Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
25-6-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Gauloises TT Assen, TT Circuit Assen
Historische datum lokt MotoGP naar Gauloises TT Assen
De laatste zaterdag in juni kan maar één ding betekenen voor de wereldwijde MotoGP gemeenschap - een historische datum voor het legendarische TT Circuit van Assen met de wegrace Grand Prix voor motoren, de Gauloises TT Assen. Het vermaarde evenement is de enige Grand Prix die sinds de eerste keer in 1949 op de agenda van de Wereldkampioenschappen is overgebleven. Het snelle en golvende wegcircuit heeft zich geleidelijk ontwikkeld tot één van de technisch meest uitdagende en moderne banen ter wereld, waaraan onlangs - op tijd voor de activiteiten van dit weekend - de laatste veiligheidsvoorzieningen zijn aangebracht.
Het evenement van dit jaar markeert ook de start van een afmattende periode voor de teams en rijders, aangezien het circus van de MotoGP volgende week verdergaat in Rio. Daarna, na een weekend rust, volgen opeenvolgend de races op de Sachsenring en op Donington, wat neerkomt op vier races in vijf weken. Het wordt in ieder geval een maand van doorslaggevend belang voor de meest begeerde prijs in de motorcompetitie, een factor waarvan de huidige klassementleider Sete Gibernau zich terdege bewust is, aangezien hij verwacht dat hij zijn 100% erepodiumrecord over de eerste vijf ronden gaat continueren.
De Spaanse Hondarijder voert sinds zijn tweede rondezege in Jerez het klassement nog steeds aan, maar hij heeft zijn voorsprong langzaam zien slinken tot slechts vijf punten ten opzichte van de oprukkende wereldkampioen Valentino Rossi, die hem vandaag in de eindelijk droge 2e tijdtraining voor de Dutch TT tre snel af was en de pole position voor zich opeiste, voor Checa, Gibernau, Melandri, Nakano en Barros, die zaterdag zijn 200e GP uit zijn loopbaan rijdt.
Droge baan past Rossi
De zwarte wolken die vrijwel continu over het circuit hingen sinds de MotoGP teams eerder deze week arriveerden, trokken weg waardoor er zowaar een zomerzonnetje tevoorschijn kwam. Hierdoor kwam het circuit eindelijk in een licht te staan waardoor Valentino Rossi kon schitteren. De regerend wereldkampioen had moeite de juiste afstelling voor de regen te vinden, maar verspilde geen tijd toen het baanoppervlak opdroogde tijdens de droge periode deze middag. Hij klokte een nieuw pole position record van 1 58.758 en versloeg zijn teamgenoot Carlos Checa met 0.682 seconden.
De laatste ronde met de kwalificatieband was ongelooflijk, verklaard Rossi, die op zoek is naar zijn derde overwinning op rij. Het eerste gedeelte van de ronde was ik nog niet zo snel, maar in de laatste twee secties voerde ik de druk op. Het was een geslaagde sessie, omdat we aan de afstelling konden werken en het is ongelooflijk dat de Yamaha dit niveau heeft bereikt tegen de tijd dat we in Assen arriveerden. Het was niet zo gemakkelijk in de regen vanmorgen en ik hoop dan ook dat het morgen droog is tijdens de race.
Leider in het wereldkampioenschap, Sete Gibernau, die een magere vijf punten voorsprong heeft op Rossi welke de Italiaan kan inlopen met een overwinning in de race van morgen, behaalde de derde plaats en complementeerde de startrij op de Honda. Marco Melandri continueerde zijn goede vorm ondanks een operatie aan zijn arm vorige week en voegde zich bij Rossi en Checa, zodat er drie Yamaha s bij de eerste vier staan. Shinya Nakano liet weer een verwoestende kwalificatie snelheid zien met zijn vijfde plaats, een nieuw record op de grid voor de Ninja ZX-RR. Hondarijder Alex Barros crashte vroeg in de sessie, maar herstelde zich snel en veroverde desondanks een plaats op de tweede startrij.
