Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

23 juni 2004


1. Educatieve televisie voortgezet

Educatieve televisie (ETV), een landelijk initiatief om specifieke achterstandsgroepen als inburgeraars, analfabeten en langdurig werklozen te bereiken met educatieve televisie via de regionale omroep, wordt in Utrecht vooralsnog voor één jaar voortgezet. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om een nieuwe subsidie van EUR 250.000 beschikbaar te stellen.

ETV ging in het najaar van 2003 in Utrecht van start. Uit een onderzoek is gebleken dat ruim een kwart van de doelgroep bekend is met ETV en er minstens één keer naar gekeken heeft (17% heeft enkele malen gekeken). Het best bekeken programmaonderdeel is Taalklas met een zeer goede waardering. Uit het onderzoek blijkt ook dat de doelgroep niet naar de teletekstpagina of de internetsite van ETV hebben gekeken.


2. Aanpassing gemeentelijke regels: verbod op 'geprepareerde' tassen

Het college stelt op verzoek van de raadscommissie Bestuur en Veiligheid de gemeenteraad voor een verbod op het dragen van zogenaamde geprepareerde tassen in de omgeving van winkels in te voeren. Geprepareerde tassen zijn tassen die (gevuld met bijvoorbeeld boodschappen of kleding) zonder signalen detectiepoortjes door komen. Als de gemeenteraad besluit het verbod in te voeren, wordt de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) gewijzigd. Het verbod zal gelden op straat in de nabijheid van winkels; ín de winkels zijn de winkeliers verantwoordelijk. In Utrecht wordt jaarlijks ruim 1900 keer per jaar aangifte gedaan van winkeldiefstal. Hiermee kan ín de winkel diefstal niet voorkomen worden; de maatregel kan wel preventief werken. De reden voor dit verbod is dan ook het bijdraagt aan het voorkomen van winkeldiefstal: vóórdat een diefstal is gepleegd, kan de tas in beslag genomen worden. Na één jaar zal de maatregel geëvalueerd worden. Het voorstel wordt besproken in de commissie Bestuur en Veiligheid op 28 september.


3. Invoering avondparkeerkaart voor binnenstad

Vanaf 1 januari a.s. wordt het voor parkeerders in de Utrechtse binnenstad mogelijk een avondkaart te kopen. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. De avond-parkeerkaart zal te koop zijn bij alle parkeerautomaten in de binnenstad. De kaart gaat in om 19.00 uur en kost EUR 9,40 voor een hele avond parkeren. Met de avondkaart krijgt de parkeerder een korting van 25% op het normale parkeertarief in de binnenstad. Het college geeft met de invoering van de avondkaart uitvoering aan een amendement dat is aangenomen bij de behandeling van de Parkeernota in december 2003. Omdat de betaald parkeertijden in de binnenstad worden verlengd tot middernacht (i.p.v. 23.00 uur), besloot de gemeenteraad de vele parkeerders die hun auto de hele avond in de binnenstad willen parkeren, tegemoet te komen. Tegelijkertijd met de verlenging van de betaald parkeertijd tot 24.00 uur kunnen parkeerders ook kiezen voor een avondkaart. De komende maanden zullen worden gebruikt om de software van en de aanduidingen op de parkeerautomaten aan te passen aan de nieuwe situatie. Daarnaast zal ook de Verordening Parkeerbelastingen 2003 worden uitgebreid met de nieuwe regelgeving.


4. Vergunning voor bouw van 71 woningen aan Reitdiepstraat/ Jutfaseweg

De gemeente geeft een vergunning af voor de bouw van 71 woningen op de voormalige ROC-locatie aan de Jutfaseweg/Reitdiepstraat. Door 3 omwonenden zijn tijdens de inspraak bezwaren gemaakt tegen de plannen. Zo zou geluidsoverlast toenemen, luchtkwaliteit en bezonning verslechteren. Het college van burgemeester en wethoudes is van oordeel dat de inspraakreacties onvoldoende zwaarwegend zijn om het bouwplan tegen te houden of aan te passen. Het college is van mening dat woningbouw op deze al geruime tijd braakliggende plek een zeer gewenste en passende ontwikkeling is.


5. Luchtkwaliteitplan 2002-2010 vastgesteld

Om te voldoen aan de wettelijke normen voor luchtkwaliteit neemt gemeente Utrecht op diverse locaties in de stad maatregelen. Dat blijkt uit het Luchtkwaliteitsplan dat door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld. Met de maatregelen uit het plan geeft de gemeente uitvoering aan het Besluit luchtkwaliteit (2001) van het Rijk. Dat schrijft voor dat op plekken waar de luchtkwaliteitsnorm wordt overschreden, maatregelen moeten worden genomen om de hoeveelheid stikstofdioxide terug te dringen. De bijdrage van de gemeente aan het verbeteren van de luchtkwaliteit is slechts beperkt. Dat komt omdat de gemeente niet verantwoordelijk is voor de regelgeving voor bijvoorbeeld schonere motoren, de zogenoemde bronmaatregelen. Tot uitvoering van het Luchtkwaliteitsplan kan dit najaar worden overgegaan nadat het budget Integrale Stedelijke Vernieuwing (ISV) door het college is verdeeld. Het uitvoeringsprogramma van het Luchtkwaliteitsplan wordt opgesteld in samenspraak met diverse maatschappelijke organisaties. Voor de aanpak van fijn stof en luchtvervuiling (stikstofdioxide) langs autosnelwegen is het Rijk verantwoordelijk.


