Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

25-6-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Gauloises TT Assen, TT Circuit Assen

Historische datum lokt MotoGP naar Gauloises TT Assen

De laatste zaterdag in juni kan maar één ding betekenen voor de wereldwijde MotoGP gemeenschap - een historische datum voor het legendarische TT Circuit van Assen met de wegrace Grand Prix voor motoren, de Gauloises TT Assen. Het vermaarde evenement is de enige Grand Prix die sinds de eerste keer in 1949 op de agenda van de Wereldkampioenschappen is overgebleven. Het snelle en golvende wegcircuit heeft zich geleidelijk ontwikkeld tot één van de technisch meest uitdagende en moderne banen ter wereld, waaraan onlangs - op tijd voor de activiteiten van dit weekend - de laatste veiligheidsvoorzieningen zijn aangebracht.

Het evenement van dit jaar markeert ook de start van een afmattende periode voor de teams en rijders, aangezien het circus van de MotoGP volgende week verdergaat in Rio. Daarna, na een weekend rust, volgen opeenvolgend de races op de Sachsenring en op Donington, wat neerkomt op vier races in vijf weken. Het wordt in ieder geval een maand van doorslaggevend belang voor de meest begeerde prijs in de motorcompetitie, een factor waarvan de huidige klassementleider Sete Gibernau zich terdege bewust is, aangezien hij verwacht dat hij zijn 100% erepodiumrecord over de eerste vijf ronden gaat continueren.

De Spaanse Hondarijder voert sinds zijn tweede rondezege in Jerez het klassement nog steeds aan, maar hij heeft zijn voorsprong langzaam zien slinken tot slechts vijf punten ten opzichte van de oprukkende wereldkampioen Valentino Rossi, die hem vandaag in de eindelijk droge 2e tijdtraining voor de Dutch TT tre snel af was en de pole position voor zich opeiste, voor Checa, Gibernau, Melandri, Nakano en Barros, die zaterdag zijn 200e GP uit zijn loopbaan rijdt.

Droge baan past Rossi

De zwarte wolken die vrijwel continu over het circuit hingen sinds de MotoGP teams eerder deze week arriveerden, trokken weg waardoor er zowaar een zomerzonnetje tevoorschijn kwam. Hierdoor kwam het circuit eindelijk in een licht te staan waardoor Valentino Rossi kon schitteren. De regerend wereldkampioen had moeite de juiste afstelling voor de regen te vinden, maar verspilde geen tijd toen het baanoppervlak opdroogde tijdens de droge periode deze middag. Hij klokte een nieuw pole position record van 1 58.758 en versloeg zijn teamgenoot Carlos Checa met 0.682 seconden.

De laatste ronde met de kwalificatieband was ongelooflijk, verklaard Rossi, die op zoek is naar zijn derde overwinning op rij. Het eerste gedeelte van de ronde was ik nog niet zo snel, maar in de laatste twee secties voerde ik de druk op. Het was een geslaagde sessie, omdat we aan de afstelling konden werken en het is ongelooflijk dat de Yamaha dit niveau heeft bereikt tegen de tijd dat we in Assen arriveerden. Het was niet zo gemakkelijk in de regen vanmorgen en ik hoop dan ook dat het morgen droog is tijdens de race.

Leider in het wereldkampioenschap, Sete Gibernau, die een magere vijf punten voorsprong heeft op Rossi welke de Italiaan kan inlopen met een overwinning in de race van morgen, behaalde de derde plaats en complementeerde de startrij op de Honda. Marco Melandri continueerde zijn goede vorm ondanks een operatie aan zijn arm vorige week en voegde zich bij Rossi en Checa, zodat er drie Yamaha s bij de eerste vier staan. Shinya Nakano liet weer een verwoestende kwalificatie snelheid zien met zijn vijfde plaats, een nieuw record op de grid voor de Ninja ZX-RR. Hondarijder Alex Barros crashte vroeg in de sessie, maar herstelde zich snel en veroverde desondanks een plaats op de tweede startrij.

