Ingezonden persbericht

Stadsdeel Zuidoost - Meldpunt Zorg & Overlast in Zuidoost

23/06/2004 - Het stadsdeel Zuidoost heeft sinds kort een telefonisch meldpunt Zorg & Overlast. Via dit meldpunt kunnen bewoners en organisaties telefonisch melding doen van extreme en voortdurende (buren)overlast in de vorm van lawaai, stank, vervuiling of agressie. Het meldpunt is er ook voor bellers die bezorgd zijn over buurtbewoners die mogelijk hulp nodig hebben, maar (nog) niet krijgen. Te denken valt hierbij aan mensen met psychiatrische problemen die verkommeren of door hun problemen juist overlast veroorzaken.

Het meldpunt Zorg & Overlast is iedere maandag t/m donderdag van 09.30 - 12.30 uur bereikbaar op het telefoonnummer 567 06 60. Bij afhandeling van de melding werkt het stadsdeel samen met de GG&GD, de politie, AMC/De Meren, Amsterdam Thuiszorg, MADI Amsterdam Zuidoost & Diemen, de Jellinek en woningcorporaties. Het stadsdeel voert overleg met deze instellingen en maakt en bewaakt de afspraken die moeten leiden tot een oplossing voor de overlast en/of zorg.

Al een aantal jaren bestaat er een samenwerking tussen het stadsdeel en hulpverlenende instellingen als het gaat om extreme en voortdurende (buren)overlast. Nieuw voor het meldpunt Zorg & Overlast is dat er ook zorgmeldingen gedaan kunnen worden én dat bewoners zelf de telefoon kunnen pakken. De openstelling van het meldpunt Zorg & Overlast vloeit voort uit het bestuursakkoord Stad en Stadsdelen 2002-2006 om in alle stadsdelen van Amsterdam een meldpunt te hebben waar bewoners hun klachten en zorgen kunnen uiten.

Achter het telefonisch meldpunt zit een netwerk van professionele instellingen die met elkaar een begin maken met een maatschappelijk steunsysteem. Dit steunsysteem is er voor iedere bewoner die tussen wal en schip valt wat zorg en welzijn betreft. Het stadsdeel Zuidoost zorgt, samen met de professionele instellingen, ervoor dat deze bewoners kunnen blijven deelnemen aan de samenleving.