Provincie Friesland

PERSBESLUITENLIJST

Vergadering van Gedeputeerde Staten,
dinsdag 22 juni 2004

Mededelingen

Gedeputeerde Staten hebben de besluitenlijst van de GS-vergadering van 15 juni 2004 vastgesteld.

Besluitenlijst beschikbaar


1. Wegenproject Lemsterhoek. (N359)
Gedeputeerde Staten hebben besloten E 101.261 beschikbaar te stellen voor de verbetering van de parallelweg Lemmer-Lemsterhoek en de parallelweg bij het Stroomkanaal. In beide gevallen gaat het om het verbeteren van de weg, onderdelen van de N359 Lemmer-Marssum, voor fietsverkeer. Bij Lemmer-Lemsterhoek wordt de parallelweg veiliger gemaakt voor fietsers. Bij het Stroomkanaal worden haltevoorzieningen aangelegd bij de fietsonderdoorgang ter hoogte van de afslag Fenneweg. Beide maatregelen zijn opgenomen in het Meerjarenplan Infrastructuur voor 2004.


2. Budget Locatie Gebonden Subsidies
De provincie Fryslân verdeelt rijksgeld dat bedoeld is ter compensatie voor hoge grondkosten die gemeenten maken bij nieuwbouw. Het nieuwe verdeelplan voor deze 'budget locatiegebonden subsidie' (BLS) is deze week vastgesteld. Het advies van het bestuurlijk overleg stadsregio Leeuwarden is hiermee overgenomen. Het geld is alleen voor de stedelijke gebieden: Leeuwarden en de omliggende gemeenten. Leeuwarden maakt hiervan gebruik voor Zuiderburen, de enige Vinex-locatie van Fryslân. De andere gemeenten: Tytsjerksteradiel, Boarnsterhim, Leeuwarderadeel, Littenseradiel en Menaldumadeel kunnen de subsidie inzetten voor nieuwbouw binnen de bebouwde kom. Persbericht beschikbaar


3. Vaststelling Programmafinanciering Externe Veiligheid Het college van Gedeputeerde Staten heeft ingestemd met het programma "Kennis en inzicht als basis", een onderdeel van het door het kabinet geinitieerde project Extern Veiligheidsbeleid. Dit project richt zich op het in kaart brengen van de risico's van bijvoorbeeld het transport van gevaarlijke stoffen over weg en water. De samenwerking tussen overheden en hulpdiensten en de actualisatie van vergunningen zijn een belangrijk onderdeel van de aandacht voor externe veiligheid. Persbericht beschikbaar


4. Tussenrapportage uitvoering Wet milieubeheer en Ontgrondingenwet. Gedeputeerde Staten hebben de tussenrapportage vastgesteld waarin de stand van zaken wordt geschetst van het toezicht en de handhaving op de uitvoering Wet Milieubeheer en Ontgrondingenwet. In deze rapportage worden afzonderlijke situaties vermeld, waar in de sfeer van vergunningverlening en handhaving 'iets aan de hand' is. De rapportage beslaat de periode tot aan 1 juni 2004.

Persbericht beschikbaar

Stuk beschikbaar


5. Interreg-project TRANS
De provincie gaat een Interreg-projectvoorstel 'Trans' voorbereiden. Trans staat voor 'transition to regional development on the basis of local resources'. Projectpartners zijn afkomstig uit Spanje, Italië en Zweden. De provincie heeft besloten E20.000 voor te financieren voor de proceskosten. In september 2004 zal het college van Gedeputeerde Staten besluiten over het projectvoorstel.


6. Voortgang Interprovinciaal Beleidsplan Waddenzeegebied (IBW-2) Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten voor de herziening van het nieuwe Interprovinciale Beleidsplan Waddenzee (IBW2), volgens een aangepast tijdschema op te stellen. PS stelden herziening in een eerder stadium uit. Met het nieuw tijdschema is er voldoende tijd om rekening te houden met nieuwe ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de besluitvorming rondom de adviezen van de commissie Meijer over de bestuursstructuur voor de wadden en de PKB Waddenzee. Vervolgprocedure: besluitvorming Provinciale Staten 30 juni a.s. Stuk beschikbaar


---- --


PERSBERICHT

Nummer: 185
Datum: 22-06-04

Locatiegebonden subsidie
voor stedelijk gebied fryslân

De provincie Fryslân verdeelt rijksgeld dat bedoeld is ter compensatie voor hoge grondkosten die gemeenten maken bij nieuwbouw. Het nieuwe verdeelplan voor deze 'budget locatiegebonden subsidie' (BLS) is deze week vastgesteld. Het advies van het bestuurlijk overleg stadsregio Leeuwarden is hiermee overgenomen. Het geld is alleen voor de stedelijke gebieden: Leeuwarden en de omliggende gemeenten. Leeuwarden maakt hiervan gebruik voor Zuiderburen, de enige Vinex-locatie van Fryslân. De andere gemeenten: Tytsjerksteradiel, Boarnsterhim, Leeuwarderadeel, Littenseradiel en Menaldumadeel kunnen de subsidie inzetten voor nieuwbouw binnen de bebouwde kom.

Projecten in Leeuwarden

Van de voor 2004 beschikbare BLS-middelen is E 194.103,79 volgens een van te voren vastgestelde verdeelsleutel bestemd voor Leeuwarden. Deze gemeente besteedt het geld aan de uitleglocaties zoals Zuiderburen en aan zogenaamde binnenstedelijke projecten. De verantwoording over de projecten waaraan het geld is besteed, doet Leeuwarden achteraf, volgens afspraak met de provincie. De omliggende gemeenten hebben in 2004 geen nieuwe projecten ingediend.

Voor informatie over dit persbericht kunt u bellen met team Communicatie en Externe Betrekkingen van de provincie Fryslân, tel. nr. 058 - 292 5735. Dit persbericht is ook te vinden via internet, www.fryslan.nl


---- --

---

PERSBERICHT

Nummer: 183 SJT
Datum: 22 juni 2004

Overheden brengen veiligheid

in openbare ruimte in kaart

Het college van Gedeputeerde Staten heeft ingestemd met het programma "Kennis en inzicht als basis", een onderdeel van het door het kabinet geinitieerde project Extern Veiligheidsbeleid. Dit project richt zich op het in kaart brengen van de risico's van bijvoorbeeld het transport van gevaarlijke stoffen over weg en water. De samenwerking tussen overheden en hulpdiensten en de actualisatie van vergunningen zijn een belangrijk onderdeel van de aandacht voor externe veiligheid.

