Regering.nl

KABINET: BETERE VOORBEREIDING OP CRISES

Ministers en staatssecretarissen gaan minstens tweemaal per jaar oefenen op de aanpak van ernstige crisissituaties. De minister van Binnenlandse Zaken wordt coördinerend minister voor crisisbeheersing.

Dat staat in het Beleidsplan Crisisbeheersing 2004-2007, dat het kabinet op voorstel van minister Remkes (BZK) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Aanleiding voor het nieuwe beleidsplan is de constatering dat de bestaande afspraken over crisisbeheersing onvoldoende zijn voor nieuwe vormen van dreiging. Afspraken over aansturing blijken in de praktijk onduidelijk en te vrijblijvend en er is te weinig aandacht voor nieuwe ontwikkelingen, zoals een kritischere houding van de bevolking en meer media-aandacht.

Landelijk
Op landelijk niveau gaat de Raad voor de Veiligheid en Rechtsorde als onderraad van de ministerraad zorgen voor de afstemming tussen de verschillende ministeries. De minister van BZK wordt coördinerend minister voor crisisbeheersing. De directeur crisisbeheersing van het ministerie wordt aangewezen als Nationaal Coördinator Crisisbeheersing (NCCB).
Op het specifieke terrein van terrorismebestrijding heeft het kabinet in mei de Raad voor de Nationale Veiligheid ingesteld. Ook is een Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding benoemd.

In een echte crisissituatie is in eerste instantie de vakminister verantwoordelijk voor de aanpak. Als de (dreigende) crisis één sector overstijgt, kan een Ministerieel Beleidsteam (MBT) worden samengesteld. Dit MBT kan bijeen worden geroepen door de minister van BZK, de minister-president of op verzoek van een vakminister.

Regionaal
Op regionaal niveau komt er een Regionaal Crisisbestuur (RCB), waarin alle betrokken veiligheidsdiensten (zoals politie, brandweer, OM en de burgemeesters) zitting hebben. De besluiten van het RCB zijn bindend voor alle betrokken gemeenten en hulpdiensten.

Bij het uitbreken van een echte crisis kan voor de aanpak worden opgeschaald naar een Regionaal Beleidsteam (RBT). Wanneer dat nodig is, kan de minister van BZK directe aanwijzingen geven aan de voorzitter van het RBT.

Vitale infrastructuur
Het kabinet heeft al eerder de vitale infrastructuur in Nederland in kaart laten brengen. Daarbij gaat het om belangrijke producten of diensten waarvan uitval of verstoring leidt tot grote problemen. Voorbeelden zijn de elektriciteitsvoorziening en het telefoon- of dataverkeer.

In het nieuwe beleidsplan stelt het kabinet eisen aan de beheerders of eigenaren van deze infrastructuur. Het gaat om eisen op het gebied van beveiliging, bewaking en de mate van voorbereiding op crisissituaties. De overheid houdt toezicht op de uitvoering van deze eisen en kan zonodig ingrijpen of sancties opleggen.

Communicatie
Om de communicatie tijdens crisissituaties te verbeteren, komt er een speciaal expertisecentrum voor risico- en crisiscommunicatie (ERC). Uitgangspunt voor de crisiscommunicatie wordt dat de burger serieus wordt genomen en als gelijkwaardige partner wordt beschouwd. Daarbij wordt open en eerlijk gecommuniceerd over eventuele risico's en dreigingen. Tevens moet duidelijk zijn dat de overheid ondanks de genomen maatregelen crises nooit volledig kan uitsluiten.

Bron:



Zie het origineel
persbericht ministerie van BZK


© 2002-2003 Rijksvoorlichtingsdienst