Ingezonden persbericht


21 Juni 2004


1 miljoen Méganes

De nieuwe Renault Mégane heeft een totale productie van één miljoen stuks bereikt. De Mégane heeft vanaf eind 2002 slechts twintig maanden nodig gehad om deze productiemijlpaal te bereiken.

Met de Mégane 3- en 5-deurs startte Renault in 2002 de vernieuwing van het programma in het C-segment, het belangrijkste deel van de markt in Europa. Binnen achttien maanden is het aanbod van de Mégane-reeks uitgebreid naar zeven carrosserievarianten, allen gebaseerd op hetzelfde platform. Met de komst van elke nieuwe variant kreeg de verkoop van de Mégane een nieuwe impuls. Als Auto van het Jaar 2003 bereikte de Mégane al snel de toppositie op de Europese personenautomarkt. In 2003 lag het marktaandeel van de Mégane-reeks al op 4,2 procent, in de eerste vier maanden van 2004 is dit verder uitgebouwd tot 4,7 procent.

De waardering van de Europese autokoper voor de Renault Mégane is te herleiden tot een aantal factoren. Het karakteristieke design van de verschillende varianten speelt een belangrijke rol, maar ook het zeer brede aanbod met uitvoeringen en interieurambiances, waardoor elke koper zijn eigen Mégane kan samenstellen, heeft zijn effect gehad. De serie omvat inmiddels vijf verschillende benzinemotoren en drie diesels. De Mégane-reeks heeft in de onafhankelijke EuroNCAP botsproeven consequent de hoogst mogelijke score van vijf sterren bereikt. Als enige automerk op de Europese markt heeft Renault deze maximale score al vijf maal behaald.

De Mégane-serie wordt in drie landen geproduceerd. De Renaultfabriek in Palencia (Spanje) bouwt de Mégane 5-deurs, 3-deurs en Grand Tour, Douai (Frankrijk) produceert de Scénic, Grand Scénic, Mégane 5-deurs en coupé-cabriolet en de fabriek in Bursa (Turkije) maakt uitsluitend de Mégane Sedan.

De AutoRAI Nieuwsdienst wordt verzorgd door de AutoRAI webredactie. http://www.autorai.nl © AUTORAI 2003