Het programma 'Kennis en inzicht als basis' is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de 31 Friese gemeenten, de regionale brandweer, de drie regionale samenwerkingsverbanden, SEPH en de provincie Fryslân. Bijna alle betrokken partijen hebben inmiddels met het programma ingestemd. In het programma zijn een drietal specifieke projecten opgenomen:


1. TE-routes: de vaarroute ten noorden van de waddeneilanden;
2. rampenbestrijdingsplannen: actualisatie en afstemming van deze plannen;
3. samenwerking bevoegd gezag en brandweer.

Andere aspecten waaraan aandacht wordt besteed is de inventarisatie van de risico's van bedrijven, het geven van cursussen, opbouw van kennisstructuur en risicocommunicatie.

Het door het college aangenomen programma, opgesteld onder regie van de provincie, stimuleert gemeenten en de provincie om het extern veiligheidsbeleid gezamenlijk aan te pakken. Een ander doel van het programma is kennis en ervaring op te doen met de actuele ontwikkelingen in het veiligheidsbeleid. Coordinerend gedeputeerde Ton Baas benadrukt het belang van dit project: "De aandacht voor veiligheid is de laatste jaren enorm toegenomen. Niet alleen door de nadruk op toezicht en handhaving, maar ook door het maken van veiligheidsbeleid en de samenwerking met andere belanghebbenden. De risico's op rampen stoppen immers niet bij een gemeente- of provinciegrens. En waar mensen zich ook begeven, in de stad of in het bos, het moet er veilig zijn. Het voorkomen van mogelijk onveilige situaties is een taak die wij als overheid dan ook horen op te pakken."

N 35


---- --


PERSBERICHT

Nummer: 184 SJT
Datum: 22 juni 2004

TUSSENRAPPORTAGE WET MILIEUBEHEER EN
ONTGRONDINGENWET BESCHIKBAAR

Gedeputeerde Staten hebben de tussenrapportage vastgesteld waarin de stand van zaken wordt geschetst van het toezicht en de handhaving op de uitvoering Wet Milieubeheer en Ontgrondingenwet. In deze rapportage worden afzonderlijke situaties vermeld, waar in de sfeer van vergunningverlening en handhaving 'iets aan de hand' is. De rapportage beslaat de periode tot aan 1 juni 2004.

De rapportage kent een lijst met zogenaamde aandachtssituaties. Op dit moment staan hier 14 bedrijven op vermeld. Deze bedrijven zijn om uiteenlopende redenen als aandachtssituatie aangemerkt, variërend van aanhoudende overtredingen van de vergunning, tot aan langlopende en complexe vergunningtrajecten. Een aandachtssituatie houdt niet automatisch in, dat de inrichting waar de aandachtssituatie zich op richt, als een slecht presterend bedrijf wordt aangemerkt. De lijst van aandachtssituaties moet dan ook niet worden gezien als een overzicht van zogenaamde 'zwartelijstbedrijven'.

De lijst met aandachtssituaties wisselt wat betreft de samenstelling. Er zijn in de periode 1 september 2003 - 1 juni 2004 vijf situatie ontstaan die als nieuwe aandachtssituatie zijn aangemerkt. Eén situatie behoeft niet langer als aandachtssituatie te worden aangemerkt.

Nieuwe aandachtssituaties:

Recycling De Mieden BV te Wouterswoude
Van der Meer V.O.F. te Sneek
Firma R. Munniksma te Koudum
Westkern BV te Kootstertille
Hendrik Bijlsma te Ryptsjerk

Bij alle hiervoor genoemde situaties is sprake van een handhavingstraject met sanctiebesluit. Dit is één van de harde criteria om een situatie als aandachtssituatie aan te merken. Bij de Firma Munniksma was het handhavingstraject in eerste instantie gericht op legalisatie van de situatie. Nu is gebleken dat legalisatie niet mogelijk is, zal een handhavingstraject worden ingezet om aan de overtredingen een eind te maken.

Opgeloste situatie:
Afvalsturing Friesland te Leeuwarden
Afvalsturing Friesland heeft de betreffende inrichtingen uit de failliete boedel van Oldenburger B.V. gekocht. De intensieve bemoeienis van de zijde van de provincie met betrekking tot de verkoop en ontruiming en herinrichting van het terrein is succesvol verlopen. Op dit moment is er geen reden meer om de inrichting nog langer als aandachtssituatie aan te merken.

Een toelichting op de bovenstaande aandachtssituaties is te vinden in de Tussenrapportage, beschikbaar via de website van de provincie www.fryslan.nl.

Voor informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van de provincie Fryslân, telefoon 058 - 2925 735. Dit persbericht is ook te vinden via internet, www.fryslan.nl.


---- --


PERSBERICHT

Nummer: 178 JUVolgnr.+afkorting081/SJT
Datum: 23 juni 2004Datum23-3-2004

Zeven architecten uitgenodigd voor presentatie visie op nieuwbouw provinciehuis

Ontwerp-tracébesluit Rijkweg 7 Sneek ter inzageKop: gecentreerd/vet en 16 pnt

De minister heeft ingestemd met het Ontwerp-tracéBesluit voor de Rijkweg 7 Sneek. Daarmee is de realisatie van Rijksweg 7 Sneek een belangrijke stap dichterbij gekomen. Het Inspraakpunt van Verkeer en Waterstaat legt het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek nu voor inspraak ter inzage van 29 maart tot en met 24 mei 2004. Inwoners en belanghebbenden kunnen daarmee hun mening over de inhoud van het Ontwerp-tracébesluit (OTB) kenbaar maken. Naast het ter inzage leggen van het OTB wordt door het Inspraakpunt een informatiebijeenkomst, met aansluitend een hoorzitting, georganiseerd op 22 april aanstaande. Tekst: 11 pnt.
Inhoud Ontwerp-tracébesluit
Het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek voorziet in het nemen van een aantal maatregelen aan en nabij de Rijksweg, vanaf het Stadspark tot de Geeuw. Daarnaast is voorzien in de aanleg van: . een aquaduct ter plaatse van de Geeuw;
. een kortsluitende verbinding tussen de Geeuw en de aansluiting op de Rijksweg 7 ter hoogte van Folsgare (zuidelijke omlegging bedrijventerrein Hemmen A7 richting Bolsward); . een verbindingsweg die de Bolswarderbaan/Stadsrondweg Noord verbindt met de Rijksweg 7; . een verbindingsweg tussen de Lemmerweg en de aan te leggen aansluiting Akkerwinde.

