STICHTING GREENPEACE NEDERLAND

Greenpeace verbetert tekst op billboards Eneco

Eneco moet vuile kolenstroom vervangen door groene energie

Achttien actievoerders van Greenpeace Nederland hebben in de vroege ochtenduren de teksten van de reclamecampagne van Eneco aangepast. Op billboards in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Leiden hebben de actievoerders de Eneco-reclame 'Iets wat ingewikkeld is kun je toch helder uitleggen' aangevuld met de Greenpeace-tekstballon: 'Onze kolencentrales stoten CO2 uit en dat veroorzaakt klimaatverandering'. Met deze nieuwe tekstballonnen wil de milieuorganisatie duidelijk maken dat energiebedrijf Eneco de consument niet alleen gemak moet bieden, maar vooral groene energie. Eneco is medeverantwoordelijk voor het vrijkomen van kooldioxide (CO2) bij stroomopwekking in kolencentrales. Greenpeace wil dat Eneco geen energie meer afneemt van vervuilende kolencentrales, maar investeert in groene stroom om het klimaat te redden.

Energiebedrijf Eneco behoort samen met Nuon en Essent tot de drie grootste energieleveranciers van Nederland. Zij proberen met hun reclamecampagne klanten te lokken met gemak en goede service, maar verliezen daarbij het milieu uit het oog. De 'ecostroom' van Eneco is duurder dan haar vieze stroom, terwijl andere energiebedrijven nog wel groene stroom aanbieden voor dezelfde prijs. Eneco investeert veel te weinig in het enige milieuvriendelijke alternatief: duurzame energie uit zon, wind en schone biomassa. In plaats daarvan propagandeert Eneco een andere vorm van milieuschadelijke energieopwekking: kernenergie, een vuile energiebron waarbij radioactief afval vrijkomt dat honderdduizenden jaren gevaarlijk blijft.

De gevolgen van klimaatverandering zijn steeds zichtbaarder. Heviger stormen, smeltende ijskappen, extreme droogtes, voedsel- en drinkwaterproblemen en bosbranden zorgen wereldwijd voor problemen. Volgens de Wereldgezondheids-organisatie zijn in 2002 door klimaatverandering 150.000 mensen meer overleden aan malaria en andere tropische ziekten. In Nederland moeten we de komende decennia tientallen miljarden euro's besteden aan het verstevigen van de dijken om de voeten droog te houden. Een land als Bangladesh heeft die miljarden echter niet en wordt elk jaar, zoals ook deze week nog was te zien, geconfronteerd met steeds ernstiger overstromingen. Een zeespiegelstijging van 55 cm, zoals door de Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) voorspeld is, bedreigt in dit land alleen al 17 miljoen mensen.

Eerder deze week, op maandag 19 juli, blokkeerden actievoerders van Greenpeace de kolentoevoer van de Amercentrale in Geertruidenberg. De milieuorganisatie wilde met die actie dat Essent, eigenaar van die centrale, de kolencentrale zou sluiten en overstappen op duurzame opwekking van energie. De zondagavond ervoor projecteerde Greenpeace de Hollywood-film over klimaatverandering 'The Day After Tomorrow' op de Hemweg kolencentrale, eigendom van Nuon, in Amsterdam. Met deze actie vroeg de milieuorganisatie op ludieke wijze aandacht voor klimaatverandering. Op 1 juli luidde de milieu-organisatie de liberalisering van de energiemarkt in door 'Stop CO2' op de schoorsteenpijp van de kolencentrale op de Maasvlakte te schilderen.

'Eneco zou eigenlijk een waarschuwing moeten toevoegen aan haar vieze stroom: 'Uw stroom kan ernstige milieuschade veroorzaken'', aldus Joris Thijssen, campagneleider klimaat en energie van Greenpeace Nederland. 'Energiebedrijven als Eneco, Essent en Nuon moeten hun groene woorden om te zetten in daden door ambitieuze sluitingsdata van de vervuilende kolencentrales vast te leggen. Het kolentijdperk moet worden afgesloten; van nieuw te bouwen kolencentrales kan met de huidige inzichten toch echt geen sprake zijn'. Eneco moet de verkoop van kolenstroom afbouwen én voorkomen dat de groene stroommarkt instort(1) door groene stroom voor dezelfde prijs als grijze stroom aan te bieden.