STICHTING HET JURIDISCH LOKET

Jan Albert Waal benoemd tot directeur van het Juridisch Loket

Met ingang van 1 november 2004 treedt Jan Albert Waal (47) in dienst als directeur van de landelijke stichting het Juridisch Loket. Deze stichting is de centrale nieuwe organisatie van het Juridisch Loket, die medio 2005 in totaal dertig lokketen in Nederland in bedrijf zal hebben.

De heer Waal is momenteel nog werkzaam als manager van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Zwolle. Daarvoor heeft hij bij verschillende organisaties gewerkt, zoals in de sociale zekerheid (BVG en Cadans) en bij PTT Telecom. Hij heeft organisatiekunde gestudeerd in Leiden, is getrouwd en vader van drie kinderen. De nieuwe directeur is geboren in Den Haag en woont thans in Bilthoven.

Jan Albert Waal heeft bijzonder veel zin in zijn nieuwe functie en spreekt enthousiast over het Juridisch Loket. Hij ziet deze nieuwe vorm van eerste lijn voorziening als een belangrijke verbetering in de publieke dienstverlening om voor meer mensen in Nederland, de toegang tot de rechtshulp te vergroten.
Hij benadrukt daarbij dat de primaire dienstverlening aan de rechtzoekende plaatsvindt via de dertig Juridische Loketten en de centrale organisatie daarin vooral facilitair en ondersteunend zal zijn.

De centrale organisatie van de stichting het Juridisch Loket wordt gehuisvest in Utrecht. De kantoorlocatie voor de stichting is nog niet definitief.
Jan Albert wil zich na 1 november snel inwerken, contacten opbouwen en hoopt dat de verdere personele invulling van de centrale organisatie binnen zes maanden rond is.

Einde persbericht

Achtergrondinformatie:
Het Juridisch Loket is een nieuwe landelijke publieksvoorziening in het kader van de gesubsidieerde rechtsbijstand. Het loket neemt een deel van de taken over van de huidige Bureaus Rechtshulp. Deze bureaus verdwijnen of worden omgevormd tot sociale advocatenkantoren. In de afgelopen maanden zijn de eerste loketten geopend in Breda en Rotterdam. Het derde loket wordt op 1 oktober aanstaande geopend in 's-Hertogenbosch. Daarna volgen gefaseerd nog 27 loketten in de periode 2004-2005. Landelijk komen er dus in totaal 30 loketten.

In november 2003 is op voorstel van de minister van Justitie door het parlement besloten tot wijziging van het huidige stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand. Het Juridisch Loket heeft primair de taak om de rechtzoekende burger die in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand, snel en direct te informeren over mogelijke oplossingen voor een juridisch probleem.

Informatie en advies
Mensen kunnen terecht met vragen op het gebied van arbeidsconflicten, familiekwesties, sociale zekerheid (uitkeringen), huur- en woonrecht, vreemdelingenzaken en problemen met producten of diensten die men koopt. Ook voor andere juridische kwesties zoals strafzaken, burenkwesties, vergunningen en rijbewijzen en huursubsidie is het Juridisch Loket het juiste adres.
De nieuwe voorziening is een goed bereikbaar (fysiek, telefonisch of via internet), laagdrempelig loket met een duidelijk takenpakket: het geven van informatie en advies, of indien nodig het doorverwijzen naar een advocaat of een andere (rechts)hulpverlener.

Bereikbaarheid
Het Juridisch Loket is op drie manieren te bereiken: telefonisch via
0900 - 8020 (10 eurocent per minuut), via de website www.hetjl.nl, of door het loket op locatie te bezoeken.

Daar waar loketten opengaan, zal het Juridisch Loket via de lokale en regionale media, publieksfolders en posters geĂŻntroduceerd worden bij het publiek.

Einde bericht