Deze maatregelen zijn in het Ontwerp-tracébesluit in detail uitgewerkt.

Provincie treedt op als uitvoerder
Hoewel het om een Rijksweg gaat zal de provincie - als de minister van Verkeer & Waterstaat eenmaal het definitieve tracébesluit heeft genomen - volgend jaar de uitvoering van het werk ter hand nemen. Het streven is er op gericht om tegelijkertijd met het tracébesluit eind 2004 een realisatiebesluit te krijgen. Vooruitlopend op de definitieve besluitvorming door de minister is de provincie al begonnen met de voorbereiding van de uitvoering van het werk. De provincie - vol vertrouwen over de voortgang van het project - is bereid om, voor de kosten die dat met zich meebrengt, een risico van maximaal 1 miljoen euro te nemen. Als alles volgens planning verloopt, kan in 2005 gestart worden met de uitvoering.

Hoorzitting over Ontwerp-tracébesluit op 22 april Om inwoners en belanghebbenden zo goed mogelijk te informeren over de inhoud van het Ontwerp-tracébesluit wordt door het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat voorafgaand aan de hoorzitting ook een informatiebijeenkomst georganiseerd. De hoorzitting en de informatiebijeenkomst vinden plaats op 22 april 2004 in het Partycentrum De Stolp, Smidsstraat 6 te Sneek. De informatiebijeenkomst wordt gehouden van 19.00 tot 20.30 uur. De hoorzitting start om 20.30 uur.

Achtergrond van het project
Rijksweg 7 is een onderdeel van het landelijke hoofdwegennet. Ter hoogte van Sneek maakt de Rijksweg 7 deel uit van de Stadsrondweg-Zuid. Omdat deze oorspronkelijk niet voor het doorgaande verkeer is ontworpen en er zich ter hoogte van de Geeuw een lage beweegbare brug bevindt, staan er regelmatig files. Om die reden is het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 1995 gestart met de Tracéwetprocedure voor de aanpassing van Rijksweg 7 bij Sneek. Vervolgens hebben Rijk en provincie Fryslân gezamenlijk besloten tot een nadere studie, waarbij het initiatief bij de provincie Fryslân ligt. Deze gezamenlijke studie heeft eind 2002 geleid tot een besluit van de provincie Fryslân en de gemeenten Sneek en Wymbritseradiel, dat vervolgens is uitgewerkt in het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek.

Inspraak en informatie

Het Ontwerp-tracébesluit ligt ter inzage bij onder andere de gemeenten Sneek en Wymbristeradiel, de provincie Fryslân, het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat in Leeuwarden en bij het Informatiecentrum A7. Voor het verkrijgen van een gratis samenvatting van het Ontwerp-tracébesluit, het aanvragen van een exemplaar van het Ontwerp-tracébesluit (kosten E 25) en het verkrijgen van meer informatie over de inhoud hiervan, kan contact opgenomen worden met het Informatiecentrum A7, telefoon (0515) 57 80 00, adres Oud Kerkhof 7 te Sneek. U kunt ook de internetsite raadplegen: kijk op www.a7sneek.nl.

Voor inlichtingen over de Inspraakprocedure kunt u zich wenden tot het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat, telefoon (070) 351 96 00, of via internet www.inspraakvenw.nl

In de regionale bladen worden advertenties geplaatst waarin alle relevante informatie is opgenomen.

N De selectiecommissie voor het Bouwurkproject heeft uit de 19 aanmeldingen zeven (combinaties van) architecten-bureaus geselecteerd om hun visie op een nieuw provinciehuis te presenteren. Op de shortlist staan de volgende namen:
- Erik van Egeraat Associated Architects, Rotterdam
- De Architecten Cie, Amsterdam

- HLT Architect, Kopenhagen en DAAD Architecten, Beilen
- Soeters van Eldonk Ponec Architecten, Amsterdam
- Kraaijvanger Urbis, Rotterdam

- Claus en Kaan Architecten, Amsterdam en BBN Adviseurs (Amsterdam)
- Arcadis, Michael Graves, Arnhem en Alynia Architecten, Harlingen

Concreet betekent dit dat de architecten die doorgaan, een projectvoorstel in moeten dienen datwat bestaat uit een offerte en visie waarin zij aangevenaangegeven wordt hoe zij de ontwerpopgave voor de vernieuwbouw van het provinciehuis willen aanpakken. Na de zomervakantie, rond eind september, moeten de projectvoorstellen worden ingediend en presenteren de architectenbureau's hun visie en aanpak. Aan de hand van de gunningleidraad zal de selectiecommissie een keuze moeten maken voor de uiteindelijk beoogde architect. De opdracht aan de architect zal voorlopig bestaan uit het maken van een variantenanalyse met kostenramingen om nader te kunnen bezien of en in hoeverre het taakstellend budget toereikend is.

De selectiecommissie bestaat uit 35
de Commissaris der Koningin Ed Nijpels, de gedeputeerden Ton Baas en Jan Ploeg, algemeen directeur Jan Wibier en Rijksbouwmeester Jo Coenen.


---- --

---

PERSBERICHT

Nummer: 186
Datum: 21juni 2004

Provincie subsidieert zestien projecten
recreatie en toerisme

Gedeputeerde Staten van Fryslân hebben subsidie verleend aan zestien projecten op het gebied van recreatie en toerisme. Dat gebeurde in het kader van het verdelingsvoorstel subsidieverordening Toerisme en Recreatie Fryslân, 2e tender 2004. De subsidieverordening, van kracht geworden in 2002, is bedoeld om het toeristische en recreatieve aanbod in de provincie te bevorderen, te versterken en te verbeteren door het subsidiëren van projecten op dit gebied. De indieningstermijn voor projecten in deze tender sloot op 1 april 2004. De zestien projecten vragen in 2004 een totale bijdrage van E 400.518 van de provincie.

