15-07-2011 na am bij (*) om privacy redenen verwijderd (redactie Nieuwsbank)
SALESPROVISION LTD.


Zoetermeer, 23 juni 2004

Grootschalige tijdsfraude door vertegenwoordigers.

Veel buitendienstmedewerkers zoals vertegenwoordigers of accountmanagers werken niet de uren waarvoor ze betaald krijgen door hun werkgever. Dit is de conclusie van het 'Fieldchecks-onderzoek' uitgevoerd door SalesProVision, een verkoopadviesbureau wat zich gespecialiseerd heeft in buitendienstcontrole. 'Vertegenwoordigers nemen het niet zo nauw met hun werktijden. Privé bezoeken, te lange lunchpauzes, bijklussen voor eigen rekening, later beginnen en vroeger eindigen is aan de orde van de dag', aldus (*) directeur van SalesProVision.'In één geval is zelfs een bezoek aan een seksparkeerplaats geconstateerd tijdens de reguliere werktijd'.

Het onderzoek is uitgevoerd onder een groot aantal buitendienstmedewerkers van een 3-tal gerenommeerde bedrijven. 'De meeste buitendienstmedewerkers houden zich keurig aan de regels en begaan geen grove frauduleuze zaken. Het halve uurtje later weg van huis of eerder thuis is echter een vaak geconstateerd feit', aldus (*). 'En elke dag een half uurtje minder werken betekent bij een 40-urige werkweek een tijdsfraude van ruim 6%. Dit is een enorm bedrag voor medewerkers die voor bedrijven relatief duur zijn vanwege de extra voorzieningen als een auto, laptop en gsm'.

Het preventief controleren van de buitendienst is rendabel voor bedrijven. Bij veel bedrijven is tijdscontrole van kantoor- of productiemedewerkers de normaalste zaak van de wereld. 'Controleren van de buitendienst heeft een tweeledig effect. De vertegenwoordigers werken daadwerkelijk de uren waarvoor ze betaald krijgen en door de extra bezoeken in die tijd verhoogd het bedrijf haar omzet', aldus (*). 'Wij adviseren bedrijven dan ook de controle van hun buitendienst aan te scherpen. Dit levert meer op dan het afschaffen van bijv. de mobiele telefoon'.
/////////