Kenny Roberts was de snelste aan het einde van de vrije training s morgens toen de baan voor het eerst begon op te drogen, hij hield zijn vorm vast in de middag en veroverde de tiende plaats met een gemodificeerde versie van de Suzuki GSV-R blok, deze heeft een veranderde ontstekingsvolgorde. Teamgenoot John Hopkins gebruikt nog steeds de standaard motor, maar heeft zich toch sterk gekwalificeerd in de top tien achter Hondarijder Makato Tamada en Ruben Xaus op de Ducati. Tamada s teamgenoot Max Biaggi, die verleden jaar als tweede finishte, staat als twaalfde op de grid, hierdoor moet hij morgen veel goed maken om in de race voor de titel te blijven. De man die vorig jaar op pole position stond, Loris Capirossi, was meer dan een seconde langzamer dan zijn tijd van 2003 op de Ducati. Hij zal dan ook proberen om morgen een goede start te maken vanaf de vijftiende positie op de vijfde rij.

Sebastian Porto behaalde zijn derde pole position van dit seizoen in de 250cc klasse, hij maakte gebruik van de volledig droge sessie en verlaagde het vorige baanrecord met bijna een halve seconde. Porto s laatste ronde verdreef Randy De Puniet van de eerste plaats en verhinderde tegelijkertijd een late aanval op de pole position van Dani Pedrosa, die genoegen moest nemen met de tweede plaats. De Puniet, leider van het klassement met acht punten voorsprong op Pedrosa, werd gedegradeerd tot de derde plaats. Samen met Toni Elias, op de vierde plaats, vormen zij de eerste startrij.

ONTEVREDEN SCHOUTEN MET TE KORT KRACHT IN HAND NAAR 25E TT-STARTPLAATS

Voor de 125cc klasse was ook de 2e trainingsdag helemaal nat. Pas aan het eind van de 2e kwalificatiesessie rond 2 uur begon de baan een fractie op te drogen. Voor Raymond Schouten was het al met al niet zo n succesvolle dag. In de 2e vrije training op vrijdagmorgen stuurde hij zijn Powerfuse Honda op de natte baan perfect rond. Vlak voor het einde van de training zette hij nog eens aan om zijn tijd van 2,27 aan te scherpen. Donderdag draaide ik deze tijd ook en de omstandigheden leken er naar dat het sneller kon. Ik hoorde later uit de pitbox dat ik in de 14e ronde van die training al 2 snellere blauwe helmpjes op de schermen had laten verschijnen, maar bij de Stekkenwal gleed mijn voorwiel weg. De val leek onschuldig, maar bij de buiteling in de grindbak kwam ik toch op mijn geblesseerde linkerhand terecht, waardoor ik heel even achter mijn vizier een paar keer keihard moest vloeken , meldde Schouten na afloop van 2e vrije training. Tussendoor liet Schouten zich, net als s morgens vroeg, behandelen bij dr. Costa, waarna de 19-jarige Brabander zich opmaakte voor de beslissende tijdtraining. Die ging best wel goed, maar in het begin was het nog kletsnat. Toen raakte ik mijn Honda tot twee keer aan toe bijna kwijt en ik wist met goed knijpen in mijn clipons de bijna crash op te vangen. Maar dat kostte wel een heleboel kracht. Zoveel zelfs dat ik er de rest van de training last van heb gehad. Naar mate de training vorderde ging het niet zo lekker meer. De baan droogde op, maar de kracht ontbrak me om nog weer sneller rond te gaan. Al met al kwam ik wel 3 seconden sneller rond dan donderdag, maar dat kwam door de iets drogere omstandigheden. Maar met de 25e plaats ben ik niet echt blij, hoewel het veruit mijn beste kwalificatietijd is van dit seizoen, waarin 31e tot nu de beste startplek was. Het kan gewoon beter en sneller gekund als ik die blessure niet had , vervolgt Schouten, die landgenoot Jarno van der Marel naar de beste NL-kwalificatie zag rijden met een nette 19e startplaats. Schouten was niet te spreken , opent teammanager Martin van Genderen. Ik heb hem echt moeten oppeppen om hem weer een beetje aanspreekbaar te maken. We reden samen naar dr. Costa, waar Raymond tot bezinning kon komen toen ook daar gezegd werd dat het niet alleen om de Dutch TT gaat, maar dat er volgende week ook nog een volgende GP in Rio te boek staat. Raymond kreeg er zijn 3x daagse massage en zijn hand werd weer ingetapet. Morgenochtend vroeg kijken we wat voor strategie we zowel medisch als technisch zullen toepassen. Het grote voordeel dat we hebben is dat de voorspellingen goed zijn, en wij als een van de weinigen na de test in Assen al een droge set-up hebben , aldus Van Genderen.