Er wordt een groot beroep op deze regeling gedaan. Voor de 2e tender 2004 zijn 55 aanvragen ingediend voor een totaal aanvraag-bedrag van E 910.067,50. Het subsidieplafond bedroeg E 397.549 maar dat kon op grond van werkelijke cijfers per begin mei 2004 worden bijgesteld tot E 400.518. (Zie ook onderaan dit persbericht: reserveprojecten).

Voor de eerste tender 2005, staat de periode 1 juli tot 1 oktober 2004 open voor projectaanvragen. Gedeputeerde Staten hebben het beschikbare provinciale budget voor deze eerste tender vastgesteld op E 412.468, onder voorwaarde dat provinciale staten bij de begroting 2005 een subsidieplafond voor de verordening Toerisme en recreatie Fryslân vaststellen. Het aanvraagformulier en een brochure met tekst en uitleg over de regeling zijn te vinden op de internetsite van de provincie Fryslân: www.fryslân.nl. Advertenties in de media zullen projectaanvragers attenderen op de subsidiemogelijkheden voor de eerste helft van 2005.

Gehonoreerde projecten 2e tender 2004 Verordening Toerisme en Recreatie Fryslân:


1. Herinrichten Middenrif Noordwolde, fase 1.
Het betreft hier fase 1 van de herinrichting van het middenrif Noordwolde. Het totaalproject is bedoeld om het gebied rondom Noordwolde een economische impuls te geven. Besluit: een bijdrage van E 40.000,- verstrekken.


2. Herinrichting Jistrum/ontsluitingsweg PM-kanaal. In het kader van de herinrichting "Jistrum" wordt een recreatief (ontsluitings)fietspad langs de noordwestzijde van het PM-kanaal aangelegd. Het desbetreffende pad is ca. 350 mtr. lang en loopt van Skûlenboarch naar de Marwei. De kosten van het fietspad worden geraamd op E 91.000,- incl. btw; provinciale bijdrage hierin E 22.750,-. Besluit: een bijdrage van E 22.750,- verstrekken.


3. Realisatie stadsrecreatiekaart Leeuwarden.
Het project betreft het volgens een door het Landelijk Fietsplatform ontwikkeld concept laten vervaardigen van een wervend-informatieve stadsrecreatiekaart van Leeuwarden. De kaart bevat informatie met betrekking tot de stad en haar 'uitloopmogelijkheden' en maakt (routegebonden) recreatiemogelijkheden inzichtelijk voor inwoners en overige belangstellenden. De kaart kan tevens als PR-instrument dienen. De kosten van het laten maken van de kaart worden geraamd op E 68.000,-. Besluit: een bijdrage van E 20.400,- verstrekken.


4. Wandelen op historische paden in noordoost Fryslân. Dit project voorziet in het herstel van een aantal verdwenen (cultuur)historische)paden (oude lijkwegen, kerke-, school- en jaagpaden), er routes van te vormen en vervolgens (fase 2) deze routes samen te brengen en te vermarkten (met gebruikmaking van digitale mogelijkheden als GPS en Mobile telefonie). De kosten voor fase 1 van het project (het herstel en verbeteren van de wandelpaden en samenstellen van routes) worden geraamd op E 414.000,- incl. btw. De paden zullen worden ingepast in het landschap. Besluit: een bijdrage van E 40.000,- verstrekken.


5. Fiets-/wandelbrug (over de Linde) Lindewijk te Wolvega. De (ter hoogte van de A32) aan te leggen brug vormt de schakel tussen de nieuwbouwwijk 'Lindewijk' en het beekdal van de Linde, maar verbindt ook bestaande fietsroutes. In bredere context zou de brug tevens een logische verbinding tussen het westelijk en oostelijk gelegen deel van de Lindevallei kunnen vormen, hetgeen een uitbreiding van het fietsnetwerk betekent; o.a. een betere aansluiting op de LF3. Rond de Lindevallei bestaat al een 7-tal fietsroutes, qua lengte variërend van 25 tot ruim 50 km. De kosten van de fiets-/wandelbrug worden geraamd op E 281.030,- incl. btw. Besluit: een bijdrage van E 40.000,- verstrekken.


6. Fietstracé Noord Friesland buitendijks.
De gemeenten het Bildt en Franekeradeel hebben het initiatief genomen om in aanvulling op bestaande fietstracees een fietsroute deels buitendijks en deels binnendijks langs de zeedijk te realiseren. Hiermee wordt de bereikbaarheid en belevingswaarde van het wad en natuurgebied voor zowel bewoners als recreant vergoot. Het tracé heeft een lengte van 23,9 km. en loopt van Harlingen via Franekeradeel naar het Bildt; de helft op de dijk (buitendijks) en de helft binnen de dijk. Op een tiental plekken zullen (op de dijk) informatiepanelen worden geplaatst. Het project sluit aan bij een proefkwelderproject dat It Fryske Gea in het buitendijksgebied uitvoert. In dit kader wordt een bezoekerscentrum ingericht. Door de nieuwe fietsroute wordt dit bezoekerscentrum beter bereikbaar. De kosten van het aan te leggen fietspad bedragen E 172.435,- incl. btw. Besluit: een bijdrage verstrekken van E 27.906,-.


7. Kleurrijk zuidoost Friesland.
Zes musea presenteren samen met andere partners het gebied zuidoost Fryslân. Het plan is gericht op het bundelen van krachten, de meerwaarde door samenwerking en de promotie van het gehele gebied. De invulling bestaat uit tentoonstellingen met een overkoepelend thema, het ontwikkelen en uitbouwen van routes gekoppeld aan de thema's, het ontwikkelen van een educatief programma (ook gelinkt aan het thema) en het uitvoeren van een gezamenlijk promotietraject. Het project is een pilot en is het 1e deelproject uit het overkoepelend project Kleurrijk anders ! Zuidoost Friesland. Dit deelproject 'Kleurrijk zuidoost Friesland' loopt vanaf augustus/september 2004 tot in het eerste kwartaal van 2005; publieke opening is het museumweekend (in april) 2005. Geraamde kosten van het deelproject E 79.350,- excl. btw. Besluit: een bijdrage van E 19.838,- verstrekken.


