Gemeente Amsterdam

331 overtredingen sinds nieuwe regeling taxi's op tram-/busbaan 23 juni 2004 - Marieke Hoekstra
Sinds op 1 februari de nieuwe regeling voor het gebruik van tram-/busbanen door taxi's in werking is getreden zijn er 2931 ontheffingen aangevraagd en 331 overtredingen geconstateerd. Sinds februari mogen alleen taxi's met de nieuwe ontheffing (te zien aan een raamkaart achter de ruit) gebruik maken van de tram-/busbaan. De politie ziet toe op de handhaving van de regeling.

Met de invoering van de ontheffing heeft de gemeente geprobeerd om meer grip te krijgen op de enorme toename van taxi's na de invoering van de Taxiwet in 2000. Als gevolg van de Taxiwet is het taxiaanbod in de hoofdstad met 50% toegenomen ten opzichte van 1 januari 2000.

G4-brief aan minister Peijs

Amsterdam is van mening dat de verantwoordelijkheid voor de basiskwaliteit van het taxivervoer bij het Rijk ligt. De gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht (G4) hebben in een brief aan minister Karla Peijs (Verkeer & Waterstaat) gemeld dat de sinds kort ingevoerde maatregelen door het Rijk om de taxiproblematiek aan te pakken, hun waarde nog moeten bewijzen. De steden willen wel op de korte termijn financieel ondersteund worden bij hun inspanning op het gebied van de coördinatie en communicatie, het beheer van infrastructuurvoorzieningen en de handhaving door de toename van het aantal taxi's. De G4 wil binnen twee jaar duidelijkheid hebben over de effecten van de nieuwe maatregelen en activiteiten. Als deze effecten niet goed zijn, dan moet het (her-)introduceren van een capaciteitsregime worden overwogen.
Door de activiteiten van de Taxicoördinator en het Amsterdams Taxi Platform (ATP) is er een begin gemaakt met betere coördinatie en afstemming van taximaatregelen met de vragers en aanbieders van het taxivervoer. Amsterdam is van mening dat in deze relatie geïnvesteerd moet blijven worden en dat de zelfregulerende werking in de taxibranche ondersteund moet blijven. Als dit niet gebeurd, dan bestaat het gevaar dat de behaalde resultaten door de Taxicoördinator en het ATP worden tenietgedaan.

Handhaving

Om het taxivervoer in Amsterdam goed te laten verlopen is handhaving van groot belang.
In de Driehoek (politie, Openbaar Ministerie en burgemeester) worden afspraken gemaakt om de handhavingsintensiteit op peil te houden. Op dit punt is op korte termijn (financiële) steun van het Rijk nodig. Op middellange termijn moet naar andere maatregelen worden gezocht. De problemen die zijn ontstaan door het veel te grote aanbod aan taxi's bij de standplaatsen (vooral Leidseplein en Centraal Station) kunnen op korte termijn beheersbaar worden gehouden door strikte handhaving van de verkeersmaatregelen en de openbare orde door de politie. Behandeling in de Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur is op 30 juni.

© Gemeente Amsterdam