Teleurstelling groot bij Nederlandse 125cc wildcardrijders

Drie Nederlanders staan er voorlopig naast in de 125cc Mark van Kreij Frank van der Dragt, en Gert Jan Kok Gert jan en Mark waren even niet bereikbaar voor de redactie maar de teleurstelling was merkbaar groot. Wij hebben niet de mogelijkheid om zo snel banden te wisselen tot drie minuten voor het einde was er eigenlijk niets aan de hand, voor Frank wisten we dat het moeilijk zou worden. Het niveau is hoog maar het scheelde een haar.

Stoner pakt eerste Pole Position voor KTM

Casey Stoner maakte vandaag een historische Pole Position voor KTM tijdens de Gauloises TT Assen, de eerste Oostenrijkse fabriek sinds deelname in het Wereldkampioenschap 125cc net een jaar geleden. Stoner zette zijn beste tijd neer na voordeel te halen uit het wegblijven van de regen en een slick voorband te monteren en de pole enkele minuten voor het ontstaan van een hevige regenbui waarin alle mogelijkheden om de Australische rijder van zijn plek te stoten verhinderd werden. Stoner was eigenlijk ook de enige rijder in t veld die zijn tijd leek te verbeteren, met de zwaaiende vlag al gereed voor als het zou gaan regenen. Pablo Nieto eindigde vlak achter hem met 0.454 seconden op de tweede plaats. De eerste rij is compleet met Andrea Dovizioso leider in het Wereldkampioenschap met een voorsprong van 22 punten op Hector Barberá, en Steve Jenkner de winnaar van de natte race vorig jaar. Barberá probeert dit weekeinde hetzelfde ritme te vinden in het veld dat hem ook naar de overwinning bracht in Catalunya twee weken geleden, na zijn dertiende plek tijdens de tweede kwalificatietrainingen vandaag. De grote verrassing kwam van Imre Toth, de Hongaar eindigde tiende in de sessie.

De vrouwelijke Tsjechische sensatie Marketa Janakova kwalificeerde zich op de 31e plaats in een veld van 38 rijders, dit terwijl wildcardrijders Kok, Van Kreij, Van Den Dragt en Jordi Carchano, die crashte in de eerste ronde, zich allen niet binnen de 107% wisten te kwalificeren.

Kuba Smrz verwijt zichzelf het verspelen van een goede startpositie voor de 6e GP van het seizoen. Juist voor gedeeltelijk eigen publiek en zijn Nederlandse sponsors had de sympathieke Tsjech gehoopt op een startpositie op de 3e startrij. Daar zag het vanmorgen ook naar uit. In de natte vrije training ging het heel goed. Ik stond 12e. We hadden de vering iets aangepast en het ging super. In het natte sneed de Honda als een mes door de boter en ik was echt tevreden. Maar vanmiddag ging het potdorie weer mis. Ik stond er netjes bij. Kwam binnen om een hardere band te laten monteren, zette nog wel een snellere tijd op de klokken, maar een ronde later schoof ik keihard van mijn machine in de supersnelle Ramshoek. Wéér!. Ja ik baal als een stekker. Gelukkig kwamen mijn machine en ikzelf er zonder al te grote kleerscheuren vanaf. De monteurs hebben er wel een hele grote klus aan op de boel weer op te knappen. De hele machine moest uit elkaar en worden schoongemaakt. Maar de echte schade viel gelukkig mee. Zelf heb ik niks gebroken of zo, ik ben alleen een ietsje stijf. Wederom was ik iets te gretig. In de 2e ronde met de hardere band kwam Elias me voorbij. Ik pikte bij hem aan, zette net als Raymond een paar blauwe helmpjes op het scherm, maar dat ging net niet , was het relaas van Smrz, die wel 20 keer zijn excuus maakte bij zijn teamcrew. Gelukkig hebben we morgen hoogstwaarschijnlijk een droge race , vult teammanager Martin van Genderen aan. Die afstellingen hebben we goed op de rit. We weten wat voor een motor- en veringsafstelling we moeten hebben naar aanleiding van de eerdere test hier. Dus voor een droge TT hebben we meer info in huis. Dat zal ons wellicht wat extra s kunnen geven , hoopt Van Genderen. Smrz rekent op een goede start en het boeken van veel terreinwinst in de openingsfase. Dan zitten er WK-punten in. Ik heb immers op Assen mijn beste prestaties neergezet , memoreert Kuba .

