Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 23 juni 2004

Oostenrijk past regelgeving kilometerheffing voor vrachtauto s aan

Letten op piepje hoeft niet meer

Nederlandse vrachtautochauffeurs hoeven vanaf 1 juli in Oostenrijk niet meer continu in de gaten te houden of het elektronische kastje in de cabine de Go-Box - een pieptoon laat horen bij het passeren van elk baken langs de weg. De Go-Box is nodig voor het afboeken van de verreden kilometers in verband met de Oostenrijkse kilometerheffing. Wenen heeft nu besloten om de regelgeving hiervoor aan te passen. Transportorganisaties, waaronder Transport en Logistiek Nederland, hadden hierop aangedrongen na klachten van leden.

Tot nu toe waren chauffeurs verplicht om continu op te letten of de Go-Box een controlesignaal laat horen bij het passeren van elk baken. Hieruit blijkt dat er contact is gemaakt met het baken. Een onmogelijke taak, aldus Transport en Logistiek Nederland. Onze chauffeurs moeten in het belang van de verkeersveiligheid primair op de weg letten en op de andere weggebruikers. Het is onbegonnen werk om ook nog eens tijdens het rijden te controleren of het aantal kilometers wel goed is afgeboekt. Er staan wel 300 van die poortjes in Oostenrijk.

Wanneer het controlesignaal niet werkt, kan dat duiden op een probleem met het afboeken van het verreden aantal kilometers. Op basis van de oude regelgeving moesten chauffeurs vervolgens van de weg af om telefonisch of bij een betaalpunt handmatig af te boeken. Hadden ze niet in de gaten dat er niet was afgeboekt, dreigden ze bij een politiecontrole opgezadeld te worden met boetes van 220 euro. Onacceptabel natuurlijk , aldus Van der Harst. De overheid heeft de plicht te zorgen voor een goed werkend systeem en een goed werkende Go-Box , aldus voorzitter Mich van der Harst.

In de nieuwe regels staat dat de verplichting vervalt om op het controlepiepje te letten. Transporteurs zijn dan gevrijwaard van een boete, wanneer er achteraf niet blijkt te zijn afgeboekt. Voorwaarde is wel dat de Go-Box op de juiste wijze moet zijn gemonteerd en de chauffeur voor aanvang en na afloop van de rit eenmalig controleert of het apparaat werkt. Ook moet er voldoende betaaltegoed staan op de Go-Box (pre pay) of een contract zijn om achteraf te kunnen betalen (post pay). Transport en Logistiek Nederland is blij met de nieuwe regelgeving en noemt deze werkbaar .

Oostenrijk voerde op 1 januari 2004 een kilometerheffing in. Duitsland wilde vorig jaar al een kilometerheffing invoeren, maar zag zich gedwongen invoering uit te stellen vanwege grote technische problemen. Beide landen maken overigens gebruik van verschillende systemen.

Bel voor meer informatie met de afdeling Communicatie, Clarisse Buma, 079-3636115


---