Time : 6:33:51 PM
Date : Monday, June 21, 2004
Sender Name: Robert Bosch

De intelligente bout:"iBolt"-sensorsysteem voor plaatsbezetting vooreen aangepaste airbag-activering

De intelligente bout:
"iBolt"-sensorsysteem voor plaatsbezetting voor een aangepaste airbag-activering
Met het nieuwe sensorsysteem van Bosch kan de airbag van de bijrijder veel nauwkeuriger en gerichter aan de passagier worden aangepast. Het "iBolt"-systeem meet de krachten die op de vier bevestigingspunten van het frame van de zitting inwerken. Uit dit resultaat wordt het gewicht op de passagierszetel en de verdeling van het gewicht elektronisch geanalyseerd. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt door de elektronica voor de beveiliging van de inzittenden om de correcte toepassing van de airbag vast te stellen. Gezien het feit dat heel wat autopassagiers, vooral in de USA, het nalaten hun veiligheidsriem te gebruiken, moeten de airbags een groot volume hebben en heel snel openen. De Federal Motor Vehicle Safety Standard 208 (afgekort FMVSS 208) eist daarom een airbag-activering die nauwkeurig aan het gewicht van de passagier is aangepast. Dit wordt gegarandeerd door het iBolt-systeem dat nauwkeurig kan vaststellen of een volledige activering nodig is voor zware personen, een zwakkere activering voor kleinere mensen en kinderen, of een onderdrukking van de activering bij kleine kinderen, bij het gebruik van kinderzitjes of wanneer de passagierszetel niet bezet is. De vier sensoren van het iBolt-systeem zijn ingebouwd in het frame van de zitting en vervangen de normale bevestigingsbouten. De constructie van bestaande zittingen of het systeem voor verschillende types autozetels met verschillende bekledingen moeten in de meeste gevallen niet aangepast worden. De zithoogte en hoofdruimte van de passagier worden evenmin beïnvloed. Bovendien zijn de sensoren uitgerust met een overbelastingsbeveiliging in geval van lichte aanrijdingen en worden geen speciale eisen gesteld voor de elektronische aansluiting, zodat de integratie van het nieuwe beveiligingssysteem in het voertuig vlekkeloos kan verlopen. Deze verbeteringen werden mogelijk door de samensmelting van de klassieke mechanica met de elektronica tot de "mechatronica". De sensorbout is enerzijds een essentieel onderdeel van het onderstel van de zitting en anderzijds kant meet hij met behulp van Hall-sensoren het gewicht via wegmeting. Het iBolt-besturingssysteem, dat in de zitting is ingebouwd, communiceert via een bussysteem met de centrale besturingselektronica van de airbag, die door de nauwkeurige vierpuntmeting nog meer informatie biedt dan alleen maar de zuivere gewichtsclassificatie. Het iBolt-systeem evalueert de vier metingswaarden en kan zowel de lichaamshouding van de passagier als elke wijziging aan deze houding herkennen. Met deze aanvullende informatie kunnen de airbags worden geactiveerd met dubbele of meervoudige gasgenerators in functie van de lichaamshouding van de passagier.
Bosch levert een uitgebreid gamma elektronica voor de beveiliging van de inzittenden voor de besturing van airbags, voorspanners voor veiligheidsriemen en zelfs rolbeugels in functie van de situatie. De intelligente sensoren herkennen bijvoorbeeld een frontale of zijdelingse impact en detecteren het potentiële gevaar dat een auto over de kop kan gaan. Ze houden bovendien rekening met de bezetting van de passagierszetel. In de toekomst zal het mogelijk zijn het herkennen van de passagiersbezetting nog verder te verfijnen, door de houding van de passagiers met nog meer nauwkeurigheid te bepalen. Een video-gebaseerd sensorsysteem van het interieur zal bijvoorbeeld kunnen "zien" of een passagier, die zijn veiligheidsriem niet om heeft, naar voren zal vallen bij een noodremmanoeuvre. Het zal ook kunnen vaststellen in welke mate de airbag moet worden geactiveerd bij een botsing. Bosch is momenteel bezig met de ontwikkeling van een dergelijk systeem zodat het in serie kan worden geproduceerd.

Contact:
Robert Bosch
H. Genessestraat 1
B-1070 Brussel
www.bosch.nl

Public Relations
E-Mail peter.detroch@be.bosch.com
Telefoon +32 (0) 2 525 5346
Telefax +32 (0) 2 528 9346
GSM +32 (0)475 / 844 808

Bosch

Bosch is een referentie en wereldspeler in meerdere vakdomeinen; namelijk auto-mobieltechnologie, automatisatie, industriële technologie, verpakkingstechniek, elektrische gereedschappen, thermotechniek, huishoudelijke apparaten, beveili-gingstechniek en breedbandnetwerken. De Bosch Groep onderscheidt zich van andere ondernemingen door zijn juridisch statuut. De Stichting Robert Bosch, die in 1964 werd opgericht, bezit 92% van het kapitaal van de groep. Tot eind 2002 heeft deze stichting 580 miljoen ¤ ter beschikking gesteld voor doeleinden van algemeen nut. ( www.bosch.be voor België ; www.bosch.nl voor Nederland)
http://www.bosch.nl
http://www.bosch.be