Wild cards GP 250cc nog niet hopeloos

De racesport redactie sprak na de 250cc training met enkele wild card rijders, voorlopig staan ze er allemaal naast maar er zijn steekhoudende redenen om nog enige hoop te houden dat mogelijk Hans Smees en Emile Litjens morgen toch kunnen starten Litjens heeft de vaste Grand Prix deelnemer Battaini achter zich en de Limburger hoopt daarom dat de wedstrijdleiding hen nog de start zal bieden. Voor Hans Smees waren de druiven extra zuur, hij had een droog weer fiets klaar staan en hij had kunnen knallen en erbij kunnen staan maar zijn reserve fiets liep helaas vast. Ook het team van Randy Gevers was zwaar teleurgesteld, de regen waar wij op rekenden kwam niet. Helaas stond de gearing voor de drogende baan niet goed waardoor de topsnelheid weg was. Toen wisten we dat het over was. De Nederlanders willen gezamenlijk naar de wedstrijdleiding om, om herziening van de uitsluiting te vragen. Maar regels zijn regels en ook hier zullen geen uitzonderingen gemaakt worden.

In de trainingen voor het 250cc Europees Kampioenschap kwam Henk van de Lagemaat (in 2002 al winnaar van de EK-race en vorig jaar nog actief in de GP s) tot een fraaie 5e startplaats, met uitzicht op misschien wel weer een podiumplaats. Ik rij zoveel op de stratencircuits dat ik niet in mijn ritme kon komen. Ik had hier meer gewild en gekund. Maar dat zal ik morgen trachten recht te zetten , meldt Van de Lagemaat.

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Merk

Tijd

1

S.PORTO

ARG

APRILIA

2'03.668

2

D.PEDROSA

SPA

HONDA

2'04.451

3

R.DE PUNIET

FRA

APRILIA

2'04.529

4

T.ELIAS

SPA

HONDA

2'04.838

5

M.POGGIALI

RSM

APRILIA

2'04.903

6

A.DE ANGELIS

RSM

APRILIA

2'04.959

7

R.ROLFO

ITA

HONDA

2'05.956

8

J.OLIVE

SPA

APRILIA

2'06.107

9

F.NIETO

SPA

APRILIA

2'06.131

10

A.DEBON

SPA

HONDA

2'06.149

11

A.WEST

AUS

APRILIA

2'06.311

12

F.BATTAINI

ITA

APRILIA

2'06.386

13

A.BALDOLINI

ITA

APRILIA

2'06.548

14

H.AOYAMA

JPN

HONDA

2'06.595

15

N.MATSUDO

JPN

YAMAHA

2'06.799

16

S.GUINTOLI

FRA

APRILIA

2'06.885

17

C.DAVIES

GBR

APRILIA

2'07.520

18

A.VINCENT

FRA

APRILIA

2'07.546

19

E.BATAILLE

FRA

HONDA

2'07.699

20

H.FAUBEL

SPA

APRILIA

2'07.869

21

J.SMRZ

CZE

HONDA

2'07.937

22

J.STIGEFELT

SWE

APRILIA

2'08.315

23

H.MARCHAND

FRA

APRILIA

2'08.316

24

E.NIGON

FRA

YAMAHA

2'09.456

25

T.SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA

2'10.238

26

G.LEFORT

FRA

APRILIA

2'10.933

27

I.SILVA

SPA

APRILIA

2'11.067

28

K.NÖHLES

GER

HONDA

2'11.793

NQ

(Out of 107%)

