Time : 6:33:51 PM
Date : Monday, June 21, 2004
Sender Name: Robert Bosch
De intelligente bout:"iBolt"-sensorsysteem voor plaatsbezetting vooreen aangepaste airbag-activering
De intelligente bout:
"iBolt"-sensorsysteem voor plaatsbezetting voor een aangepaste
airbag-activering
Met het nieuwe sensorsysteem van Bosch kan de airbag van de bijrijder
veel nauwkeuriger en gerichter aan de passagier worden aangepast. Het
"iBolt"-systeem meet de krachten die op de vier bevestigingspunten
van het frame van de zitting inwerken. Uit dit resultaat wordt het
gewicht op de passagierszetel en de verdeling van het gewicht
elektronisch geanalyseerd. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt
door de elektronica voor de beveiliging van de inzittenden om de
correcte toepassing van de airbag vast te stellen.
Gezien het feit dat heel wat autopassagiers, vooral in de USA, het
nalaten hun veiligheidsriem te gebruiken, moeten de airbags een groot
volume hebben en heel snel openen. De Federal Motor Vehicle Safety
Standard 208 (afgekort FMVSS 208) eist daarom een airbag-activering
die nauwkeurig aan het gewicht van de passagier is aangepast. Dit
wordt gegarandeerd door het iBolt-systeem dat nauwkeurig kan
vaststellen of een volledige activering nodig is voor zware personen,
een zwakkere activering voor kleinere mensen en kinderen, of een
onderdrukking van de activering bij kleine kinderen, bij het gebruik
van kinderzitjes of wanneer de passagierszetel niet bezet is.
De vier sensoren van het iBolt-systeem zijn ingebouwd in het frame
van de zitting en vervangen de normale bevestigingsbouten. De
constructie van bestaande zittingen of het systeem voor verschillende
types autozetels met verschillende bekledingen moeten in de meeste
gevallen niet aangepast worden. De zithoogte en hoofdruimte van de
passagier worden evenmin beïnvloed. Bovendien zijn de sensoren
uitgerust met een overbelastingsbeveiliging in geval van lichte
aanrijdingen en worden geen speciale eisen gesteld voor de
elektronische aansluiting, zodat de integratie van het nieuwe
beveiligingssysteem in het voertuig vlekkeloos kan verlopen.
Deze verbeteringen werden mogelijk door de samensmelting van de
klassieke mechanica met de elektronica tot de "mechatronica". De
sensorbout is enerzijds een essentieel onderdeel van het onderstel
van de zitting en anderzijds kant meet hij met behulp van
Hall-sensoren het gewicht via wegmeting. Het iBolt-besturingssysteem,
dat in de zitting is ingebouwd, communiceert via een bussysteem met
de centrale besturingselektronica van de airbag, die door de
nauwkeurige vierpuntmeting nog meer informatie biedt dan alleen maar
de zuivere gewichtsclassificatie. Het iBolt-systeem evalueert de vier
metingswaarden en kan zowel de lichaamshouding van de passagier als
elke wijziging aan deze houding herkennen. Met deze aanvullende
informatie kunnen de airbags worden geactiveerd met dubbele of
meervoudige gasgenerators in functie van de lichaamshouding van de
passagier.
Bosch levert een uitgebreid gamma elektronica voor de beveiliging van
de inzittenden voor de besturing van airbags, voorspanners voor
veiligheidsriemen en zelfs rolbeugels in functie van de situatie. De
intelligente sensoren herkennen bijvoorbeeld een frontale of
zijdelingse impact en detecteren het potentiële gevaar dat een auto
over de kop kan gaan. Ze houden bovendien rekening met de bezetting
van de passagierszetel. In de toekomst zal het mogelijk zijn het
herkennen van de passagiersbezetting nog verder te verfijnen, door de
houding van de passagiers met nog meer nauwkeurigheid te bepalen. Een
video-gebaseerd sensorsysteem van het interieur zal bijvoorbeeld
kunnen "zien" of een passagier, die zijn veiligheidsriem niet om
heeft, naar voren zal vallen bij een noodremmanoeuvre. Het zal ook
kunnen vaststellen in welke mate de airbag moet worden geactiveerd
bij een botsing. Bosch is momenteel bezig met de ontwikkeling van een
dergelijk systeem zodat het in serie kan worden geproduceerd.
Contact:
Robert Bosch
H. Genessestraat 1
B-1070 Brussel
www.bosch.nl
Public Relations
E-Mail peter.detroch@be.bosch.com
Telefoon +32 (0) 2 525 5346
Telefax +32 (0) 2 528 9346
GSM +32 (0)475 / 844 808
Bosch
Bosch is een referentie en wereldspeler in meerdere vakdomeinen;
namelijk auto-mobieltechnologie, automatisatie, industriële
technologie, verpakkingstechniek, elektrische gereedschappen,
thermotechniek, huishoudelijke apparaten, beveili-gingstechniek en
breedbandnetwerken. De Bosch Groep onderscheidt zich van andere
ondernemingen door zijn juridisch statuut. De Stichting Robert Bosch,
die in 1964 werd opgericht, bezit 92% van het kapitaal van de groep.
Tot eind 2002 heeft deze stichting 580 miljoen ¤ ter beschikking
gesteld voor doeleinden van algemeen nut. ( www.bosch.be voor België
; www.bosch.nl voor Nederland)
http://www.bosch.nl
http://www.bosch.be