Gemeente Amsterdam

Brandweer Amsterdam krijgt een 8-
23 juni 2004 - O+S
In een recentelijk uitgevoerd imago- en klanttevredenheidsonderzoek heeft Brandweer Amsterdam een 8- als cijfer gekregen van bedrijven en inwoners uit de hoofdstad. Het onderzoek werd uitgevoerd door O+S in opdracht van Brandweer Amsterdam. Het onderzoek maakt onderdeel uit van de `Meerjarenvisie Brandweer Amsterdam', die in februari 2002 officieel is vastgesteld door de Gemeenteraad.

kazerne hendrik (50 Kb)

Meer Rood op Straat

Eén van de speerpunten uit de visie is het onderdeel `Meer Rood op Straat'. Dit staat voor de integrale aanpak om de dienstverlening van de brandweer te verbeteren en meer aandacht aan voorlichting te geven. Ook de presentatie van het korps naar buiten toe komt hierbij aan de orde. Het overgrote deel van de ondervraagden heeft vertrouwen in het werk en optreden van de brandweer en schat de deskundigheid van de brandweermedewerkers hoog in. Ruim zeventig procent van de ondervraagden wist niets negatiefs over de brandweer te zeggen.

Taken van de brandweer

Aan het imago-onderzoek hebben 509 burgers en bedrijven meegewerkt, aan het klanttevredenheidsonderzoek deden honderd bedrijven mee. Met behulp van stellingen is het imago van de brandweer onderzocht. De helft van de respondenten weet dat de brandweer er de laatste jaren nieuwe taken heeft bijgekregen, zoals de assistentie aan de ambulancedienst (reanimatie en afhijsen), het geven van voorlichting en preventie- en controlewerkzaamheden. Het feit dat de brandweer ook nazorg verleent na een grote brand is bij veel mensen nog onbekend.

Informatiepunten Brandveiligheid

De Informatiepunten Brandveiligheid die sinds een jaar bij alle kazernes in Amsterdam zijn te vinden, genieten nog weinig bekendheid. Door middel van een campagne in zomer en najaar 2004 wil de brandweer deze Informatiepunten promoten. Bij de Informatiepunten kunnen burgers informatie krijgen over verschillende onderwerpen die met brandveiligheid hebben te maken. Zo zijn er folders over rookmelders, vluchtplannen, koolmonoxide, maar ook brochures die inspelen op veilig barbecuen, kamperen en klussen. Als de bezoekers na het lezen van deze informatie nog meer vragen hebben, kunnen ze terecht bij de brandpreventiespecialisten bij uitstek: de brandweermensen van de kazerne.

Eigen brandveiligheid

Ook de mate van persoonlijk bewustzijn op het gebied van brandveiligheid is bij zowel burgers als bedrijven onderzocht. Bedrijven zijn zich bewuster van hun eigen verantwoordelijkheid en inbreng om hun pand brandveiliger te maken dan burgers. Bedrijven maken zich met name druk om vluchtwegen, iets minder dan de helft van de ondervraagde burgers is van mening dat men zelf weinig invloed heeft op de eigen brandveiligheid. Het feit dat veel burgers geen rookmelder of brandblusser in de woning hebben, komt over het algemeen voort uit laksheid. Desgevraagd zien burgers wel duidelijk het belang van dergelijke brandpreventieve maatregelen in.

© Gemeente Amsterdam