8. Gehandicaptenpad Oude Mirdumer Klif.
Het project voorziet in het verharden van het Oude Mirdumer Klif, het aanbrengen van geleidelijnen en gidslijnen, waarschuwingsmarkeringen en verkeersveiligheidsaspecten bij het parkeerterrein. Tevens zal het uitkijkplateau worden aangepast aan rolstoel- en rolatorgebruikers. De maatregelen hebben tot doel het pad toegankelijk te maken voor minder validen en gehandicapten. Vanaf de Klif heeft men een prachtig uitzicht over het IJsselmeer en kunnen (trek)vogels goed worden geobserveerd.De kosten van het project worden geraamd op E 17.450,- incl. btw. Besluit: een bijdrage van E 8.725,- verstrekken.


9. Bij Loënga langs, de Middelseeroute verzilverd. De gemeente Sneek is aanvragende partij voor dit project; zij treedt op als trekker. Overige deelnemers aan het project zijn een particulier (OBW-boerderij met minicamping), een adviesbureau (Noord Peil Landschapsarchitecten). Het project voorziet in verschillende activiteiten om van Loënga een bijzondere locatie langs de vaarverbinding Zwette Oudvaart te maken. De huidige camping wordt uitgebreid (particulier initiatief; kosten zitten niet in dit project), een passantenhaven aangelegd (sluit aan bij de uitbreiding van de camping), de Ds. S. Huysmansleane wordt verhard en voorzien van verlichting, een wandelroute aangelegd richting het sluisje, extra parkeerplaatsen aangelegd met fietsenstalling (zodat passanten een wandeling kunnen maken), het kerkhof met klokkenstoel en bomenrij en haag wordt hersteld, bij het sluisje zal zitplek + vissteiger worden aangelegd en er zullen 2 informatieborden worden geplaatst (bij de parkeerplaats/fietsenstalling en bij de vissteiger). Ook worden er leidingen (rioleer + gas) aangelegd. De kosten van het project worden geraamd op E 916.377,- excl. btw. Besluit: een bijdrage van E 40.000,- toekennen.


10. Hengelsport- en recreatiegids Fryslân.
Twee sportvissers hebben in samenwerking met de Federatie Friesland van Sportvisserverenigingen en Migg Media Producties e.a. het initiatief genomen tot het realiseren van een dergelijke gids. In het boek is aandacht voor specifieke vangtactieken en -technieken, gedetailleerde cartografie, informatie omtrent vergunningen, adressen, trailerhellingen, interessante websites. Naast deze specifiek op sportvissen gerichte zaken is er ook aandacht voor recreatieve voorzieningen in Fryslân (musea, natuur- en cultuurwandelingen, stedentrips, slechtweervoorzieningen e.d.). Geraamde kosten van het boekwerk E 88.582,- incl. btw. Besluit: een bijdrage E 17.791,- toekennen.


11. Kamermuziekfestival Schiermonnikoog.
In oktober zal op Schiermonnikoog een internationaal kamermuziekfestival worden gehouden; kamermuziek op hoog niveau, uitgevoerd door nationale en internationale musici, waarbij programmakeuze en ambiance het unieke karakter van Schiermonnikoog benadrukken. In 2002 is het festival voor de eerste keer gehouden; men wil het gebeuren verheffen tot een jaarlijkse activiteit . Doel van het muziekfestival is om mensen met dezelfde passie -natuur en klassieke muziek op kwalitatief hoog niveau- bij elkaar te brengen en het festival met de bestaande eilandcultuur te integreren. Het festival is gebaseerd op samenwerking met de gemeente, VVV, IDFA (Internationale Documentaire Festival Amsterdam), Horeca en Natuurmonumenten en is afgestemd met andere culturele activiteiten op het eiland. Het festival dient laagdrempelig c.q. toegankelijk te zijn, zowel in repertoire als in toegangsprijzen. Om continuïteit van het festival te waarborgen is het noodzakelijk om de organisatie te professionaliseren. De totale kosten van de organisatie in 2004 worden geraamd op E 134..475,- excl. btw. Besluit: een bijdrage van E 13.147,- verstrekken.


12. Fietsroute 'sporen in het zand' / Stichting Evenementen Terschelling. Het project voorziet in het opknappen van verschillende voor de geschiedenis van Terschelling van betekenis zijnde monumenten en objecten, het opzetten van fiets- en wandelroute(s) langs deze plekken, het aanbrengen van routebebakening en het maken van routegidsen/begeleidingsboekjes. Het is een samenwerkingsproject tussen de Stichting Evenementen Terschelling, de Stichting Ons Schellingerland, de VVV, , de gemeente en Staatsbosbeheer Terschelling. Het totale project duurt tot en met 2006. De voor 2004 berekende kosten bedragen E 149.926,- excl. btw Besluit: een eenmalige bijdrage in het project verstrekken van E 11.183,-, zijnde een bijdrage in de in 2004 te maken kosten na aftrek inkomsten + bijdragen van derden.


13. Leven met water = beleven van water.
Het onderhavige project voorziet in de aanleg van een wandel/skeelerpad gelegen langs de beek, een brug om hier te kunnen komen en het aanbrengen van informatiepanelen omtrent de beek en de waterbergingproblematiek in het plangebied. De kosten van het totale herinrichtingsplan Oosterwolde Zuid bedragen E 794.126,- excl. btw. Besluit: een bijdrage verstrekken van E 40.000,-.


14. Naar museum De Martenastins te Franeker.
Dit project voorziet in de verplaatsing van Museum 't Coopmanshûs te Franeker naar de Martenastins, het toegankelijker maken van de collectie (o.a. via audio-visualisering), het vernieuwen van het concept plus integreren van het museum in de stins en het vormgeven aan de nieuwe (neven)doelstelling van het museum: centrum van cultuurtoerisme in Franeker. Behalve de verbouwing/restauratie van de stins tot museum zal de voorziening toegankelijk worden gemaakt voor minder validen. De verandering in huisvesting zal gebruikt worden om de presentatie van de collectie spannender en eigentijdser te maken. Nieuw is dat het museum het middelpunt zal worden van cultuurtoerisme in de stad. De kosten van de verbouwing en aanpassingen van de Martenastins worden geraamd op E 1.865.000,- excl. btw. Besluit: een bijdrage van E 40.000,- toekennen.


15. Halepaden; recreatieve fietspaden in Dantumadeel. Het project betreft het aanleggen en herstel van cultuurhistorische halepaden als recreatieve fietspaden in de gemeente Dantumadeel. In totaal gaat het om bijna 2 km. pad. Een en ander sluit aan bij bestaande (sommige aangelegd in ruilverkavelingsverband) fiets- en wandelpaden. Het project is opgenomen in het beleidsprogramma Recreatie en Toerisme Gemeente Dantumadeel. De kosten voor de aanleg en herstel van de halepaden bedragen E 319.388,- excl. BTW. Besluit: een bijdrage van E 40.000,- toekennen.


16. Graven verbindingssloot de Goaisleat.
Het graven van deze sloot maakt deel uit van het landinrichtingsproject Swette-de Burd en is een uitvoeringsmaatregel van de in 1995 door PS vastgestelde Streekplanuitwerking Blauwe Zone. De Goaisleat is bedoeld als extra rondvaartmogelijkheid in het gebied van de Oude Venen als een van de maatregelen om de druk van de kwetsbare centrale deel van de Oude Venen te verlichten. De kosten van het grondwerk voor de Goaisleat worden geraamd op E 97.000,- incl. btw.
Besluit: een bijdrage van E 18.200,- verstrekken.

Reserveprojecten
Gedeputeerde Staten hebben 5 projecten aangewezen als reserveprojecten. Wanneer in de loop van dit jaar gehonoreerde projecten onverhoopt niet doorgaan dan wel om welke reden ook minder subsidie vergen, dan zal overblijvend budget worden aangewend voor deze reserveprojecten.

reserve 1 Fûgelhelling foarút (Stichting Vogelasiel de Fûgelhelling uit Ureterp). Het betreft hier de ver- en nieuwbouw van het vogelasiel te Ureterp, de verbouw betreft het asiel en de nieuwbouw het bezoekerscentrum. De huidige ruimte is te klein; het huidige asiel wordt met 6 meter uitgebreid. Naast kooien voor water- en roofvogels en olieslachtoffers komt er ook een nieuw waterbassin met filterinstallatie. Door deze uitbreiding kan in de toekomst op efficiëntere en professionelere manier worden gewerkt. Hierdoor wordt de medische zorg voor en het welzijn van de opgevangen dieren aanmerkelijk verbeterd. De geraamde kosten van het project zijn E 322.500,-.

reserve 2 Fietsonderdoorgang Blikvaartbrug in N383 tussen Berlikum en St. Annaparochie. De gemeente het Bildt heeft de aanleg van een recreatief fietspad langs de Blikvaart als wens opgenomen in hun recreatieprogramma. Het Blikvaarttracee sluit aan op de inmiddels aangelegde paden in Menaldumadeel en bij Oude Leije. Na de opwaardering van het wegvak N383 is het niet meer mogelijk om een gelijkvloerse oversteek ter hoogte van de Blikvaartbrug te maken. Dit betekent, dat een toekomstige oversteek alleen via een onderdoorgang kan. Deze voorziening dient meteen bij de bouw van de nieuwe brug te worden gerealiseerd; het zou onnodig duur worden om dit later uit te voeren. Het aanbrengen van de fietsbak is (door de provincie) berekend op E 125.000,-.

Reserve 3 Sloten, de ideale vestingstad.
Stichting Museum Stedhûs Sleat doet in 2004 mee aan de landelijke Open Monumentendag (11 september). Landelijke thema dit jaar is 'verdediging'; aanleiding is de 300-jarige sterfdag van vestingbouwer Menno van Coehoorn. Het museum organiseert diverse activiteiten rond het thema verdediging: een tentoonstelling, onderwijsprogramma, rondleidingen/stadswan-delingen, wandelroute door Sloten, fietsroute in Sloten e.o. en een viertal arrangementen. Op dit moment ontbreken goede meertalige wandel- en fietsroutes in en rond Sloten. De arrangementen (een vesting-, water-, fiets en gezinsarrangement) zullen worden ontwikkeld in nauwe samenwerking met een aantal ondernemers in Sloten. Het museum is zowel voor de routes als arrangementen begin- en eindpunt. De geraamde kosten voor de verschillende activiteiten worden geraamd op E 20.000,- excl. btw.

Reserve 4 Cultuurtoeristisch project Fogelsanghstate. Het project omvat verschillende activiteiten bedoeld om de cultuurtoeristische potenties van de particulier opengestelde historische buitenplaats Folgelsanghstate te versterken. De kosten van het project worden geraamd op E 95.000,- excl. btw

Reserve 5 Waterproject 'Watch Oost- en Zuidoost Fryslân'. Het Watchprogramma deelplan oost- en zuidoost Fryslân bestaat uit een lesprogramma, te verdelen onder 3 onderdelen: water (kwaliteit, flora en fauna), oever (vogels, zoogdieren, glooiingen) en stroomgebied (geografie, historie, water in de samenleving en thuis). T.b.v. de uitvoer van het programma is een ondersteunend lespakket voor het voortgezet onderwijs ontwikkeld; kern hiervan bestaat uit het verrichten van onderzoek. Doel van het programma is het verhogen van de betrokkenheid van jongeren (en de mensen om hun heen) bij hun eigen leefomgeving. Water- en gebiedgericht beleid kan op deze manier onder de aandacht van jongeren (en volwassenen) worden gebracht. Tevens zal een 'Blauwe Kalender' met excursies en activiteiten die allemaal te maken hebben met het thema water worden samengesteld en uitgegeven. Verder omvat het deelproject het opknappen en ontwikkelen van excursies, wandel- en fietsroutes (o.a. Kneppelpad Oosterwolde, Dobbenroute ZOF) het plaatsen van een infopaneel bij Slotpleats Bakkeveen . De totale kosten van het deelproject oost en zuidoost Fryslân worden geraamd op E 74.560,-.


