Provincie Overijssel

Extra inzet voor wachtlijstbestrijding in de jeugdzorg

Het terugdringen van de wachtlijsten, een meer vraaggestuurde jeugdzorg, het beter laten aansluiten van het jeugdbeleid op de jeugdzorg en het bestrijden van de jeugdcriminaliteit, dat zijn de speerpunten van Gedeputeerde Staten als het gaat om de jeugdzorg voor de jaren 2005-2008. Gedeputeerde Staten van Overijssel leggen het conceptbeleidskader Jeugdzorg 2005-2008, waarin het beleid is uitgewerkt, tot 6 september aanstaande voor inspraak voor aan instellingen en gemeenten.

Onorthodoxe maatregelen

De provincie Overijssel is actief op het gebied van zorg en vooral de jeugdzorg. In het nieuwe beleidsplan jeugdzorg zet de provincie haar aanval op de wachtlijsten voort. Via onorthodoxe maatregelen uit het verleden, zoals de ontwikkeling van jeugdzorgboerderijen, Eigen kracht conferenties en het ontbureaucratiseren en verbeteren van de efficiency en effectiviteit binnen de jeugdzorginstellingen zijn al veel wachtende kinderen geholpen. Voor de komende jaren wil de provincie deze middelen ook inzetten en uitbreiden om de wachtlijsten zoveel mogelijk te reduceren. Daarvoor hebben Gedeputeerde Staten in 2004 een bedrag van EUR 800.000 beschikbaar voor de bestrijding van wachtlijsten in 2004. Ook is in 2004 vanuit het provinciale Actiefonds een extra bedrag van 1 miljoen euro gereserveerd voor bestrijding van de wachtlijsten in de 24-uurszorg. Van deze in totaal EUR 1.800.000 hebben Gedeputeerde Staten inmiddels een bedrag van EUR 759.000,-- beschikbaar gesteld aan elf projecten. Het provinciebestuur besluit in het najaar van 2004 over de besteding van de overige middelen. De projecten die nu een bijdrage ontvangen, zijn:

Omschrijving

Bijdrage

Uitgevoerd door

Drie projecten gericht op wachtenden voor 24-uurszorg. Door het bieden van vervangende Hulp aan Huis, maar ook in crisissituaties, waar uithuisplaatsing dreigt kunnen cliënten eerder geholpen worden.

EUR 25.000,--

EUR 30.000,--

EUR 127.000,--

Trias

Trias

Commujon

Twee projecten die erop gericht zijn dat kinderen in de 24-uurszorg sneller naar huis kunnen. Dit schept ruimte voor wachtenden op 24-uurszorg.

EUR 83.000,--

EUR 68.000,--

Commujon

Jarabee

Drie projecten gericht op het versneld helpen van wachtenden op ambulante hulp.

EUR 83.000,--

EUR 140.000,--

EUR 84.000,--

Trias

Jarabee

Commujon

Inzet observatiediagnostiek. Door het achterwege blijven van een observatiediagnostiek blijven kinderen ten onrechte te lang in een relatief zware hulpvorm (daghulp).

EUR 56.000,--

Jarabee

Uitbreiding van het Thuislozenteam voor zwerfjongeren.

EUR 43.000,--

Jarabee

Verbeteren van de samenhang in de wachtlijstaanpak.

EUR 20.000,--

Bureau Jeugdzorg Overijssel

Probleem bij het terugdringen van de wachtlijsten, is dat de vraag naar jeugdzorg nog elk jaar stijgt. Om de toestroom naar de jeugdzorg en daarmee de wachtlijsten een halt toe te roepen, besteedt het provinciebestuur ook aandacht aan preventie. Convenanten tussen gemeenten en provincie moeten zorgen voor een verbetering in de aansluiting tussen jeugdbeleid en jeugdzorg.

Wet op de Jeugdzorg

De komst van de Wet op de Jeugdzorg per 1 januari 2005 zorgt ervoor dat de provincie een ruimere taak krijgt toebedeeld op het gebied van de jeugdzorg. Dit betekent onder ander dat provincies verantwoordelijk worden voor het doorvoeren van een jeugdzorgstelsel, waarin de vraag bepalend is voor de soort en omvang van de zorg die beschikbaar is. Gedeputeerde Staten willen zich inzetten om zo snel mogelijk te komen tot een goede afstemming tussen vraag en aanbod. Hierbij worden de jeugdhulpverlening, de Geestelijke Gezondheidszorg voor jeugdigen, de zorg voor licht verstandelijk gehandicapte jeugdigen, de Justitiële Jeugdinrichtingen en zorgkantoren betrokken.

Ook is er in de nieuwe wet een taak voor de provincies weggelegd bij de bestrijding van de jeugdcriminaliteit. De provincie Overijssel richt zich daarbij in het bijzonder op het ondersteunen en stimuleren van projecten rond jeugdreclassering en jeugd en veiligheid.

Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl © 2004 Provincie Overijssel