Kenny Roberts was de snelste aan het einde van de vrije training s morgens toen de baan voor het eerst begon op te drogen, hij hield zijn vorm vast in de middag en veroverde de tiende plaats met een gemodificeerde versie van de Suzuki GSV-R blok, deze heeft een veranderde ontstekingsvolgorde. Teamgenoot John Hopkins gebruikt nog steeds de standaard motor, maar heeft zich toch sterk gekwalificeerd in de top tien achter Hondarijder Makato Tamada en Ruben Xaus op de Ducati. Tamada s teamgenoot Max Biaggi, die verleden jaar als tweede finishte, staat als twaalfde op de grid, hierdoor moet hij morgen veel goed maken om in de race voor de titel te blijven. De man die vorig jaar op pole position stond, Loris Capirossi, was meer dan een seconde langzamer dan zijn tijd van 2003 op de Ducati. Hij zal dan ook proberen om morgen een goede start te maken vanaf de vijftiende positie op de vijfde rij.
Sebastian Porto behaalde zijn derde pole position van dit seizoen in de 250cc klasse, hij maakte gebruik van de volledig droge sessie en verlaagde het vorige baanrecord met bijna een halve seconde. Porto s laatste ronde verdreef Randy De Puniet van de eerste plaats en verhinderde tegelijkertijd een late aanval op de pole position van Dani Pedrosa, die genoegen moest nemen met de tweede plaats. De Puniet, leider van het klassement met acht punten voorsprong op Pedrosa, werd gedegradeerd tot de derde plaats. Samen met Toni Elias, op de vierde plaats, vormen zij de eerste startrij.
ONTEVREDEN SCHOUTEN MET TE KORT KRACHT IN HAND NAAR 25E TT-STARTPLAATS
Voor de 125cc klasse was ook de 2e trainingsdag helemaal nat. Pas aan het eind van de 2e kwalificatiesessie rond 2 uur begon de baan een fractie op te drogen. Voor Raymond Schouten was het al met al niet zo n succesvolle dag. In de 2e vrije training op vrijdagmorgen stuurde hij zijn Powerfuse Honda op de natte baan perfect rond. Vlak voor het einde van de training zette hij nog eens aan om zijn tijd van 2,27 aan te scherpen. Donderdag draaide ik deze tijd ook en de omstandigheden leken er naar dat het sneller kon. Ik hoorde later uit de pitbox dat ik in de 14e ronde van die training al 2 snellere blauwe helmpjes op de schermen had laten verschijnen, maar bij de Stekkenwal gleed mijn voorwiel weg. De val leek onschuldig, maar bij de buiteling in de grindbak kwam ik toch op mijn geblesseerde linkerhand terecht, waardoor ik heel even achter mijn vizier een paar keer keihard moest vloeken , meldde Schouten na afloop van 2e vrije training. Tussendoor liet Schouten zich, net als s morgens vroeg, behandelen bij dr. Costa, waarna de 19-jarige Brabander zich opmaakte voor de beslissende tijdtraining. Die ging best wel goed, maar in het begin was het nog kletsnat. Toen raakte ik mijn Honda tot twee keer aan toe bijna kwijt en ik wist met goed knijpen in mijn clipons de bijna crash op te vangen. Maar dat kostte wel een heleboel kracht. Zoveel zelfs dat ik er de rest van de training last van heb gehad. Naar mate de training vorderde ging het niet zo lekker meer. De baan droogde op, maar de kracht ontbrak me om nog weer sneller rond te gaan. Al met al kwam ik wel 3 seconden sneller rond dan donderdag, maar dat kwam door de iets drogere omstandigheden. Maar met de 25e plaats ben ik niet echt blij, hoewel het veruit mijn beste kwalificatietijd is van dit seizoen, waarin 31e tot nu de beste startplek was. Het kan gewoon beter en sneller gekund als ik die blessure niet had , vervolgt Schouten, die landgenoot Jarno van der Marel naar de beste NL-kwalificatie zag rijden met een nette 19e startplaats. Schouten was niet te spreken , opent teammanager Martin van Genderen. Ik heb hem echt moeten oppeppen om hem weer een beetje aanspreekbaar te maken. We reden samen naar dr. Costa, waar Raymond tot bezinning kon komen toen ook daar gezegd werd dat het niet alleen om de Dutch TT gaat, maar dat er volgende week ook nog een volgende GP in Rio te boek staat. Raymond kreeg er zijn 3x daagse massage en zijn hand werd weer ingetapet. Morgenochtend vroeg kijken we wat voor strategie we zowel medisch als technisch zullen toepassen. Het grote voordeel dat we hebben is dat de voorspellingen goed zijn, en wij als een van de weinigen na de test in Assen al een droge set-up hebben , aldus Van Genderen.