---- --

|        |                                               |
Syntens
Postbus 971
8901 BT Leeuwarden

Bezoekadres
Zuidersingel 16
8911 AV Leeuwarden

Telefoon 215 81 58
Telefax 215 81 52
www.syntens.nl
leeuwarden@syntens.nl

Contactpersoon
D.R. Diephuis

Bereikbaar
06 22977146,
(058) 215 81 58

rdi@syntens.nl

|        |                                               |
| |                                                      |
juni 2004

'kenniscentrum kan hulp bieden bij opzetten gezamenlijke commerciële activiteiten'

Positief resultaat onderzoek haalbaarheid RVS kenniscentrum

Samenwerking in plaats van concurrentie. Dat kan ertoe bijdragen dat de RVS-sector in Friesland innovatief en concurrerend blijft. De provincie Fryslan en Syntens hebben het initiatief genomen om een haalbaarheidsonderzoek naar een kenniscentrum te laten uitvoeren bij de roestvaststaal verwerkende bedrijven, en daarbij ook de mening gevraagd van kennisinstellingen en strategische samenwerkingspartners in Friesland.

De intentie is om vanuit een kenniscentrum te komen tot kennisimpulsen die het innoverend vermogen van de ondernemers moeten stimuleren. Nieuwe impulsen zijn dringend nodig om de bedrijfstak haar sterke positie te laten behouden en waar mogelijk te versterken. Dit kan worden gerealiseerd door de samenwerking onder de bedrijven te bevorderen, waardoor de sector concurrerend kan blijven. Een kenniscentrum kan hieraan een constructieve bijdrage leveren.

Uit het haalbaarheidsonderzoek blijkt dat zowel bedrijven als hogescholen en strategische samenwerkingspartners positief tegenover een RVS kenniscentrum staan. Diensten die van een kenniscentrum verwacht worden, zijn opleidingen en workshops, consultancy en voorlichting. Onderwerpen die belicht zouden kunnen worden, zijn materiaalkennis, proceskennis en subsidievoorlichting. Bedrijven zijn bereid zelf ook inbreng te hebben in een kenniscentrum; niet alleen in de vorm van lidmaatschap maar ook eventueel in de vorm van het beschikbaar stellen van middelen (geld, locatie, personeel).

Tevens kan het kenniscentrum fungeren als aanspreekpunt en informatiecentrum voor alle bedrijven die zich bezighouden met de productie van en handel in producten van roestvaststaal. Daarnaast zou een kenniscentrum ondersteuning kunnen bieden bij het opzetten van gezamenlijke commerciële activiteiten en het stimuleren van samenwerkingsvormen.

De samenvatting van het onderzoek is als bijlage toegevoegd. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Syntens, de provinsje Fryslân, Jolanda Ubbels (058) 292 58 16), of Daphne Diephuis (058) 215 81 58.


-----------------------

Persbericht

c


---- --
Een RVS Kenniscentrum in Friesland: droom of daad?

Onlangs is een onderzoek afgerond naar de vraag: is er draagvlak onder de roestvast staal bedrijven, brancheverenigingen en opleiding/onderwijsinstellingen in Friesland, waardoor het haalbaar is een kenniscentrum op te starten?

Daartoe zijn bedrijven, instanties als TNO, ontwikkelingsmaatschappijen en brancheorganisaties en kennisinstellingen persoonlijk en schriftelijk ondervraagd. Dit rapport gaat achtereenvolgens in op:
1. Een beschrijving van de RVS sector

2. De behoefte aan een kenniscentrum

De RVS-sector in Friesland
In Friesland zijn zo'n zeshonderd bedrijven in de metaal gevestigd. Daarvan houden 320 bedrijven zich bezig met de bewerking van roestvast staal, en hebben een personeelsomvang groter dan vijf medewerkers. Uit een steekproef, gehouden onder die 320 bedrijven, blijkt het volgende.

Bedrijfsgrootte en personeel

Bijna de helft van de bedrijven heeft minder dan 25 medewerkers in dienst. Personeel speelt een belangrijke rol in de sector, omdat vakmanschap vereist is. Ondanks de economisch mindere tijden ondervindt toch 60% van de bedrijven moeilijkheden bij het werven van vakbekwaam personeel.

Afnemers en markt

De RVS sector levert aan verschillende industrieën waarvan de zuivel (64%) en de voeding- en genotmiddelenindustrie (56%) het grootste aandeel hebben. Ruim de helft van de onderzochte bedrijven opereert op internationale markten.

Innovatie

De bedrijven in de RVS sector vinden zichzelf innovatief; 88% geeft aan hier mee bezig te zijn. De manier waarop is merendeels volgens 'trial en error'.

Kennis

Het merendeel der bedrijven geeft aan dat er wel wat gedaan mag worden aan het kennisniveau, met name op het gebied van materialen, producten en processen.

Marktontwikkelingen


- De roestvast staal markt heeft het hoogtepunt bereikt in Friesland, omdat de meeste industrieën zijn overgeschakeld op roestvast staal. De particuliere markt trekt echter wel aan (designmarkt).
- De roestvast staal markt is erg conjunctuurgevoelig.
- De grotere bedrijven hebben het moeilijk in verband met de overhead.
- Er ontstaan steeds meer kleinere bedrijven die zeer specialistisch gericht zijn.
- Roestvast staal wordt op verschillende gebieden steeds meer toegepast, zoals afvalwaterzuivering, scheeptanks, tankwagens en apparatenbouw (deze laatste groeit door schaalvergroting).
- De toepassingsgebieden groeien ondanks de opkomst van substituten zoals plastic.
- De toekomstvisie is niet optimaal, dit in verband met een achteruitgaande concurrentieverhouding ten opzichte van het buitenland.
- Er is momenteel een overproductie in de metaalindustrie.
- Wanneer het consumentenvertrouwen stijgt, groeit de voeding en genotmiddelenindustrie wat een gunstige invloed heeft op de roestvast staal sector.

