Gemeente Utrecht


2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
54 Vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 15 juni 2004)


Sinds de gemeentelijke website is toegerust met de routeplanner / reisadvies voor de fiets, voor auto's en voor vrachtwagens, is het functioneren ervan regelmatig onderwerp van gesprek. Al in het begin werden omissies in het programma eenvoudig aangetoond; zo werden fietsers bijvoorbeeld over de Waterlinieweg gestuurd.

Verbeteringen werden aangebracht, maar nog altijd blijkt het programma niet foutloos te zijn. Zo wordt het zware vrachtverkeer nog altijd over kwetsbare werfkelders en onvoldoende toegeruste bruggen gestuurd, waardoor deze schade kunnen oplopen.

Dit leidt tot de volgende vragen:

1. Is het College het met Leefbaar Utrecht eens dat een door de gemeente geboden dienst foutloos zou moeten werken? Zo ja, wat is het College van zins om deze situatie voor wat de routeplanner betreft te bewerkstelligen?

Utrecht kent een groot aantal bruggen en wegen waar geen zwaar vrachtverkeer toegelaten zou moeten worden. Markering van deze plekken middels verkeersborden is echter niet overal aanwezig.
2. Is het College bereid deze kwetsbare plekken te inventariseren?
3. Is het College bereid de markering van deze plekken te controleren en zonodig aan te brengen en/of te verbeteren?
4. Kan bovengenoemde inventarisatie van kwetsbare wegen overgenomen worden in het routeprogramma op de gemeentelijke website, zodat er in elk geval geen reisadviezen meer afgegeven worden die over deze plekken leiden?


Antwoorden van burgemeester en wethouders
(verzonden 30 juni 2004)


1. Een door de gemeente geboden dienst behoort foutloos te zijn of te werken. Dat geldt zeker ook voor de routeplanner waarmee verkeer onder meer om en door de binnenstad wordt geleid. Wij hebben dan ook opdracht gegeven aan Bureau Bereikbaarheid Utrecht, dat verantwoordelijk is voor de routeplanner en voor de routezuilen die aan de invalswegen van de stad staan, om het systeem nogmaals uitgebreid te testen. Diverse tests hebben tot nu toe geen foutieve informatie opgeleverd. Signalen over fouten zijn daarom voor ons bijzonder waardevol. Bij de introductie van de bereikbaarheidssite heeft het College er al op aangedrongen dat op de site zelf een mogelijkheid geboden zou worden om wensen, klachten en suggesties te melden. Die gelegenheid is er ook in de vorm van een e-mail adres.
Beide systemen, zowel op de website als via de routezuilen, geven (met name ook voor de kwetsbare gebieden in de binnenstad) extra beperkingen duidelijk aan in de tekst en op de uitdraai van de computer. Een chauffeur van een (te) zware vrachtwagencombinatie kan dan bijvoorbeeld in één oogopslag zien welke kwetsbare werfkelders en bruggen hij moet mijden. Op dat moment kan hij (via een speciale informatieknop) op de website toegang krijgen tot informatie over alternatieve routes om zijn doel te bereiken.
Ondanks het feit dat tests tot nu toe geen negatieve resultaten hebben opgeleverd, hebben wij Bureau Bereikbaarheid gevraagd om te onderzoeken of zij de routeplanner zodanig kunnen aanpassen dat de beschikbare informatie makkelijker toegankelijk wordt. Zoals gezegd: alle informatie zit wel degelijk in het systeem en wordt ook zichtbaar, maar bij beperkingen (bijvoorbeeld wanneer een vrachtwagen te zwaar is en daardoor een alternatieve, langere route moet nemen) moet degene die het systeem raadpleegt een aantal handelingen verrichten om de juiste informatie te krijgen. Het is in principe technisch mogelijk om hierop verbeteringen in de routeplanner aan te brengen. Op welke wijze dat precies zou kunnen en welke kosten hieraan verbonden zijn, moeten wij nog nagaan.

2. Utrecht kent inderdaad kwetsbare bruggen en wegen, met name in de historische binnenstad. Die zijn voor het grootste deel bekend. Om de belastbaarheid van deze plekken technisch correct vast te stellen wordt een inventarisatie gehouden in de binnenstad. De uitkomsten hiervan worden medio augustus verwacht, zoals al aangegeven met de beantwoording van de schriftelijke vragen van de heer Giesberts (nr. 88, 2003). Na afronding van deze inventarisatie worden de noodzakelijke verkeersbesluiten genomen en in procedure gebracht, zodat ook de bebording in de binnenstad structureel aangepast kan worden.

3. In afwachting van de eerdergenoemde inventarisatie en daarop volgende structurele oplossingen, zijn inmiddels borden aangebracht bij de meest kwetsbare bruggen (Herenbrug en Abstedebrug) in de binnenstad. De borden zijn al zichtbaar vanaf de Singel.


4. Op dit moment is de informatie die in de folder 'Wegwijs naar Utrecht Centrum' staat nog actueel (behoudens de uitslagen van de genoemde inventarisatie). Dat geldt ook voor de routeplanner op internet. Zodra de gegevens van de inventarisatie bekend zijn, zal de informatie op de website hiermee geactualiseerd worden.


---- --