Teleurstelling groot bij Nederlandse 125cc wildcardrijders
Drie Nederlanders staan er voorlopig naast in de 125cc Mark van Kreij Frank van der Dragt, en Gert Jan Kok Gert jan en Mark waren even niet bereikbaar voor de redactie maar de teleurstelling was merkbaar groot. Wij hebben niet de mogelijkheid om zo snel banden te wisselen tot drie minuten voor het einde was er eigenlijk niets aan de hand, voor Frank wisten we dat het moeilijk zou worden. Het niveau is hoog maar het scheelde een haar.
Stoner pakt eerste Pole Position voor KTM
Casey Stoner maakte vandaag een historische Pole Position voor KTM tijdens de Gauloises TT Assen, de eerste Oostenrijkse fabriek sinds deelname in het Wereldkampioenschap 125cc net een jaar geleden. Stoner zette zijn beste tijd neer na voordeel te halen uit het wegblijven van de regen en een slick voorband te monteren en de pole enkele minuten voor het ontstaan van een hevige regenbui waarin alle mogelijkheden om de Australische rijder van zijn plek te stoten verhinderd werden. Stoner was eigenlijk ook de enige rijder in t veld die zijn tijd leek te verbeteren, met de zwaaiende vlag al gereed voor als het zou gaan regenen. Pablo Nieto eindigde vlak achter hem met 0.454 seconden op de tweede plaats. De eerste rij is compleet met Andrea Dovizioso leider in het Wereldkampioenschap met een voorsprong van 22 punten op Hector Barberá, en Steve Jenkner de winnaar van de natte race vorig jaar. Barberá probeert dit weekeinde hetzelfde ritme te vinden in het veld dat hem ook naar de overwinning bracht in Catalunya twee weken geleden, na zijn dertiende plek tijdens de tweede kwalificatietrainingen vandaag. De grote verrassing kwam van Imre Toth, de Hongaar eindigde tiende in de sessie.
De vrouwelijke Tsjechische sensatie Marketa Janakova kwalificeerde zich op de 31e plaats in een veld van 38 rijders, dit terwijl wildcardrijders Kok, Van Kreij, Van Den Dragt en Jordi Carchano, die crashte in de eerste ronde, zich allen niet binnen de 107% wisten te kwalificeren.
Kuba Smrz verwijt zichzelf het verspelen van een goede startpositie voor de 6e GP van het seizoen. Juist voor gedeeltelijk eigen publiek en zijn Nederlandse sponsors had de sympathieke Tsjech gehoopt op een startpositie op de 3e startrij. Daar zag het vanmorgen ook naar uit. In de natte vrije training ging het heel goed. Ik stond 12e. We hadden de vering iets aangepast en het ging super. In het natte sneed de Honda als een mes door de boter en ik was echt tevreden. Maar vanmiddag ging het potdorie weer mis. Ik stond er netjes bij. Kwam binnen om een hardere band te laten monteren, zette nog wel een snellere tijd op de klokken, maar een ronde later schoof ik keihard van mijn machine in de supersnelle Ramshoek. Wéér!. Ja ik baal als een stekker. Gelukkig kwamen mijn machine en ikzelf er zonder al te grote kleerscheuren vanaf. De monteurs hebben er wel een hele grote klus aan op de boel weer op te knappen. De hele machine moest uit elkaar en worden schoongemaakt. Maar de echte schade viel gelukkig mee. Zelf heb ik niks gebroken of zo, ik ben alleen een ietsje stijf. Wederom was ik iets te gretig. In de 2e ronde met de hardere band kwam Elias me voorbij. Ik pikte bij hem aan, zette net als Raymond een paar blauwe helmpjes op het scherm, maar dat ging net niet , was het relaas van Smrz, die wel 20 keer zijn excuus maakte bij zijn teamcrew. Gelukkig hebben we morgen hoogstwaarschijnlijk een droge race , vult teammanager Martin van Genderen aan. Die afstellingen hebben we goed op de rit. We weten wat voor een motor- en veringsafstelling we moeten hebben naar aanleiding van de eerdere test hier. Dus voor een droge TT hebben we meer info in huis. Dat zal ons wellicht wat extra s kunnen geven , hoopt Van Genderen. Smrz rekent op een goede start en het boeken van veel terreinwinst in de openingsfase. Dan zitten er WK-punten in. Ik heb immers op Assen mijn beste prestaties neergezet , memoreert Kuba .
