Gemeente Amsterdam

College wil tramlijn 7 bij Dobbeplantsoen laten keren 23 juni 2004 - Marieke Hoekstra
Het college van B&W heeft besloten de keerlus van tramlijn 7 aan te leggen bij het metrostation De Vlugtlaan (Dobbeplantsoen). Bovendien wil het college, als het stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer niet meewerkt, het project als grootstedelijk project aanwijzen. In juni 2003 is de keerlus van tramlijn 7 verwijderd door de reconstructie van het Bos en Lommerplein. De aanleg van een vervangende keerlus bij het metrostation De Vlugtlaan, in het Dobbeplantsoen, maakte deel uit van het reconstructieproject. Een keerlus op die locatie was een goede optie, maar leidde tot bezwaren bij onder meer bewoners en het stadsdeel.
Vervolgens heeft wethouder Van der Horst in een brief aan de gemeenteraad aangegeven af te zien van de aanleg van de keerlus in het Dobbeplantsoen. De wethouder heeft vervolgens gevraagd om vanuit exploitatieoogpunt te bekijken of het zinvol is om een nieuwe keerlus aan te leggen in het Antony Moddermancircuit, en daar of tramlijn 7 of tramlijn 14 te laten eindigen.
Een keerlus in het Antony Moddermancircuit heeft geen grote toegevoegde waarde ten opzichte van het bestaande eindpunt Sloterparkbad, omdat in beide situaties tramlijn 7 op de Burgemeester De Vlugtlaan een groot stuk parallel moet rijden aan tramlijn 14. Parallel rijden zou voor een efficiënte exploitatie juist moeten worden voorkomen, want met één tramlijn (7 of 14) kan de vervoervraag in het gebied rond de Burgemeester De Vlugtlaan goed worden afgewikkeld. Met twee tramlijnen ontstaat er overbediening; zo worden bijvoorbeeld dubbel zo veel kosten gemaakt als met één tramlijn (dienstregelinguren en de inzet van conducteurs), terwijl het aantal reizigers en daarmee verkochte kaartjes weliswaar iets, maar niet veel stijgt. Met twee tramlijnen via de Burgemeester De Vlugtlaan worden in dit gedeelte van Amsterdam structureel te veel dienstregelinguren ingezet, afgezet tegen de vervoersvraag en de bedieningseisen uit het Plan van Eisen (PvE) Exploitatie OV. Deze uren moeten elders in het lijnennet worden uitgespaard, terwijl de bediening daar ook moet blijven voldoen aan het PvE Exploitatie OV. Bovendien rijdt buslijn 80 van Connexxion ook over de Burgemeester De Vlugtlaan. Wethouder Van der Horst: "Ik begrijp best dat het stadsdeel opkomt voor haar bewoners - dat is hun taak - en wil dat de tramlijn wordt doorgetrokken. Maar ik ben wethouder voor de gehele stad en ik moet het belang van alle inwoners voor ogen hebben. Het verlengen van de lijn zoals het stadsdeel wil kost niet alleen meer dan 1 miljoen euro, maar houdt ook in dat reizigers in andere delen van de stad gedupeerd zouden worden. Daar kies ik dus niet voor."
De Reizigersadviesraad heeft zich in maart en september 2003, en ook onlangs in een reactie op de OV-catalogus van het GVB, nadrukkelijk uitgesproken voor het laten keren van tramlijn 7 bij het metrostation De Vlugtlaan. Het voorstel om met tramlijn 7 naar het Sloterparkbad te rijden, beoordeelt de Reizigersadviesraad als een onverantwoorde besteding van dienstregelinguren.
Behandeling in de Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur is op 30 juni en in de gemeenteraad is op 7/8 juli.

© Gemeente Amsterdam