http://www.minvrom.nl
MINVROM: Steun Europese Commissie voor einde chloortransport
Dit is een gezamenlijk persbericht van Akzo Nobel en het ministerie
van VROM
Steun Europese Commissie voor einde chloortransport
De Europese Commissie steunt de Nederlandse plannen om de
chloortransporten te stoppen. Het ministerie van VROM zal aan
Akzo Nobel een subsidie verlenen voor het verplaatsen van fabrieken.
Door deze goedkeuring kan onder meer uitvoering worden gegeven aan de
eerder aangekondigde nieuwbouw van een chloor- en chloorverwerkende
fabriek in Delfzijl.
De Nederlandse overheid en Akzo Nobel kwamen anderhalf jaar geleden
een plan overeen om de chloortransporten te beëindigen. De Europese
Commissie heeft onderzocht of de financiële bijdrage van de overheid
aan Akzo Nobel kan worden uitgelegd als staatssteun. Dat onderzoek is
nu afgerond met een voor Nederland gunstige uitkomst.
Staatssecretaris Pieter Van Geel (VROM): .We zijn blij met het
standpunt van de Europese Commissie. Het plan om de chloortransporten
te beëindigen, kan nu daadwerkelijk worden uitgevoerd..
Akzo Nobel investeert zelf, onder voorbehoud van goedkeuring door de
Raad van Commissarissen, circa EUR 160 miljoen in de
chlooractiviteiten in Delfzijl.
De onderneming krijgt een bijdrage van circa EUR 65 miljoen van de
Nederlandse overheid voor het totale project. Akzo Nobel voorzitter
Hans Wijers: .Dit is een belangrijke stap vooruit. Met deze rendabele
investering verzekeren we voor de lange termijn onze positie in de
belangrijke West-Europese chloormarkt. Tegelijkertijd geven we
concreet invulling aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid..
René Scheffers, general manager Akzo Nobel Base Chemicals: .We werken
al bijna twee jaar aan dit project. De betrokken medewerkers hebben
lange tijd in onzekerheid verkeerd over het realiseren van het plan.
Het is goed dat we nu met de start van de bouw in Delfzijl kunnen
beginnen en medewerkers weten waar ze aan toe zijn. .
Het standpunt van de Europese Commissie is later gekomen dan Nederland
had verwacht, waardoor de bouw van de nieuwe fabrieken in Delfzijl zes
maanden later van start gaat. Akzo Nobel doet zijn uiterste best om
deze vertraging in te lopen. De uitbreiding van de chloorfabriek in
Rotterdam zal tijdig gereed zijn zodat de chloortransporten naar deze
locatie (driekwart van alle chloortransporten) per 1 januari 2006
worden gestaakt. Het convenant voorziet in incidentele transporten na
1 januari 2006.
Bij de relocatie van de fabrieken van Hengelo naar Delfzijl zijn 400
medewerkers betrokken. Voor hen geldt een sociaal plan. In Hengelo
gaan 270 banen verloren, in Delfzijl ontstaan 120 nieuwe functies.
- - -
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer