KABINET: BETERE VOORBEREIDING OP CRISES
Ministers en staatssecretarissen gaan minstens tweemaal per jaar
oefenen op de aanpak van ernstige crisissituaties. De minister van
Binnenlandse Zaken wordt coördinerend minister voor crisisbeheersing.
Dat staat in het Beleidsplan Crisisbeheersing 2004-2007, dat het
kabinet op voorstel van minister Remkes (BZK) naar de Tweede Kamer
heeft gestuurd.
Aanleiding voor het nieuwe beleidsplan is de constatering dat de
bestaande afspraken over crisisbeheersing onvoldoende zijn voor nieuwe
vormen van dreiging. Afspraken over aansturing blijken in de praktijk
onduidelijk en te vrijblijvend en er is te weinig aandacht voor nieuwe
ontwikkelingen, zoals een kritischere houding van de bevolking en meer
media-aandacht.
Landelijk
Op landelijk niveau gaat de Raad voor de Veiligheid en Rechtsorde als
onderraad van de ministerraad zorgen voor de afstemming tussen de
verschillende ministeries. De minister van BZK wordt coördinerend
minister voor crisisbeheersing. De directeur crisisbeheersing van het
ministerie wordt aangewezen als Nationaal Coördinator Crisisbeheersing
(NCCB).
Op het specifieke terrein van terrorismebestrijding heeft het kabinet
in mei de Raad voor de Nationale Veiligheid ingesteld. Ook is een
Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding benoemd.
In een echte crisissituatie is in eerste instantie de vakminister
verantwoordelijk voor de aanpak. Als de (dreigende) crisis één sector
overstijgt, kan een Ministerieel Beleidsteam (MBT) worden
samengesteld. Dit MBT kan bijeen worden geroepen door de minister van
BZK, de minister-president of op verzoek van een vakminister.
Regionaal
Op regionaal niveau komt er een Regionaal Crisisbestuur (RCB), waarin
alle betrokken veiligheidsdiensten (zoals politie, brandweer, OM en de
burgemeesters) zitting hebben. De besluiten van het RCB zijn bindend
voor alle betrokken gemeenten en hulpdiensten.
Bij het uitbreken van een echte crisis kan voor de aanpak worden
opgeschaald naar een Regionaal Beleidsteam (RBT). Wanneer dat nodig
is, kan de minister van BZK directe aanwijzingen geven aan de
voorzitter van het RBT.
Vitale infrastructuur
Het kabinet heeft al eerder de vitale infrastructuur in Nederland in
kaart laten brengen. Daarbij gaat het om belangrijke producten of
diensten waarvan uitval of verstoring leidt tot grote problemen.
Voorbeelden zijn de elektriciteitsvoorziening en het telefoon- of
dataverkeer.
In het nieuwe beleidsplan stelt het kabinet eisen aan de beheerders of
eigenaren van deze infrastructuur. Het gaat om eisen op het gebied van
beveiliging, bewaking en de mate van voorbereiding op crisissituaties.
De overheid houdt toezicht op de uitvoering van deze eisen en kan
zonodig ingrijpen of sancties opleggen.
Communicatie
Om de communicatie tijdens crisissituaties te verbeteren, komt er een
speciaal expertisecentrum voor risico- en crisiscommunicatie (ERC).
Uitgangspunt voor de crisiscommunicatie wordt dat de burger serieus
wordt genomen en als gelijkwaardige partner wordt beschouwd. Daarbij
wordt open en eerlijk gecommuniceerd over eventuele risico's en
dreigingen. Tevens moet duidelijk zijn dat de overheid ondanks de
genomen maatregelen crises nooit volledig kan uitsluiten.
Bron:
Zie het origineel
persbericht ministerie van BZK
© 2002-2003 Rijksvoorlichtingsdienst
Regering.nl