Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

ESP pakt slippertjes met succes aan

Technologie van Bosch kan elke dag één leven redden

Hoofddorp, 25 juni 2004 Jaarlijks sterven ongeveer 1.100 Nederlanders als gevolg van een verkeersongeval. Bovendien moeten ruim 10.000 lichte of zwaargewonde verkeersslachtoffers zich in het ziekenhuis laten behandelen. Ingenieurs van Bosch richten zich sinds enkele jaren op deze sluipmoordenaar . Zij hebben een oplossing ontwikkeld die de autobestuurder terug in de juiste koers brengt als hij een slippertje dreigt te maken. Bosch heeft daarmee autorijden veiliger gemaakt. Naast een verantwoorde rijstijl is ook de uitrusting van de auto van doorslaggevend belang voor de veiligheid van de inzittenden.

Bosch ontwikkelde een praktisch en doelmatig systeem, ESP (Electronic Stability Programme), dat een slippende auto terug op het goede spoor zet. Na bijna tien jaar uitvoerige tests en praktijkervaringen van erkende testcentra en bestuurders is gebleken dat ESP een belangrijke life saver is. Zo stellen onafhankelijke onderzoeken van onder andere Toyota en Mercedes een afname van dodelijke ongevallen vast van 30% tot zelfs 50% (afhankelijk van een aantal factoren). Een voorlichtings- en scholingsprogramma van Bosch omtrent ESP-technologie in het Europese e-Safety programma is erkend als een belangrijk instrument om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Een eenvoudige rekensom geeft het belang aan van deze cijfers voor de verkeersveiligheid. Op de Nederlandse wegen gebeuren jaarlijks ongeveer 1.100 dodelijke ongevallen, voornamelijk veroorzaakt door het slippen van het voertuig. Omdat in meer dan 30% van deze ongevallen ESP een botsing kan voorkomen, kan deze technologie in Nederland elke dag minstens één leven redden. In Duitsland wordt het nut van ESP al breed onderkend: zes van de tien Duitse bestuurders heeft ESP in de auto. Ook andere Europeanen beseffen steeds meer dat na de airbag als passief veiligheidsinstrument ook ESP een must moet zijn.

Wat is ESP?
ESP is een actieve vorm van veiligheid die ongelukken helpt voorkomen, voortbouwend op ABS-technologie (Antilock Braking system) en TCS (Traction Control System). Het biedt een toegevoegde waarde op voorgaande technologieën en geeft vooral bijkomende veiligheid in gevaarlijke bochten en bij een glad wegdek. Nog belangrijker is de positieve invloed van ESP bij onverwachte uitwijkmanoeuvres, een belangrijke oorzaak van ongelukken op secundaire wegen. Het Electronic Stability Programme vergelijkt de reactie van het voertuig met het stuurgedrag van de chauffeur. Sensoren detecteren permanent de rijbeweging, een boordcomputer evalueert deze ten opzichte van het door de bestuurder gewenste traject. Vervolgens corrigeert ESP elke afwijking door op elk wiel afzonderlijk af te remmen en het overmatige motorvermogen te temperen. Op deze wijze wordt de auto terug in de door de bestuurder gewenste richting gebracht.

Betaalbaar
De stelling Veiligheid is onbetaalbaar gaat deze keer niet op. Bij de aankoop van een nieuwe auto wordt ESP steeds meer standaard aangeboden. Indien niet kan de koper van een nieuw voertuig de technologie als optie laten plaatsen bij de productie in de fabriek. ESP-systemen zijn er vanaf 500 euro, minder dan de prijs van drie bananen per week, berekend over 7,5 jaar, de gemiddelde gebruiksduur van een auto. Met dat verschil dat je over die bananen nog steeds kunt uitglijden...

Wist u dat&

* slippen de belangrijkste oorzaak is van auto-ongevallen
* één op de vier ongevallen met zwaargewonden wordt veroorzaakt door slippen
* zes op de tien ongevallen met dodelijke slachtoffers gebeuren door zijdelingse crashes, voornamelijk veroorzaakt door slippen
* 40 % van de auto-ongelukken naar aanleiding van controleverlies van de bestuurder kan worden vermeden met ESP
* 40 % van de frontale botsingen kan worden vermeden door ESP
* het aantal zware en dodelijke slachtoffers in een frontale botsing dankzij ESP met 35% daalt
* tweederde van de bevolking niet weet waar ESP voor staat
* 79% van de mannen al over ESP heeft gehoord, maar slechts 43% van de vrouwen
* vrouwen de scepter zwaaien als het op de aankoop van een auto aankomt. In 74% van de gevallen beslist uiteindelijk de vrouw, waarbij zij vooral op de uitrusting en veiligheid let
* ESP de chauffeur eveneens helpt obstakels te ontwijken
* ESP ervoor zorgt dat je rijgedrag wordt bijgestuurd naargelang de condities van de wegligging
* Bosch is met haar voorlichtings- en scholingsprogramma op het gebied van ESP-technologie geselecteerd om toe te treden tot het Europese E- safety programma rond veiligheid op de weg (European Charter on Road Safety). De ambitie van de 40 leden is om tegen 2010 het aantal dodelijke wegongevallen in de landen van de Europese Unie met 20.000 te doen teruglopen, een daling van 50%
* ESP per week slechts net zoveel kost als de prijs van drie bananen

Onderzoeksbronnen
Bosch onderzoek 2004, Toyota, ongevallenanalyse 2003, Mercedes, ongevallenanalyse 2003, RESIKO - Studie Retrospektive Sicherheitsanalyse von Pkw Kollisionen mit Schwerverletzten 2003, GDV - Institut für Fahrzeug - Sicherheit im Gesamtverband der detschen Versicherungswirtschaft 2003.

Meer informatie:

- Wat is ESP?: http://kwin.bosch.com/kwin/jsp/start/esp/index.jsp?lang=nl
- Veilig rijden met ESP: www.bosch.nl/content/language1/html/715_2301.htm

Andere Informatie:
Sterk Werk Communicatie
Aad-Jan Roos, Senior Consultant, Tel. (010) 456 78 49 of e-mail aadjan.roos@sterkwerk.nl