal actief optreden in geval van
mogelijke inbreuken met een collectief karakter op het
consumentenrecht. De staatssecretaris verwacht dat van de
publiekrechtelijke handhaving door de toezichthouder een
disciplinerende werking op de markt zal uitgaan, waardoor er naar
verwachting minder geschillen ontstaan en een mentaliteitswijziging
optreedt bij zowel aanbieder als consument.
De oprichting van een toezichthouder consumentenzaken is een van de
voornemens in het Strategisch actieprogramma consumentenbeleid, dat
Van Gennip vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
In de afgelopen periode is onderzoek gedaan naar de witte vlekken in
het nationale stelsel van consumentenbescherming. Aan de hand van die
bevindingen komt staatssecretaris Van Gennip nu met het strategisch
actieprogramma consumentenbeleid. Het programma heeft drie
hoofddoelen: het vergroten van kennis van consumenten en aanbieders,
het verbeteren van de afhandeling van consumentenklachten en het
vereenvoudigen van de mogelijkheden voor consumenten om hun recht te
halen, en het verminderen van het aantal inbreuken waarbij collectieve
consumentenbelangen worden geschaad.
Om de kennis van consumenten en aanbieders te vergroten zal een
informatieloket worden opgericht. Dat informatieloket zal individuele
consumenten met een geschil doorverwijzen naar de juiste instantie.
Ook zal het consumenten en aanbieders informatie verschaffen over
rechten en plichten. Verder zal de EZ-site www.staiksterk.nl
inhoudelijk worden geactualiseerd, worden uitgebreid met een
bedrijvengedeelte en beter bekend worden gemaakt.
Van Gennip zal samen met VNO-NCW, MKB Nederland en de SER passende
klachtafhandeling onder de aandacht brengen, zodat geschillen zo veel
mogelijk worden voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat van de ontevreden
consumenten met een geschil slechts 4,5% uiteindelijk naar een
geschillencommissie of een rechter toestapt. Uitgangspunt blijft dat
de direct betrokkenen in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn
voor de oplossing van hun onderlinge conflicten. Maar het is de taak
van de overheid om er voor te zorgen dat voor consumenten met een
geschil de toegang tot het recht gewaarborgd is. Geschillencommissies
bieden de consument een snelle, eenvoudige en goedkope manier om zijn
recht te halen. De werking van geschillencommissies wordt i.s.m. de
Stichting Geschillencommissies voor Consumenten en het Ministerie van
Justitie verbeterd. Ook zal gestimuleerd worden dat bedrijven bekend
maken dat zij aangesloten zijn bij een geschillencommissie. Voor
markten in transitie wordt een passende geschillenregeling
verplicht.
Door de instelling van een consumentenautoriteit wordt ook de
samenwerking tussen nationale publiekrechtelijke autoriteiten in
andere lidstaten van de Europese Unie bevorderd. Nederland heeft
momenteel als één van de weinige Europese landen, geen
publiekrechtelijke toezichthouder op het gebied van consumentenrecht.
De toezichthouder zal actief optreden tegen zowel nationale als
grensoverschrijdende inbreuken op het consumentenrecht. Om als
Nederland volop van de Europese interne markt gebruik te kunnen maken
is het van belang dat er toezicht komt zodat er geen belemmeringen
zijn bij grensoverschrijdende aankopen. De nieuwe technologische
ontwikkelingen en het vervagen van de landsgrenzen vergroten de roep
om publiek toezicht. Veel klachten en onopgeloste geschillen kunnen
leiden tot vermindering van het vertrouwen van de consument in een
markt. Daarnaast leiden oneerlijke handelspraktijken tot
concurrentievervalsing en ondoelmatigheden.
Noot van de redactie: inlichtingen bij Paula de Jonge,
tel: (070) 379 75 52
21 jun 04 11:08
Ministerie van Economische Zaken