Wild cards GP 250cc nog niet hopeloos
De racesport redactie sprak na de 250cc training met enkele wild card rijders, voorlopig staan ze er allemaal naast maar er zijn steekhoudende redenen om nog enige hoop te houden dat mogelijk Hans Smees en Emile Litjens morgen toch kunnen starten Litjens heeft de vaste Grand Prix deelnemer Battaini achter zich en de Limburger hoopt daarom dat de wedstrijdleiding hen nog de start zal bieden. Voor Hans Smees waren de druiven extra zuur, hij had een droog weer fiets klaar staan en hij had kunnen knallen en erbij kunnen staan maar zijn reserve fiets liep helaas vast. Ook het team van Randy Gevers was zwaar teleurgesteld, de regen waar wij op rekenden kwam niet. Helaas stond de gearing voor de drogende baan niet goed waardoor de topsnelheid weg was. Toen wisten we dat het over was. De Nederlanders willen gezamenlijk naar de wedstrijdleiding om, om herziening van de uitsluiting te vragen. Maar regels zijn regels en ook hier zullen geen uitzonderingen gemaakt worden.
In de trainingen voor het 250cc Europees Kampioenschap kwam Henk van de Lagemaat (in 2002 al winnaar van de EK-race en vorig jaar nog actief in de GP s) tot een fraaie 5e startplaats, met uitzicht op misschien wel weer een podiumplaats. Ik rij zoveel op de stratencircuits dat ik niet in mijn ritme kon komen. Ik had hier meer gewild en gekund. Maar dat zal ik morgen trachten recht te zetten , meldt Van de Lagemaat.
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Merk
Tijd
1
S.PORTO
ARG
APRILIA
2'03.668
2
D.PEDROSA
SPA
HONDA
2'04.451
3
R.DE PUNIET
FRA
APRILIA
2'04.529
4
T.ELIAS
SPA
HONDA
2'04.838
5
M.POGGIALI
RSM
APRILIA
2'04.903
6
A.DE ANGELIS
RSM
APRILIA
2'04.959
7
R.ROLFO
ITA
HONDA
2'05.956
8
J.OLIVE
SPA
APRILIA
2'06.107
9
F.NIETO
SPA
APRILIA
2'06.131
10
A.DEBON
SPA
HONDA
2'06.149
11
A.WEST
AUS
APRILIA
2'06.311
12
F.BATTAINI
ITA
APRILIA
2'06.386
13
A.BALDOLINI
ITA
APRILIA
2'06.548
14
H.AOYAMA
JPN
HONDA
2'06.595
15
N.MATSUDO
JPN
YAMAHA
2'06.799
16
S.GUINTOLI
FRA
APRILIA
2'06.885
17
C.DAVIES
GBR
APRILIA
2'07.520
18
A.VINCENT
FRA
APRILIA
2'07.546
19
E.BATAILLE
FRA
HONDA
2'07.699
20
H.FAUBEL
SPA
APRILIA
2'07.869
21
J.SMRZ
CZE
HONDA
2'07.937
22
J.STIGEFELT
SWE
APRILIA
2'08.315
23
H.MARCHAND
FRA
APRILIA
2'08.316
24
E.NIGON
FRA
YAMAHA
2'09.456
25
T.SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA
2'10.238
26
G.LEFORT
FRA
APRILIA
2'10.933
27
I.SILVA
SPA
APRILIA
2'11.067
28
K.NÖHLES
GER
HONDA
2'11.793
NQ
(Out of 107%)
H.SMEES
NED
HONDA
2'12.734
R.GEVERS
NED
APRILIA
2'13.220
P.LAKERVELD
NED
YAMAHA
2'13.451
E.LITJENS
NED
APRILIA
2'14.169
M.SABBATANI
ITA
YAMAHA
2'15.180
J.ROELOFS
NED
YAMAHA
2'16.335
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Merk
Tijd
1
V.ROSSI
ITA
YAMAHA
1'58.758
2
C.CHECA
SPA
YAMAHA
1'59.440
3
S.GIBERNAU
SPA
HONDA
1'59.903
4
M.MELANDRI
ITA
YAMAHA
2'00.724
5
S.NAKANO
JPN
KAWASAKI
2'00.755
6
A.BARROS
BRA
HONDA
2'00.977
7
K.ROBERTS
USA
SUZUKI
2'01.182
8
M.TAMADA
JPN
HONDA
2'01.212
9
R.XAUS
SPA
DUCATI
2'01.312
10
J.HOPKINS
USA
SUZUKI
2'01.593
11
A.HOFMANN
GER
KAWASAKI
2'01.617
12
M.BIAGGI
ITA
HONDA
2'01.635
13
C.EDWARDS
USA
HONDA
2'01.642
14
T.BAYLISS
AUS
DUCATI
2'01.707
15
L.CAPIROSSI
ITA
DUCATI
2'02.029
16
N.HAYDEN
USA
HONDA
2'02.062
17
N.ABE
JPN
YAMAHA
2'02.427
18
S.BYRNE
GBR
APRILIA
2'02.580
19
J.McWILLIAMS
GBR
APRILIA
2'02.613
20
N.HODGSON
GBR
DUCATI
2'02.896
21
M.FABRIZIO
ITA
HARRIS WCM
2'03.852
22
N.AOKI
JPN
PROTON KR
2'03.912
23
K.ROBERTS
USA
PROTON KR
2'05.311
24
C.BURNS
GBR
HARRIS WCM
2'06.137
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Merk
Tijd
1
C.STONER
AUS
KTM
2'18.592
2
P.NIETO
SPA
APRILIA
2'19.046
3
A.DOVIZIOSO
ITA
HONDA
2'19.972
4
S.JENKNER
GER
APRILIA
2'20.168
5
R.LOCATELLI
ITA
APRILIA
2'20.656
6
Y.UI
JPN
APRILIA
2'20.689
7
J.LORENZO
SPA
DERBI
2'21.041
8
S.CORSI
ITA
HONDA
2'21.551
9
A.BALLERINI
ITA
APRILIA
2'21.727
10
I.TOTH
HUN
APRILIA
2'22.180
11
M.GIANSANTI
ITA
APRILIA
2'22.318
12
J.SIMON
SPA
HONDA
2'22.724
13
H.BARBERA
SPA
APRILIA
2'22.746
14
M.SIMONCELLI
ITA
APRILIA
2'22.837
15
L.PESEK
CZE
HONDA
2'23.117
16
M.DI MEGLIO
FRA
APRILIA
2'23.142
17
V.KALLIO
FIN
APRILIA
2'23.363
18
S.GADEA
SPA
APRILIA
2'23.431
19
J.VAN DER MAREL
NED
HONDA
2'23.462
20
M.KALLIO
FIN
KTM
2'23.823
21
M.PASINI
ITA
APRILIA
2'24.329
22
M.MANNA
ITA
MALAGUTI
2'24.347
23
D.GIUSEPPETTI
GER
HONDA
2'24.455
24
A.BAUTISTA
SPA
APRILIA
2'24.865
25
R.SCHOUTEN
NED
HONDA
2'24.897
26
G.BORSOI
ITA
APRILIA
2'25.119
27
F.LAI
ITA
GILERA
2'25.152
28
G.PELLINO
ITA
APRILIA
2'25.176
29
A.RODRIGUEZ
SPA
DERBI
2'25.595
30
G.TALMACSI
HUN
MALAGUTI
2'25.604
31
M.JANAKOVA
CZE
HONDA
2'25.736
32
S.PERUGINI
ITA
GILERA
2'25.876
33
A.DEN BEKKER
NED
HONDA
2'26.785
34
M.KYYHKYNEN
FIN
HONDA
2'27.325
NQ.
