Wereld Natuur Fonds Nederland

Steeds meer Nederlanders willen hout met het FSC-keurmerk

Ruim 42 procent van de mensen die het keurmerk kennen, letten bij een aankoop op dit keurmerk, tegen 26 procent vorig jaar. Ook de spontane naamsbekendheid van het keurmerk is gestegen van 21 procent vorig jaar naar 33 procent dit jaar.

Arnold van Kreveld, Hoofd Programma Bossen van het Wereld Natuur Fonds, is tevreden met de uitslag van het onderzoek: 'Niet alleen de bekendheid is toegenomen, maar er zijn ook veel meer mensen bewust naar FSC-gecertificeerd hout op zoek gegaan. Dit betekent een belangrijke verandering in houding en dat is een heel goed teken. Doordat meer mensen vragen naar verantwoord hout zal het aanbod vanzelf toenemen. Alleen dan kunnen we de bossen met de planten en dieren die daar leven voor de toekomst behouden. Nog steeds gaat er jaarlijks circa 12 1/2 miljoen hectare tropisch bos tegen de vlakte, dat is een gebied ruim drie keer zo groot als Nederland. Het is noodzakelijk om daar nu iets aan te doen. Dat kan heel eenvoudig, door alleen hout met het FSC-keurmerk te kopen.'

In maart en april dit jaar heeft het Wereld Natuur Fonds samen met FSC-Nederland een campagne gevoerd onder het motto 'Spaar het woud, kies FSC-hout'. Dertig bedrijven hebben hun medewerking verleend aan deze campagne die erop is gericht via goed bosbeheer onnodige kaalslag van bos te stoppen. Meer vraag naar FSC-hout stimuleert importeurs en winkeliers verantwoord hout aan te bieden en zo kan het aandeel goed beheerde bossen verder stijgen. In een jaar tijd is het areaal FSC-bos in de wereld met 15