Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening van de Rijksweg A30, in Ede

Dames en heren,

Als minister van Verkeer zit ik tot over mijn oren in de uitvoeringsovereenkomsten, bestuurlijke overleggen, ontwerp-wegaanpassingsbesluiten en toetsbrieven. Dat soort bestuurlijke en financiële afspraken is natuurlijk hard nodig als je iets wil bereiken, maar het is toch fijn om af en toe eens te zien waarvoor je het ook alweer doet. En hier draait het natuurlijk allemaal om: een prachtig stuk weg waar de burgemeester, de gedeputeerde, de kunstenaar, de vogelbeschermer, de weggebruiker en de ondernemer blij mee zijn, zoals we net hebben gehoord. En niet te vergeten de oeverzwaluw natuurlijk!

En dames en heren de minister óók. Voor mij is de A30 vooral van belang als een van de tandwielen in het totale verkeersnetwerk. Een raderwerk dat ik aan het repareren, restaureren en uitbreiden ben om Nederland in beweging te brengen en te houden. Dat is mijn missie! Het traject dat we vandaag openen is daarom niet alleen lokaal, maar ook landelijk een aanwinst.

Dit traject betekent een verbetering van de bereikbaarheid, leefbaarheid én veiligheid. De bereikbaarheid spreekt voor zich. De tien kilometer snelweg van de A1 tot Lunteren is sinds 1990 in gebruik. Als je een blik werpt op de wegenkaart, zie je dat het vervolgens niet meer dan logisch is om de weg door te trekken tot de A12. Het stuk weg dat vandaag opengaat, is de schakel die de noord-zuidverbinding compleet maakt. Om met de Edese wethouder Peter van t Hoog te spreken: daarmee wordt de gemeente Ede een vijfsterren-locatie op het Nederlandse wegennet, met uitvalswegen naar alle windrichtingen. Vijf sterren is nu misschien nog wat veel, maar straks met de spitstroken op de A12 is Ede die kwalificatie wel waard. Ik neem aan dat niet alleen bewoners en bezoekers in hun nopjes zijn met die super-de-luxe bereikbaarheid, maar ook het bedrijfsleven.

Het knooppunt Maanderbroek dat met de aansluiting van de A30 op de A12 is ontstaan, heeft als bijkomend voordeel dat het verkeer uit de bebouwde kom van Ede wordt gelokt. Dat scheelt een hoop stank en lawaai in de stad. Ede wordt daarmee een fijnere plek om te wonen. Rijkswaterstaat heeft er bovendien alles aan gedaan om ook rond de nieuwe weg de leefbaarheid te vergroten. Zo heeft RWS duurzame bouwmethodes en materialen gebruikt, zogeheten stil asfalt gelegd, duizenden bomen aangeplant, wildtunnels aangelegd en fraaie geluidsschermen geplaatst.

Ook de verkeersveiligheid in Ede is gediend met het wegleiden van verkeer naar de A30. Dat vind ik hartstikke belangrijk, want verkeersveiligheid gaat me zeer aan het hart. De A30 betekent bovendien een hele vooruitgang voor de veiligheid ten opzichte van de weg die er eerst lag. Inhaalacties op die eenbaansweg leverden gevaarlijke manoeuvres en halsbrekende toeren op. Sinds mensenheugenis stonden er borden met hartenkreten als S1 dodenweg en Denk aan wat u lief is!. Nou, de A30 is daar het antwoord op!

Dames en heren,

Het moge duidelijk zijn dat de bouwers en andere betrokken partijen een puik project hebben afgeleverd. Bezoekers aan het Schakelfeest hebben afgelopen zaterdag met eigen ogen kunnen aanschouwen dat de A30 er prachtig en compleet bij ligt. Ik wil iedereen die daar aan heeft bijgedragen ontzettend bedanken. Zaterdag was de weg nog het toneel van voetgangers, fietsers en oldtimers. Straks zullen we definitief overschakelen naar het snellere verkeer. Ik wens iedereen van bewoners, bouwers en bedrijven tot de burgemeester van harte geluk met deze verbindende schakel.

Dank u wel.