BBC WORLD

Onderzoek EUROPE 2004:

Recordniveau kijkcijfers BBC World

7 juli 2004

Als enige (zaken)nieuwszender van Europa boekte BBC World het afgelopen jaar maandelijks hogere kijkcijfers dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport 'Europe 2004', de vijfde publicatie in de serie 'Europe 2000'.

Wekelijks kijkt 27 procent van de top van de Europese zakenwereld naar BBC World - dat komt neer op meer dan 2,7 miljoen kijkers. Dit betekent dat BBC's commerciële 24-uurs nieuws- en informatiezender uitstekend presteert als het gaat om het bereiken van de zakelijke beslissers in Europa.

Uit het onderzoek Europe 2004 blijkt ook, dat BBC World door meer leidinggevenden wordt bekeken dan de zakennieuwszenders Bloomberg en CNBC samen. Dagelijks kijkt 3,1 procent van de leidinggevenden naar BBC World, wekelijks is dat 14,3 procent en maandelijks 27 procent. Naar Bloomberg en CNBC samen kijkt 3,0 procent van de leidinggevenden dagelijks, 11,9 procent wekelijks en 21,8 procent maandelijks. BBC World overtreft ook de gezamenlijke zakennieuwzenders in hun bereik van CEO's (een wekelijks bereik van 19,3 procent tegen 16,8 procent van de gezamenlijke zenders).

Dat de interesse in de zender groeit, blijkt uit het feit dat de kijkers 31 procent langer naar BBC World keken dan in 2003. Met een gemiddelde kijktijd van 33 minuten per dag, kijken BBC World-kijkers nu 22 procent langer dan CNN-kijkers en zo'n 50 procent langer dan de mensen die naar Euronews of CNBC kijken.

Het onderzoek is uitgevoerd in zestien Europese landen en beslaat tv-kanalen, gedrukte en lokale media in heel Europa. Het stelt adverteerders en reclamebureaus beter in staat om de resultaten van hun reclamecampagnes in kaart te brengen, te optimaliseren en te evalueren. Het onderzoek biedt namelijk ook gegevens over de hoger opgeleiden die in gebruikelijke informatiebronnen niet terug te vinden zijn.

Jonathan Howlett, directeur Airtime Sales van BBC World, zegt hierover: 'Vorige maand bevestigde het EMS-onderzoek dat BBC World de snelst groeiende grote nieuwszender is en het trouwste kijkerspubliek aantrekt. Het onderzoek Europe 2004 versterkt deze gegevens nog eens: de kijkcijfers per kijker groeien aanzienlijk en bovendien blijkt uit alle vijf de onderzoeken in de Europe 2000-serie dat de meeste nieuws-kijkers naar onze zender kijken. We verwachten dat het European Business Readership Survey deze trend bevestigt. Dit onderzoek komt in het najaar uit en BBC World doet er voor de eerste keer aan mee.

In Nederland is het wekelijks kijkgedrag zelfs toegenomen met 148%. Dat is meer dan twee keer zoveel dan de toename bij alle andere nieuws- en informatiezenders in het land. Directeur Marketing, Jane Gorard, van BBC World is opgetogen maar niet verbaasd over deze uitkomst: 'Vorig jaar is de distributie van BBC World in Nederland met 73 procent toegenomen naar 4,6 miljoen huishoudens in juni 2003. De toename in distributie en de groeiende bekendheid van de zender verklaren de grote toename bij de Nederlandse kijkers uit de hogere inkomensklassen.'

De belangrijkste conclusies van het onderzoek Europe 2004 zijn:

Het maandelijkse kijkerspubliek van BBC World is sinds vorig jaar met 3 procent toegenomen naar 27 procent. BBC World is daarmee de enige nieuwszender bij het Europe 2000-onderzoek die op dit gebied ieder jaar groeit:

Europe 2000 = 1,985,000 kijkers per maand (18,3%) Europe 2001 = 2.108.000 kijkers per maand (20,1%) Europe 2002 = 2.381.000 kijkers per maand (22,3%) Europe 2003 = 2.732,000 kijkers per maand (26,3%) Europe 2004 = 2.716,000 kijkers per maand (27,0%)

BBC World blijft binnen de onderzoekspopulatie de welgestelde kijkers, zoals zakenreizigers, aantrekken. Het dagelijkse kijkerspubliek bestaat voor het grootste gedeelte uit:


- 3+ zakenreizigers in vliegtuigen (50,3%)

- Eersteklas- of business class-reizigers (33,4%)
- Gebruikers van VIP-lounges (21,8%)

- 30+ hotelkamers per jaar (15,5%)

- Zakelijke contacten uit het buitenland (39,9%)

De onderzoekspopulatie was dit jaar kleiner.


- Het onderzoek Europe 2003 werd gedeeltelijk uitgevoerd tijdens de oorlog met Irak.

Dit onderzoek is uitgevoerd in zestien Europese landen onder welgestelde volwassenen van 25 jaar en ouder. De uitvoering was in handen van IPSOS-RSL Ltd. De populatie van 10,05 miljoen mensen vertegenwoordigt de bovenste 4 procent van de bevolking in het onderzoeksgebied. Het onderzoek voorziet ook adverteerders en reclamebureaus van een Reach and Frequency-faciliteit in zestien landen in Europa. Ze zijn hierdoor beter in staat om de planning en resultaten van hun reclamecampagnes in kaart te brengen, te optimaliseren en te evalueren.