6. Inspraak leidt tot overzichtelijker en verkeersveiliger Majellaknoop

Als gevolg van de inspraak op het ontwerp voor de reconstructie van de Majellaknoop wordt het verkeersknooppunt nog overzichtelijker en verkeersveiliger. Bovendien leiden de inspraakreacties tot een evenwichtiger herinrichting van de Majellaknoop voor alle verkeersdeelnemers. Het college van burgemeester en wethouders ging eind mei jl. akkoord met het - waar mogelijk - verwerken van inspraakreacties in het Definitief Ontwerp voor de reconstructie van de Majellaknoop en stelde het ontwerp vast.

Om de Majellaknoop na de reconstructie overzichtelijker en verkeersveiliger te maken, is het Voorlopig Ontwerp op meerdere punten aangepast. Zo wordt de HOV-baan, die vanaf de Vleutenseweg in de richting van Leidsche Rijn het verkeersplein kruist, in twee delen gesplitst tussen de kruising met de Thomas à Kempisweg en de punt van de Gamma. Hierdoor kan de busbaan in twee 'stappen' worden overgestoken en wordt het verkeersplein overzichtelijker en veiliger. Daarnaast worden de ventweg langs de Spinozaweg (tussen Vleutenseweg en Laan van Nieuw Guinea) en het deel van de Vleutenseweg bij de Van Steenovenweg vrijliggend fietspad. Ook dat is veiliger voor fietsers. Bovendien kunnen fietsers de fietsstroken langs het gehele kruispunt in twee richtingen gebruiken, behalve langs de Spinozaweg. Het wordt daardoor veel makkelijker het verkeersplein over te steken.

Bij het maken van het Definitief Ontwerp is daarnaast gebleken dat de verbindingsweg tussen de Thomas à Kempisweg en de Vleutensebrug (de bypass via het Thomas à Kempisplantsoen) eerder kan worden aangelegd dan aanvankelijk gedacht. Bij het maken van het Voorlopig Ontwerp werd uitgegaan van sloop van woningen aan het Thomas à Kempisplantsoen als gevolg van de aanleg van deze weg. Bij detaillering van het ontwerp blijkt nu voldoende ruimte waardoor sloop voor de bypass niet nodig is. Daardoor kunnen aanleg van de weg en herstructurering van het woongebied hier onafhankelijk van elkaar worden uitgevoerd. Een snelle aanleg van deze bypass is verder belangrijk omdat deze weg een deel van het verkeersaanbod op de kruising Vleutenseweg en Thomas à Kempisweg zal afvangen. Het verkeer van en naar de Cartesiusweg hoeft dan geen gebruik meer te maken van het knooppunt, maar kan via de bypass van en naar de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal rijden.

De Majellaknoop is een van de meest ingewikkelde en zwaar belaste verkeersknooppunten in het westen van Utrecht. Het knooppunt vormt bovendien een belangrijke verbinding tussen Leidsche Rijn en de bestaande stad. Nu nog zijn er vaak files en gelden lange oversteektijden voor fietsers en voetgangers. De komende jaren zal het knooppunt alleen maar meer verkeer te verwerken zal krijgen. Bedoeling van de herinrichting van het knooppunt is de verkeersdoorstroming te bevorderen en de veiligheid te vergroten. Het Definitief Ontwerp daarvoor ligt ter inzage bij het Wijkbureau Utrecht-West, Groeneweg 54 en bij het Gemeentelijk Informatiecentrum en in het Stadhuis, Korte Minrebroederstraat 2.


7. Parkeerontheffing voor huisartsen en verloskundigen

Huisartsen en verloskundigen mogen tijdens de uitoefening van hun beroep in spoedeisende gevallen hun auto ook parkeren waar dit voor anderen verboden is. Deze ontheffing geldt voor parkeerverboden die genoemd staan in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). Met dit besluit geeft het college uitvoering aan een amendement dat tijdens de behandeling van de Parkeernota in december jl. is aangenomen. De parkeerontheffing voor huisartsen en verloskundigen geldt ook voor de medische thuiszorg. De ontheffing maakt het voor deze doelgroep mogelijk om in spoedeisende gevallen de auto te parkeren op het trottoir of op andere plaatsen waar een parkeerverbod geldt. De ontheffing wordt ingevoerd omdat spoedeisende situaties zich soms voordoen op plekken waar geen reguliere parkeerplaatsen beschikbaar zijn. De regeling treedt binnen maximaal drie maanden in werking.

De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Utrecht vindt u op: http://www.utrecht.nl/emaildisclaimer