H.SMEES

NED

HONDA

2'12.734

R.GEVERS

NED

APRILIA

2'13.220

P.LAKERVELD

NED

YAMAHA

2'13.451

E.LITJENS

NED

APRILIA

2'14.169

M.SABBATANI

ITA

YAMAHA

2'15.180

J.ROELOFS

NED

YAMAHA

2'16.335

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Merk

Tijd

1

V.ROSSI

ITA

YAMAHA

1'58.758

2

C.CHECA

SPA

YAMAHA

1'59.440

3

S.GIBERNAU

SPA

HONDA

1'59.903

4

M.MELANDRI

ITA

YAMAHA

2'00.724

5

S.NAKANO

JPN

KAWASAKI

2'00.755

6

A.BARROS

BRA

HONDA

2'00.977

7

K.ROBERTS

USA

SUZUKI

2'01.182

8

M.TAMADA

JPN

HONDA

2'01.212

9

R.XAUS

SPA

DUCATI

2'01.312

10

J.HOPKINS

USA

SUZUKI

2'01.593

11

A.HOFMANN

GER

KAWASAKI

2'01.617

12

M.BIAGGI

ITA

HONDA

2'01.635

13

C.EDWARDS

USA

HONDA

2'01.642

14

T.BAYLISS

AUS

DUCATI

2'01.707

15

L.CAPIROSSI

ITA

DUCATI

2'02.029

16

N.HAYDEN

USA

HONDA

2'02.062

17

N.ABE

JPN

YAMAHA

2'02.427

18

S.BYRNE

GBR

APRILIA

2'02.580

19

J.McWILLIAMS

GBR

APRILIA

2'02.613

20

N.HODGSON

GBR

DUCATI

2'02.896

21

M.FABRIZIO

ITA

HARRIS WCM

2'03.852

22

N.AOKI

JPN

PROTON KR

2'03.912

23

K.ROBERTS

USA

PROTON KR

2'05.311

24

C.BURNS

GBR

HARRIS WCM

2'06.137

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Merk

Tijd

1

C.STONER

AUS

KTM

2'18.592

2

P.NIETO

SPA

APRILIA

2'19.046

3

A.DOVIZIOSO

ITA

HONDA

2'19.972

4

S.JENKNER

GER

APRILIA

2'20.168

5

R.LOCATELLI

ITA

APRILIA

2'20.656

6

Y.UI

JPN

APRILIA

2'20.689

7

J.LORENZO

SPA

DERBI

2'21.041

8

S.CORSI

ITA

HONDA

2'21.551

9

A.BALLERINI

ITA

APRILIA

2'21.727

10

I.TOTH

HUN

APRILIA

2'22.180

11

M.GIANSANTI

ITA

APRILIA

2'22.318

12

J.SIMON

SPA

HONDA

2'22.724

13

H.BARBERA

SPA

APRILIA

2'22.746

14

M.SIMONCELLI

ITA

APRILIA

2'22.837

15

L.PESEK

CZE

HONDA

2'23.117

16

M.DI MEGLIO

FRA

APRILIA

2'23.142

17

V.KALLIO

FIN

APRILIA

2'23.363

18

S.GADEA

SPA

APRILIA

2'23.431

19

J.VAN DER MAREL

NED

HONDA

2'23.462

20

M.KALLIO

FIN

KTM

2'23.823

21

M.PASINI

ITA

APRILIA

2'24.329

22

M.MANNA

ITA

MALAGUTI

2'24.347

23

D.GIUSEPPETTI

GER

HONDA

2'24.455

24

A.BAUTISTA

SPA

APRILIA

2'24.865

25

R.SCHOUTEN

NED

HONDA

2'24.897

26

G.BORSOI

ITA

APRILIA

2'25.119

27

F.LAI

ITA

GILERA

2'25.152

28

G.PELLINO

ITA

APRILIA

2'25.176

29

A.RODRIGUEZ

SPA

DERBI

2'25.595

30

G.TALMACSI

HUN

MALAGUTI

2'25.604

31

M.JANAKOVA

CZE

HONDA

2'25.736

32

S.PERUGINI

ITA

GILERA

2'25.876

33

A.DEN BEKKER

NED

HONDA

2'26.785

34

M.KYYHKYNEN

FIN

HONDA

2'27.325

NQ.

