Ingezonden persbericht


21 Juni 2004

Historische Wanderers 65 jaar na dato in Luik-Rome-Luik

Van 20 tot en met 26 juni nemen drie Wanderer Stromlinie Spezial sportwagens deel aan de rit Luik-Rome-Luik. In 1939 behaalde Auto Union de overwinning in het teamklassement bij deze destijds belangrijke wedstrijd.

Nu, 65 jaar na dato, staan er opnieuw drie Wanderers aan de start. Het betreft hier nagebouwde autos, waarvan er twee sinds het najaar van 2003 in het bezit zijn van Audi Tradition. De derde auto is van de Belgische Audi-importeur DIeteren.

Gedurende zes dagen voert de route door de Ardennen, de Vogezen, de Jura, de Alpen, het Aostadal en Toscane. In totaal wordt zon 2.000 kilometer afgelegd. De start vindt plaats in Luik, tussendoor worden stops gemaakt in de Franse plaatsen Vittel, Aix-les-Bains en Isola 2000 en de Italiaanse etappeplaatsen Viareggio, Grossetto en Rome. Een van de letterlijke hoogtepunten van de tocht is de 2802 meter hoge Col de la Bonette. Het is zeker niet eenvoudig deze lastige route af te leggen. Maar het is ons doel, onze historische sportwagens vooral in te zetten op de routes waar ze vroeger ook in wedstrijden werden gebruikt, verklaart Thomas Frank, hoofd van Audi Tradition.

Al kort na de premičre in 1931 werd de rit Luik-Rome-Luik beschouwd als de zwaarste internationale non-stop-betrouwbaarheidsrit. Tijdens de wedstrijd, die ook als Koningin onder de rallysbekend stond, mocht alleen worden gestopt om te tanken. De Ă©quipes, die op de wegen van destijds een minimum gemiddelde van 50 km/h moesten aanhouden, zaten vaak meer dan 100 uur zonder onderbreking in de auto. In 1939 kwamen alle drie de Wanderer Stromlinie Spezial sportwagens van de Auto Union aan de finish. De teams Momberger/Weidauer en MĂĽller/Menz eindigden op de gedeelde vierde plaats, Trägner/Fritzschnig werd twaalfde. Zo won Auto Union de belangrijkste prijs voor fabrikanten, de CoupĂ© des Constructeurs. In 1938 had het team pech: slechts 30 kilometer voor de eindstreep viel het duo Krämer/MĂĽnzert aan de leiding uit vanwege een klein defect aan de nokkenas.

De Wanderer Stromlinie Spezial sportwagen is 4,35 meter lang, 1,65 meter breed en 1,28 meter hoog. De aluminium sportwagen weegt slechts 900 kg en heeft een topsnelheid van 160 km/h en een vermogen van 70 pk bij 4.800 t/min. De zescilindermotor met drievoudige carburateur en een cilinderinhoud van twee liter stamt oorspronkelijk van Ferdinand Porsche, die begin dertiger jaren een nieuwe generatie motoren voor het merk Wanderer ontwierp. Voor restaurateur Werner Zinke uit Zwönitz in de deelstaat Saksen was het bouwen van deze auto een grote uitdaging. Zinke: Afgezien van de wielbasis en de spoorbreedte had ik geen betrouwbare gegevens. Ik moest vooral afgaan op historische fotos.Via computerberekeningen werd een draadmodel en daarna een houten model gemaakt. Het plaatwerk werd met de hand geklopt. De reconstructie van de autos nam in totaal twee jaar in beslag.

http://autorai.nl/site/nieuws/default.asp?nieuwsItemID=4425


1 miljoen MĂ©ganes

De nieuwe Renault MĂ©gane heeft een totale productie van Ă©Ă©n miljoen stuks bereikt. De MĂ©gane heeft vanaf eind 2002 slechts twintig maanden nodig gehad om deze productiemijlpaal te bereiken.

Met de MĂ©gane 3- en 5-deurs startte Renault in 2002 de vernieuwing van het programma in het C-segment, het belangrijkste deel van de markt in Europa. Binnen achttien maanden is het aanbod van de MĂ©gane-reeks uitgebreid naar zeven carrosserievarianten, allen gebaseerd op hetzelfde platform. Met de komst van elke nieuwe variant kreeg de verkoop van de MĂ©gane een nieuwe impuls. Als Auto van het Jaar 2003 bereikte de MĂ©gane al snel de toppositie op de Europese personenautomarkt. In 2003 lag het marktaandeel van de MĂ©gane-reeks al op 4,2 procent, in de eerste vier maanden van 2004 is dit verder uitgebouwd tot 4,7 procent.

De waardering van de Europese autokoper voor de Renault MĂ©gane is te herleiden tot een aantal factoren. Het karakteristieke design van de verschillende varianten speelt een belangrijke rol, maar ook het zeer brede aanbod met uitvoeringen en interieurambiances, waardoor elke koper zijn eigen MĂ©gane kan samenstellen, heeft zijn effect gehad. De serie omvat inmiddels vijf verschillende benzinemotoren en drie diesels. De MĂ©gane-reeks heeft in de onafhankelijke EuroNCAP botsproeven consequent de hoogst mogelijke score van vijf sterren bereikt. Als enige automerk op de Europese markt heeft Renault deze maximale score al vijf maal behaald.

De Mégane-serie wordt in drie landen geproduceerd. De Renaultfabriek in Palencia (Spanje) bouwt de Mégane 5-deurs, 3-deurs en Grand Tour, Douai (Frankrijk) produceert de Scénic, Grand Scénic, Mégane 5-deurs en coupé-cabriolet en de fabriek in Bursa (Turkije) maakt uitsluitend de Mégane Sedan. ko

De AutoRAI Nieuwsdienst wordt verzorgd door de AutoRAI webredactie. http://www.autorai.nl © AUTORAI 2003