Gemeente Haarlem


7 juli 2004
sector Maatschappelijke Ontwikkeling

189/2004
Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persbericht


Datum
Afzender
Informatie bij
E-mail
Telefoon
Nummer


Campagne 'inburgering oudkomers' succesvol

"wethouder Ruud Grondel tevreden met het resultaat"

Het aantal oudkomers dat zich inschrijft voor een inburgeringscursus is in de tweede helft van 2003 met ruim 100% toegenomen in vergelijking met de eerste helft van dat jaar. Dit blijkt uit de onlangs gehouden evaluatie van de campagne 'inburgering werkt'. Deze campagne is op 1 september 2003 gestart en heeft als doel oudkomers in Haarlem te werven voor een inburgeringscursus. Oudkomers zijn immigranten die al langere tijd in Nederland wonen en de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.

Toename aantal deelnemers
De voorlichtingscampagne bestaat uit folders, posters en een website. Deze middelen zijn de afgelopen maanden ingezet. In de volgende fase worden oudkomers ook persoonlijk benaderd via mondelinge voorlichtingsbijeenkomsten. Dit is van groot belang omdat oudkomers veel waarde hechten aan voorlichting in de eigen gemeenschap.
In de tweede helft van 2003 meldden 239 oudkomers zich bij de gemeente voor een inburgeringscursus. In de eerste helft van 2003 waren dit er 119. Wethouder Ruud Grondel: "Ik ben erg tevreden met het resultaat omdat dit alleen toegeschreven kan worden aan de massamediale campagne, als wij in een tweede fase de oudkomers ook persoonlijk gaan benaderen is een nog hoger resultaat te verwachten".
Binnenkort wordt bepaald of alle oudkomers die zich hebben gemeld voldoen aan de eisen om een cursus te kunnen volgen. Het doel is om jaarlijks 320 oudkomers per jaar te laten instromen in een cursustraject. Als de trend doorzet wordt deze doelstelling gehaald. In september 2004, een jaar na de start van de campagne, wordt dit definitief duidelijk.

Verbeterpunten
Ruim 300 instellingen in Haarlem, zoals allochtone organisaties, moskeeën, maatschappelijke instellingen, buurthuizen en huisartsen hebben actief meegewerkt aan het verspreiden van folders en posters. Dit heeft als resultaat dat meer dan de helft van de oudkomers in contact is gekomen met één of meer middelen. Daarentegen blijkt dat de inhoud van de communicatiemiddelen beter afgestemd kan worden op de doelgroep. De helft van de oudkomers begrijpt de boodschap van de poster niet, omdat deze volledig in het Nederlands is. Omdat de folder wel in meerdere talen beschikbaar is wordt die door meer mensen begrepen. Het zijn vooral vrouwelijke oudkomers die moeite hebben met het begrijpen van de folder en de poster.
Verder blijkt dat niet iedereen zich aangesproken voelt door de modellen op de poster en in de folder. Een Turkse vrouw merkte op: "Er staan alleen donkere mensen op de poster. Ik ben Turks, van nature blond en ik heb een lichte huidskleur. Ik zie mezelf niet terug op de poster".
Het verspreiden van posters en folders blijkt een effectieve manier te zijn om oudkomers op de hoogte te stellen van het bestaan van inburgeringscursussen. Daarom zullen de folder en de poster worden aangepast, waarna zij opnieuw intensief zullen worden verspreid in de stad.

Mondelinge voorlichting
De komende maanden zullen er mondelinge voorlichtingsbijeenkomsten voor oudkomers georganiseerd worden. Mondelinge voorlichting is van groot belang om oudkomers te bereiken omdat zij veel waarde hechten aan voorlichting in de eigen gemeenschap en omdat er onder oudkomers veel analfabeten zijn die op deze manier ook worden bereikt. De verwachting is dat het aantal inschrijvingen door de inzet van mondelinge voorlichtingsbijeenkomsten verder zal toenemen. De voorlichtingsbijeenkomsten zullen georganiseerd worden door de gemeente in samenwerking met allochtone organisaties en moskeeën.

Evaluatieonderzoek
De effecten van de campagne zijn in de periode februari tot en met mei 2004 onderzocht. In totaal zijn er bijna 100 enquêtes onder de doelgroep afgenomen en er zijn 30 interviews gehouden met oudkomers zelf, intermediaire (allochtone) organisaties en interne betrokkenen.