Toespraak Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz
van Haegen bij ingebruikname Doorlaatmiddel Veerse Meer
Eutrofiëringsgevoelig. Dat vind ik een mooi woord. Ik heb op de
uitspraak wel een paar keer geoefend. Dit woord las ik in de
informatie die ik kreeg over deze bijeenkomst. Ik las: Het Veerse Meer
blijft ondanks de ingebruikname van het doorlaatmiddel
eutrofiëringsgevoelig. Daarmee wil ik overigens de euforie over het
nieuwe doorlaatmiddel niet gelijk temperen. Ik heb het woord trouwens
eens in de Van Dale opgezocht. Eutroof betekent rijk aan voedsel of
algen. De brasem doet het goed in eutroof water, staat er als
voorbeeld bij. Dat is een hele geruststelling.
De bouw van dit doorlaatmiddel is een eerste stap. Het komt er nu op
aan dat deze doorlaat niet fungeert als doorslaapmiddel. Want we staan
slechts aan het begin van de aanpak van de waterkwaliteit op het
Veerse Meer. Maar daar later meer over.
Dames en heren,
Vorig jaar herdachten we de Watersnoodramp van 50 jaar geleden. Deze
nationale ramp werd het startpunt van de bouw van de Deltawerken. Het
Veerse Gat was een van de eerste wateren die van de zee werd
afgesloten. Het Veerse Meer werd geboren. De bouw van de Deltawerken
was eveneens het startpunt van discussies over de ecologische en
economische gevolgen, bijvoorbeeld door de aanleg van een groot aantal
dammen en het creëren van zoetwatermeren. Die discussies leidden
uiteindelijk dertig jaar geleden tot het besluit de Oosterschelde niet
af te dammen maar een stormvloedkering aan te leggen.
In de loop van de jaren hebben we veel kennis opgedaan over de
schaduwkanten van de Deltawerken. Voortschrijdend inzicht bracht ons
tot de conclusie dat juist in een delta de wateren met elkaar in
verbinding moeten staan. Recent stond nog in de krant dat de volgens
onderzoekers de deltawerken een grote vergissing was. Dat is het wat
mij betreft zeker niet voor die tijd. Maar dat we in de loop van de
jaren nieuwe inzichten hebben verkregen over de gevolgen is duidelijk.
En daar handelt de overheid ook naar. Rondom de Oosterschelde wordt
bijvoorbeeld het Plan Tureluur uitgevoerd. Doel van dat project is het
herstel van de brakke natuur. En we zijn op dit moment volop bezig met
het opstellen van een planstudie voor het op een Kier zetten van de
Haringvlietsluizen. Daarmee wordt de abrupte overgang van zout naar
zoet verminderd zonder de veiligheid en drinkwatervoorziening aan te
tasten. Een definitief besluit hierover verwacht ik na de zomer.
Het herstel van de samenhang en natuurlijke processen in de Delta is
dus de weg die we moeten opgaan naar een betere waterkwaliteit en
minder negatieve effecten voor het milieu. Deze oplossingsrichting
staat ook te lezen in de integrale visie De Delta in Zicht die vorig
jaar door de drie deltaprovincies is vastgesteld. En ik deel deze
visie. U zult deze elementen dan ook terugvinden in de onlangs
uitgebrachte Nota Ruimte, waar een apart hoofdstuk wordt besteed aan
de Zuidwestelijke Delta.
De oplossing het herstellen van de verbinding tussen twee wateren is
nu precies wat we vandaag hier in Kats gaan vieren. Het doorlaatmiddel
Zandkreekdam herstelt de verbinding tussen het Veerse Meer en de
Oosterschelde. En dat is vooral een grote winst voor de
waterkwaliteit, de natuur en de recreanten en bewoners van dit gebied.
Dames en heren,
De zorg voor een goede ecologische waterkwaliteit is ook buiten de
Zeeuwse delta van belang. De afgelopen jaren is volgens het principe
de vervuiler betaalt veel succes geboekt. Onze wateren zijn schoner
dan ooit. En dat ondanks de economische groei die we sinds de jaren
zeventig hebben doorgemaakt. Toch waren er nog losse eindjes. Veel was
niet duidelijk over hoe we binnen een stroomgebied doelstellingen
konden halen, hoe we het afwentelen door bovenstroomse gebieden konden
aanpakken zonder diplomatiek gekissebis. En veel was onbekend over de
relatie tussen het terugdringen van vervuiling en het bereiken van een
goede ecologische situatie van ons water.
De Europese Kaderrichtlijn Water gaat ons daarbij helpen. Doel van de
richtlijn is het verbeteren van de ecologische toestand van de wateren
in internationale stroomgebieden, dus ook de Schelde. Samen met de
provincies, gemeenten en waterschappen werken we aan de implementatie
van de richtlijn: pragmatisch en realistisch. In 2015 moeten alle
Europese wateren een goede toestand hebben bereikt. Die doelstelling
is onze garantie voor duurzaam watergebruik.
Maar, dames en heren, vandaag gaat het over Zeeland. Ik wil tot slot
alle betrokkenen feliciteren met het totstandkomen van de nieuwe
doorlaat Zandkreekdam.
Dank u.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat