331 overtredingen sinds nieuwe regeling taxi's op tram-/busbaan
23 juni 2004 - Marieke Hoekstra
Sinds op 1 februari de nieuwe regeling voor het gebruik van
tram-/busbanen door taxi's in werking is getreden zijn er 2931
ontheffingen aangevraagd en 331 overtredingen geconstateerd. Sinds
februari mogen alleen taxi's met de nieuwe ontheffing (te zien aan een
raamkaart achter de ruit) gebruik maken van de tram-/busbaan. De
politie ziet toe op de handhaving van de regeling.
Met de invoering van de ontheffing heeft de gemeente geprobeerd om
meer grip te krijgen op de enorme toename van taxi's na de invoering
van de Taxiwet in 2000. Als gevolg van de Taxiwet is het taxiaanbod in
de hoofdstad met 50% toegenomen ten opzichte van 1 januari 2000.
G4-brief aan minister Peijs
Amsterdam is van mening dat de verantwoordelijkheid voor de
basiskwaliteit van het taxivervoer bij het Rijk ligt. De gemeenten
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht (G4) hebben in een brief aan
minister Karla Peijs (Verkeer & Waterstaat) gemeld dat de sinds kort
ingevoerde maatregelen door het Rijk om de taxiproblematiek aan te
pakken, hun waarde nog moeten bewijzen. De steden willen wel op de
korte termijn financieel ondersteund worden bij hun inspanning op het
gebied van de coördinatie en communicatie, het beheer van
infrastructuurvoorzieningen en de handhaving door de toename van het
aantal taxi's. De G4 wil binnen twee jaar duidelijkheid hebben over de
effecten van de nieuwe maatregelen en activiteiten. Als deze effecten
niet goed zijn, dan moet het (her-)introduceren van een
capaciteitsregime worden overwogen.
Door de activiteiten van de Taxicoördinator en het Amsterdams Taxi
Platform (ATP) is er een begin gemaakt met betere coördinatie en
afstemming van taximaatregelen met de vragers en aanbieders van het
taxivervoer. Amsterdam is van mening dat in deze relatie geïnvesteerd
moet blijven worden en dat de zelfregulerende werking in de
taxibranche ondersteund moet blijven. Als dit niet gebeurd, dan
bestaat het gevaar dat de behaalde resultaten door de Taxicoördinator
en het ATP worden tenietgedaan.
Handhaving
Om het taxivervoer in Amsterdam goed te laten verlopen is handhaving
van groot belang.
In de Driehoek (politie, Openbaar Ministerie en burgemeester) worden
afspraken gemaakt om de handhavingsintensiteit op peil te houden. Op
dit punt is op korte termijn (financiële) steun van het Rijk nodig. Op
middellange termijn moet naar andere maatregelen worden gezocht. De
problemen die zijn ontstaan door het veel te grote aanbod aan taxi's
bij de standplaatsen (vooral Leidseplein en Centraal Station) kunnen
op korte termijn beheersbaar worden gehouden door strikte handhaving
van de verkeersmaatregelen en de openbare orde door de politie.
Behandeling in de Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en
Infrastructuur is op 30 juni.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam