Ministerie van Economische Zaken


http://www.minez.nl

Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Persbericht
Nummer: 574
Datum: 6/21/2004

STAATSSECRETARIS VAN GENNIP RICHT TOEZICHTHOUDER CONSUMENTENZAKEN OP

Staatssecretaris van Economische Zaken Karien van Gennip zal op korte termijn een toezichthouder consumentenzaken in Nederland oprichten. De nieuw op te richten toezichthouder, zal actief optreden in geval van mogelijke inbreuken met een collectief karakter op het consumentenrecht. De staatssecretaris verwacht dat van de publiekrechtelijke handhaving door de toezichthouder een disciplinerende werking op de markt zal uitgaan, waardoor er naar verwachting minder geschillen ontstaan en een mentaliteitswijziging optreedt bij zowel aanbieder als consument.
De oprichting van een toezichthouder consumentenzaken is een van de voornemens in het Strategisch actieprogramma consumentenbeleid, dat Van Gennip vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

In de afgelopen periode is onderzoek gedaan naar de witte vlekken in het nationale stelsel van consumentenbescherming. Aan de hand van die bevindingen komt staatssecretaris Van Gennip nu met het strategisch actieprogramma consumentenbeleid. Het programma heeft drie hoofddoelen: het vergroten van kennis van consumenten en aanbieders, het verbeteren van de afhandeling van consumentenklachten en het vereenvoudigen van de mogelijkheden voor consumenten om hun recht te halen, en het verminderen van het aantal inbreuken waarbij collectieve consumentenbelangen worden geschaad.
Om de kennis van consumenten en aanbieders te vergroten zal een informatieloket worden opgericht. Dat informatieloket zal individuele consumenten met een geschil doorverwijzen naar de juiste instantie. Ook zal het consumenten en aanbieders informatie verschaffen over rechten en plichten. Verder zal de EZ-site www.staiksterk.nl inhoudelijk worden geactualiseerd, worden uitgebreid met een bedrijvengedeelte en beter bekend worden gemaakt. Van Gennip zal samen met VNO-NCW, MKB Nederland en de SER passende klachtafhandeling onder de aandacht brengen, zodat geschillen zo veel mogelijk worden voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat van de ontevreden consumenten met een geschil slechts 4,5% uiteindelijk naar een geschillencommissie of een rechter toestapt. Uitgangspunt blijft dat de direct betrokkenen in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor de oplossing van hun onderlinge conflicten. Maar het is de taak van de overheid om er voor te zorgen dat voor consumenten met een geschil de toegang tot het recht gewaarborgd is. Geschillencommissies bieden de consument een snelle, eenvoudige en goedkope manier om zijn recht te halen. De werking van geschillencommissies wordt i.s.m. de Stichting Geschillencommissies voor Consumenten en het Ministerie van Justitie verbeterd. Ook zal gestimuleerd worden dat bedrijven bekend maken dat zij aangesloten zijn bij een geschillencommissie. Voor markten in transitie wordt een passende geschillenregeling verplicht.

Door de instelling van een consumentenautoriteit wordt ook de samenwerking tussen nationale publiekrechtelijke autoriteiten in andere lidstaten van de Europese Unie bevorderd. Nederland heeft momenteel als één van de weinige Europese landen, geen publiekrechtelijke toezichthouder op het gebied van consumentenrecht. De toezichthouder zal actief optreden tegen zowel nationale als grensoverschrijdende inbreuken op het consumentenrecht. Om als Nederland volop van de Europese interne markt gebruik te kunnen maken is het van belang dat er toezicht komt zodat er geen belemmeringen zijn bij grensoverschrijdende aankopen. De nieuwe technologische ontwikkelingen en het vervagen van de landsgrenzen vergroten de roep om publiek toezicht. Veel klachten en onopgeloste geschillen kunnen leiden tot vermindering van het vertrouwen van de consument in een markt. Daarnaast leiden oneerlijke handelspraktijken tot concurrentievervalsing en ondoelmatigheden.

Noot van de redactie: inlichtingen bij Paula de Jonge, tel: (070) 379 75 52

21 jun 04 11:08