(Out of 107%)

G.KOK

NED

HONDA

2'28.941

M.VAN KREIJ

NED

HONDA

2'29.005

F.VAN DEN DRAGT

NED

HONDA

2'29.010

J.CARCHANO

SPA

APRILIA

2'29.923

EK 250cc startopstellingen:

Pl.

Naam

Merk

Tijd

1

Frederik WATZ

Watz racing

2:11.115

2

Alvaro MOLINA

Mas Racing Team

2:11.410

3

Andreas MARTENSSON

Johannesson Racin

2:14.019

4

Henk LAGEMAAT vd

De Arend-Filart Rac

2:14.052

5

Lee DICKINSON

Galemain Ltd Racin

2:14.479

6

Radek ROUS

Klub Racing Team

2:14.607

7

Michal FILLA

Sramec Racing Pro

2:14.983

8

Henrik NORDGREN

Oves Motor PA-Ven

2:15.166

9

Mic LINDFORS

MIC Racing Team

2:15.171

10

Yves POLZER

Sebring Technology

2:15.373

11

Kenni AGGERHOLM

Danish Road Racin

2:15.618

12

Gregory LEBLANC

Leblanc racing Team

2:15.724

13

Norman RANK

MSC Schleizer Drei

2:16.006

14

Ari MATIKAINEN

I-Kone oy Racing

2:16.497

15

Bram APPELO

Racing Team Twello

2:16.504

16

Claudio ZANETTE

EDO Racing

2:16.729

17

Rico MENDEL

Pirate Racing

2:17.494

18

David MATEER

Ulster Racing Team

2:18.019

19

Magnus FRANSSON

Audio Video - Hofor

2:18.150

20

Ronald BEITLER

MARO Racing Team

2:18.155

21

Janfred OLDENZIEL

Lukro Racing Drent

2:18.826

22

Marc-Antoine SCACCIA

A.S.M.V. Taem Scac

2:18.847

23

Nicklas CAJBACK

Agesta Transport

2:18.854

24

Samuel AUBRY

Team Racer Bike

2:19.118

25

Omar MENGHI

Family Team

2:19.210

26

Gert PIEPER

Makelaardij Jaap Ki

2:19.271

27

Roger HEIERLI

Heierli Racing Team

2:19.452

28

Luke LAWRENCE

HCS/QUEST Ltd.

2:19.462

29

Tony CAMPBELL

Manhattan Showers

2:19.688

30

Mike VELTHUIJZEN

MVS Racing Team

2:20.205

31

Chris FLINT

KD Racing

2:20.469

32

Martin JOHANNESSEN

S.L.S.

2:20.842

33

Massimiliano STELLA

Team CRS Grand P

2:21.120

34

Erik THOMSEN

Dansk Certificat Sv

2:21.366

35

Sam DEAKIN

DMD Racing

2:22.178

36

Frank KOCH

Team DMV

2:22.385

37

John Rune SKJEIE

NMK Oslo-Raelinge

2:22.830

38

Jarno VOS

Racing Team Noord

2:23.145

39

Erwin POSTMUS

Team Bike/Com 4 s

2:23.187

40

Erik SJOSTROM

Roadracing Team 4

2:23.343

41

Justin BRUIN de

Mobu Motors Enkhu

2:23.549

42

Patrik FREDRIKSSON

Roadracing Team 4

2:23.724

Not

Qualified

NQ

Adriaan BOITEN

Ahuis Service Mech

2:24.593

NQ

Rikki OWEN

Dace Ginney Racing

2:26.076

NQ

Olstein BORCH

Kraft Racing Team

2:26.535

NQ

Jan MEIJER

Team MCR Racing

2:27.448

NQ

Martijn HOOGEBOOM

Accountantskantoo

2:27.554

NQ

Marcus SCHWINN

MOTOmania-Comix

2:28.722

NQ

Peo ROSENQVIST

MSE Electronics

2:28.876

NQ

Leo BERG van den

Turel Racing Team/

2:33.351

NQ

Branko SRDANOV

Team Holland

2:33.805

NQ

Marcel DONDORFF

Dondorff BV/Beuge

2:38.980

************