College wil tramlijn 7 bij Dobbeplantsoen laten keren
23 juni 2004 - Marieke Hoekstra
Het college van B&W heeft besloten de keerlus van tramlijn 7 aan te
leggen bij het metrostation De Vlugtlaan (Dobbeplantsoen). Bovendien
wil het college, als het stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer niet
meewerkt, het project als grootstedelijk project aanwijzen.
In juni 2003 is de keerlus van tramlijn 7 verwijderd door de
reconstructie van het Bos en Lommerplein. De aanleg van een
vervangende keerlus bij het metrostation De Vlugtlaan, in het
Dobbeplantsoen, maakte deel uit van het reconstructieproject. Een
keerlus op die locatie was een goede optie, maar leidde tot bezwaren
bij onder meer bewoners en het stadsdeel.
Vervolgens heeft wethouder Van der Horst in een brief aan de
gemeenteraad aangegeven af te zien van de aanleg van de keerlus in het
Dobbeplantsoen. De wethouder heeft vervolgens gevraagd om vanuit
exploitatieoogpunt te bekijken of het zinvol is om een nieuwe keerlus
aan te leggen in het Antony Moddermancircuit, en daar of tramlijn 7 of
tramlijn 14 te laten eindigen.
Een keerlus in het Antony Moddermancircuit heeft geen grote
toegevoegde waarde ten opzichte van het bestaande eindpunt
Sloterparkbad, omdat in beide situaties tramlijn 7 op de Burgemeester
De Vlugtlaan een groot stuk parallel moet rijden aan tramlijn 14.
Parallel rijden zou voor een efficiënte exploitatie juist moeten
worden voorkomen, want met één tramlijn (7 of 14) kan de vervoervraag
in het gebied rond de Burgemeester De Vlugtlaan goed worden
afgewikkeld. Met twee tramlijnen ontstaat er overbediening; zo worden
bijvoorbeeld dubbel zo veel kosten gemaakt als met één tramlijn
(dienstregelinguren en de inzet van conducteurs), terwijl het aantal
reizigers en daarmee verkochte kaartjes weliswaar iets, maar niet veel
stijgt. Met twee tramlijnen via de Burgemeester De Vlugtlaan worden in
dit gedeelte van Amsterdam structureel te veel dienstregelinguren
ingezet, afgezet tegen de vervoersvraag en de bedieningseisen uit het
Plan van Eisen (PvE) Exploitatie OV. Deze uren moeten elders in het
lijnennet worden uitgespaard, terwijl de bediening daar ook moet
blijven voldoen aan het PvE Exploitatie OV. Bovendien rijdt buslijn 80
van Connexxion ook over de Burgemeester De Vlugtlaan.
Wethouder Van der Horst: "Ik begrijp best dat het stadsdeel opkomt
voor haar bewoners - dat is hun taak - en wil dat de tramlijn wordt
doorgetrokken. Maar ik ben wethouder voor de gehele stad en ik moet
het belang van alle inwoners voor ogen hebben. Het verlengen van de
lijn zoals het stadsdeel wil kost niet alleen meer dan 1 miljoen euro,
maar houdt ook in dat reizigers in andere delen van de stad gedupeerd
zouden worden. Daar kies ik dus niet voor."
De Reizigersadviesraad heeft zich in maart en september 2003, en ook
onlangs in een reactie op de OV-catalogus van het GVB, nadrukkelijk
uitgesproken voor het laten keren van tramlijn 7 bij het metrostation
De Vlugtlaan. Het voorstel om met tramlijn 7 naar het Sloterparkbad te
rijden, beoordeelt de Reizigersadviesraad als een onverantwoorde
besteding van dienstregelinguren.
Behandeling in de Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en
Infrastructuur is op 30 juni en in de gemeenteraad is op 7/8 juli.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam