KENNISNET

Montessorischool uit Amersfoort winnaar ThinkQuest 2004

Tijdens de finale op vrijdag 25 juni in het Land van Ooit in Drunen is het team met de website Mythologische Dieren door de jury uitgeroepen tot winnaar van de WEBstrijd ThinkQuest Junior 2004. De winnaars namen de hoofdprijs (uitstapje buitenland en digitale camera) in ontvangst uit handen van Martine Kruider van Schooltv-weekjournaal.

Winnende team en website
Het winnende team van Montessorischool Pallas Athene uit Amersfoort brengt het onderwerp Mythologische Dieren op een creatieve en originele manier onder de aandacht. De site heeft een erg origineel onderwerp, een consistente structuur, zeer leerzame informatie en prachtige tekeningen. De Chinese draak, de Indische garuda, de Egyptische sfinx en de Griekse pegasus zijn een paar voorbeelden van mythologische dieren die op deze website worden beschreven. Aan deze website hebben gewerkt; Bas Stegehuis, Bob van Streun, Mayke Paap, Noortje Pielage en Emma Overmaat onder begeleiding van Paul van Streun en Gerrit Stegehuis.

Jury
De jury heeft dit jaar vooral sites beloond met een origineel onderwerp dat aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Een hobby van de kinderen, een website over iets waar ze zelf mee te maken hebben of wat zich in hun omgeving heeft afgespeeld. De jury hecht ook veel waarde aan sites die duidelijk door de kinderen zelf zijn gemaakt en ook voor andere kinderen goed bruikbaar zijn. Er is gezocht naar sites met begrijpelijke teksten, zelf gemaakte plaatjes en of er iets extras te vinden is zoals moppen, raadsels of een quiz. Naast de hoofdprijs heeft de vakjury ook een eerste prijs, tweede prijs, derde prijs, coachprijs en verschillende aanmoedigingsprijzen voor humor, navigatie, interactie en copyright uitgereikt.

Brugpiepers, winnaar Kinderjuryprijs!
Elk jaar organiseert stichting De Kinderconsument de kinderjury. Naast de volwassenenjury beoordelen ook kinderen de ingezonden websites. Met hun eigen criteria en hun eigen prijswinnaar. Dit jaar is de Akerslootse basisschool Sint Jacobus gevraagd de kinderjury te leveren. Zij hebben de website Brugpiepers van basisschool De Driemaster uit Hardinxveld-Giessendam uitgeroepen tot winnaar.

Finale
De finale van ThinkQuest Junior 2004 heeft plaatsgevonden op vrijdag 25 juni in het Land van Ooit in Drunen. Alle websites van de finalisten zijn deze dag aan bod gekomen en de prijswinnaars zijn bekend gemaakt. De prijsuitreiking en de ontknoping van een spannende webspeurtocht waren de hoogtepunten van de dag. De presentatie van deze dag lag in handen van Martine Kruider van
Schooltv-weekjournaal.

Over ThinkQuest
ThinkQuest van Kennisnet is dé onderwijs WEBstrijd! Ieder schooljaar daagt ThinkQuest scholieren, studenten en docenten in het basis, voortgezet, en beroepsonderwijs uit om mee te doen aan een van de ThinkQuest WEBstrijden. Dit zijn: ThinkQuest Junior voor de basisschool, ThinkQuest Scholier voor het voortgezet onderwijs en ThinkQuest Docent & Student voor docenten en leraren in opleiding. Met ThinkQuest worden educatieve en vaak originele websites voor het onderwijs gebouwd.
ThinkQuest is een educatief avontuur waarmee Kennisnet het gebruik van ICT in het onderwijs op een leuke en leerzame manier wil stimuleren.

Over Kennisnet
Kennisnet is de internetorganisatie van en voor het onderwijs. Kennisnet stimuleert het gebruik van ICT in het onderwijs voor educatieve doeleinden. Op www.kennisnet.nl wordt onderwijs gerelateerde content en onderwijsinformatie aangeboden voor het basis, voortgezet en beroepsonderwijs. Leraren vinden op kennisnet.nl direct bruikbaar lesmateriaal. Voor leerlingen is Kennisnet een steun in de rug bij het maken van schoolwerk. Ouders vinden ondersteuning in opvoedingsvraagstukken. ICT-coördinatoren en schoolleiders krijgen praktische tools en beleidsinstrumenten aangereikt om de ICT infrastructuur op school vorm te geven. Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.

Alle ingezonden websites en informatie over de finale en de finaleteams zijn te bewonderen op de website van ThinkQuest: www.thinkquest.nl


---