15-07-2011 na
am bij (*) om privacy redenen verwijderd (redactie Nieuwsbank)
SALESPROVISION LTD.
Zoetermeer, 23 juni 2004
Grootschalige tijdsfraude door vertegenwoordigers.
Veel buitendienstmedewerkers zoals vertegenwoordigers of
accountmanagers werken niet de uren waarvoor ze betaald krijgen door
hun werkgever. Dit is de conclusie van het 'Fieldchecks-onderzoek'
uitgevoerd door SalesProVision, een verkoopadviesbureau wat zich
gespecialiseerd heeft in buitendienstcontrole. 'Vertegenwoordigers
nemen het niet zo nauw met hun werktijden. Privé bezoeken, te lange
lunchpauzes, bijklussen voor eigen rekening, later beginnen en vroeger
eindigen is aan de orde van de dag', aldus (*) directeur
van SalesProVision.'In één geval is zelfs een bezoek aan een
seksparkeerplaats geconstateerd tijdens de reguliere werktijd'.
Het onderzoek is uitgevoerd onder een groot aantal
buitendienstmedewerkers van een 3-tal gerenommeerde bedrijven. 'De
meeste buitendienstmedewerkers houden zich keurig aan de regels en
begaan geen grove frauduleuze zaken. Het halve uurtje later weg van
huis of eerder thuis is echter een vaak geconstateerd feit', aldus
(*). 'En elke dag een half uurtje minder werken betekent bij een
40-urige werkweek een tijdsfraude van ruim 6%. Dit is een enorm bedrag
voor medewerkers die voor bedrijven relatief duur zijn vanwege de
extra voorzieningen als een auto, laptop en gsm'.
Het preventief controleren van de buitendienst is rendabel voor
bedrijven. Bij veel bedrijven is tijdscontrole van kantoor- of
productiemedewerkers de normaalste zaak van de wereld. 'Controleren
van de buitendienst heeft een tweeledig effect. De vertegenwoordigers
werken daadwerkelijk de uren waarvoor ze betaald krijgen en door de
extra bezoeken in die tijd verhoogd het bedrijf haar omzet', aldus
(*). 'Wij adviseren bedrijven dan ook de controle van hun
buitendienst aan te scherpen. Dit levert meer op dan het afschaffen
van bijv. de mobiele telefoon'.
/////////