Concurrentie ontwikkelingen


- De concurrentie is vrij hevig vergeleken met tien jaar terug, dit heeft mede te maken met de depressie en krimpende markt. Er wordt geconcurreerd op het gebied van kwaliteit, levertijd en prijs, waarbij prijs het belangrijkste is. Deze staat dan ook onder druk. Daarnaast levert een goed totaalpakket meerwaarde.
- Hoe groter het specialisme is bij een bepaald product, hoe meer de relatie en het vertrouwen een rol gaat spelen
- De internationale concurrentie wordt heviger.
- Er is te weinig samenwerking tussen de roestvast staalverwerkende bedrijven, er is wantrouwen in de markt.

Distributie ontwikkelingen

- Er is steeds meer sprake van het verhuizen van massaproductie naar Azië en Oost Europa, waaronder scheepsbouw en zware constructies. Een reden hiervoor is dat de personeelskosten in Azië en Oost Europa veel lager uitvallen (lage lonenlanden).
- De transportkosten zijn stijgende.

Afnemersgedrag

- Afnemers zoeken een totaal pakket met meerwaarde zodat er minder leveranciers nodig zijn en zodat er beter gericht kan worden op de "core business".
- In deze tijd is de inkoper meer een inkoopspecialist dan een technisch specialist, dit heeft gevolgen voor de manier van inkopen. Er worden meer offertes opgevraagd, er wordt meer op prijs ingekocht en betalingstermijnen worden langer.
- Het aantal afnemers groeit, de grootte van de afnemers neemt daarentegen wel af.
- De grotere afnemers (AKZO Nobel, DSM, Shell) investeren minder.

Wetgeving

- De wetgeving is verscherpt op het gebied van: Arbo, werkplaatsinrichting, lassen en filteringen en aansprakelijkheid van de producent.
- De verscherpte wetgeving zorgt voor meer administratie, maar de bedrijven ervaren de verscherpte wetgeving niet als negatief. Ze zien de noodzaak voor het milieu en veiligheid er wel van in. Daartegenover staat dat de bedrijven beseffen dat er meer tijd in gaat zitten. Het tijdsverlies wordt wel als een obstakel gezien.
- De bedrijven ervaren de verscherpte wetgeving ook als een kans om zich te onderscheiden van de concurrent.

Materiaalkwaliteit


- Er is een trend gaande waarbij hoge materiaalkwaliteit wordt geëist, dit is echter niet altijd noodzakelijk.
- Er zijn verschillende soorten legeringen waarvan de bekendste 304 en 316 zijn. 316 is in opmars hoewel 304 nog steeds vaak gebruikt wordt. De legeringen kunnen onderling erg verschillen qua eigenschappen, langzamerhand kijken bedrijven ook of er andere types legeringen geschikt zijn om te gebruiken voor hun werkzaamheden. Hierbij wordt er ook gekeken of het bedrijf de betreffende kennis en mogelijkheden in huis heeft om met de betreffende legering te werken.
- In de zuivel wordt voornamelijk gebruik gemaakt van 304.
- Het roestvast staal met de hoogste kwaliteit komt voornamelijk uit Scandinavië, Duitsland en Italië.
- Het wil nog wel eens gebeuren dat er iets schort aan de kwaliteit van het roestvast staal uit Azië,
- De prijs van roestvast staal schommelt, de prijs is ook stijgende in verband met een legeringtoeslagen en een grotere vraag dan aanbod.
- De oorzaak van de grote vraag ligt in de Verenigde Staten en Azië. De Verenigde Staten importeren liever chroom en nikkel (de bestanddelen van roestvast staal) in verband met hun machtspositie en daarbij onderliggende strategische voorraad. De grote vraag in Azië is ontstaan door een grote industriële groei.

Een RVS Kenniscentrum? De mening van de bedrijven. Gevraagd naar de interesse voor een (Fries) RVS kenniscentrum antwoord 64% positief. Dit kan zowel een virtueel als fysiek kenniscentrum zijn. Diensten die van een kenniscentrum verwacht worden, zijn opleidingen en workshops, consultancy en voorlichting. Onderwerpen die belicht zouden kunnen worden, zijn materiaalkennis, proceskennis en subsidievoorlichting. Bedrijven zijn bereid zelf ook inbreng te hebben in een kenniscentrum; niet alleen in de vorm van lidmaatschap maar ook eventueel in de vorm van het beschikbaar stellen van middelen (geld, locatie, personeel).

Een RVS Kenniscentrum? De mening van instanties.
De instanties zijn in het algemeen positief over een kenniscentrum en zijn ook van mening dat de aangeboden diensten voor het grootste deel moeten bestaan uit advisering en voorlichting waarbij het gaat om materiaal, product en proceskennis.

De instanties zijn ook van mening dat een kenniscentrum een integraal beleid moet gaan voeren waarbij alle marktpartijen samenkomen. Van belang is wel dat een kenniscentrum zo neutraal mogelijk moet zijn waarbij het zo objectief mogelijk kan handelen, de machtsverdeling moet daarbij in balans zijn voor een optimaal vertrouwen van de roestvast staal sector.

Een RVS Kenniscentrum? De mening van onderwijsinstellingen.

De opleidingsinstanties vinden dat een kenniscentrum kan zorgen voor een betere bundeling en verspreiding van kennis door middel van advisering omtrent probleemverhelping van roestvast staal toepassingen.

De onderwijsinstellingen vinden dat de nadruk moet liggen op advisering, voorlichting, en dat een kenniscentrum kan dienen als overkoepelend ondersteunend orgaan voor onderzoek en ontwikkeling. Materiaal, proces en productkennis kwamen ook bij deze groep vaak naar voren. De verschillende onderwijsinstellingen verschillende rollen kunnen spelen bij een kenniscentrum roestvast staal. De regionale opleidingscentra kunnen zorgen voor een goede vertaalslag naar het bedrijfsleven, zij hebben ook wel contacten met het bedrijfsleven in verband met de herscholingscursussen en het beroepsonderwijs terwijl een HBO instelling of een universiteit beter de rol van onderzoeksorgaan op zich kan nemen.

Conclusie

Uit onderzoek blijkt dat er behoefte is aan en draagkracht is voor een RVS Kenniscentrum in Friesland, mits voldaan wordt aan een aantal randvoorwaarden, zoals die uit dit onderzoek naar voren komen. De Provinsje en Syntens gaan op zoek naar strategische samenwerkingspartners en verwachten binnenkort met een uitgewerkt plan voor het Kenniscentrum te komen.


---- --