(Out of 107%)
G.KOK
NED
HONDA
2'28.941
M.VAN KREIJ
NED
HONDA
2'29.005
F.VAN DEN DRAGT
NED
HONDA
2'29.010
J.CARCHANO
SPA
APRILIA
2'29.923
EK 250cc startopstellingen:
Pl.
Naam
Merk
Tijd
1
Frederik WATZ
Watz racing
2:11.115
2
Alvaro MOLINA
Mas Racing Team
2:11.410
3
Andreas MARTENSSON
Johannesson Racin
2:14.019
4
Henk LAGEMAAT vd
De Arend-Filart Rac
2:14.052
5
Lee DICKINSON
Galemain Ltd Racin
2:14.479
6
Radek ROUS
Klub Racing Team
2:14.607
7
Michal FILLA
Sramec Racing Pro
2:14.983
8
Henrik NORDGREN
Oves Motor PA-Ven
2:15.166
9
Mic LINDFORS
MIC Racing Team
2:15.171
10
Yves POLZER
Sebring Technology
2:15.373
11
Kenni AGGERHOLM
Danish Road Racin
2:15.618
12
Gregory LEBLANC
Leblanc racing Team
2:15.724
13
Norman RANK
MSC Schleizer Drei
2:16.006
14
Ari MATIKAINEN
I-Kone oy Racing
2:16.497
15
Bram APPELO
Racing Team Twello
2:16.504
16
Claudio ZANETTE
EDO Racing
2:16.729
17
Rico MENDEL
Pirate Racing
2:17.494
18
David MATEER
Ulster Racing Team
2:18.019
19
Magnus FRANSSON
Audio Video - Hofor
2:18.150
20
Ronald BEITLER
MARO Racing Team
2:18.155
21
Janfred OLDENZIEL
Lukro Racing Drent
2:18.826
22
Marc-Antoine SCACCIA
A.S.M.V. Taem Scac
2:18.847
23
Nicklas CAJBACK
Agesta Transport
2:18.854
24
Samuel AUBRY
Team Racer Bike
2:19.118
25
Omar MENGHI
Family Team
2:19.210
26
Gert PIEPER
Makelaardij Jaap Ki
2:19.271
27
Roger HEIERLI
Heierli Racing Team
2:19.452
28
Luke LAWRENCE
HCS/QUEST Ltd.
2:19.462
29
Tony CAMPBELL
Manhattan Showers
2:19.688
30
Mike VELTHUIJZEN
MVS Racing Team
2:20.205
31
Chris FLINT
KD Racing
2:20.469
32
Martin JOHANNESSEN
S.L.S.
2:20.842
33
Massimiliano STELLA
Team CRS Grand P
2:21.120
34
Erik THOMSEN
Dansk Certificat Sv
2:21.366
35
Sam DEAKIN
DMD Racing
2:22.178
36
Frank KOCH
Team DMV
2:22.385
37
John Rune SKJEIE
NMK Oslo-Raelinge
2:22.830
38
Jarno VOS
Racing Team Noord
2:23.145
39
Erwin POSTMUS
Team Bike/Com 4 s
2:23.187
40
Erik SJOSTROM
Roadracing Team 4
2:23.343
41
Justin BRUIN de
Mobu Motors Enkhu
2:23.549
42
Patrik FREDRIKSSON
Roadracing Team 4
2:23.724
Not
Qualified
NQ
Adriaan BOITEN
Ahuis Service Mech
2:24.593
NQ
Rikki OWEN
Dace Ginney Racing
2:26.076
NQ
Olstein BORCH
Kraft Racing Team
2:26.535
NQ
Jan MEIJER
Team MCR Racing
2:27.448
NQ
Martijn HOOGEBOOM
Accountantskantoo
2:27.554
NQ
Marcus SCHWINN
MOTOmania-Comix
2:28.722
NQ
Peo ROSENQVIST
MSE Electronics
2:28.876
NQ
Leo BERG van den
Turel Racing Team/
2:33.351
NQ
Branko SRDANOV
Team Holland
2:33.805
NQ
Marcel DONDORFF
Dondorff BV/Beuge
2:38.980
************