UNETO-VNI



Plan Wijn kost bedrijfstak 100 miljoen euro per jaar

De plannen van staatssecretaris Wijn om winstbelasting te verlagen en het daardoor ontstane tekort aan te zuiveren door het afschaffen van het grijze kenteken heeft voor grote beroering gezorgd onder de leden van UNETO-VNI. Zij zien een lastenverzwaring van een kleine honderd miljoen euro per jaar op zich afkomen, waar nagenoeg geen compensatie tegenover staat.

Staatssecretaris Wijn laat zijn initiatieven om Nederland aantrekkelijker te maken voor buitenlandse bedrijven bekostigen door het nationale bedrijfsleven zwaarder te belasten. En daar kunnen de ondernemers van UNETO-VNI, die in hoofdzaak binnen de landsgrenzen hun omzet moeten behalen, de redelijkheid niet van inzien. Zij worden extra belast voor hun mobiliteit. Maar die behoort tot hun dagelijks werk. Ook komt deze staatssecretaris met argumenten als: '20 procent van de bedrijfswagens wordt oneigenlijk gebruikt'. De staatssecretaris zou zijn energie beter daarop kunnen richten.

Onevenredig zwaar belast
Belastingverlaging wordt op zichzelf als een goede maatregel gezien. Maar de helft van deze maatregel moet worden betaald uit het afschaffen van de fiscale voordelen op het grijze kenteken. En juist daar worden de UNETO-VNI ondernemers onevenredig zwaar met de gevolgen opgezadeld. De installateursbranche is een mobiele bedrijfstak. Het grootste deel van haar werknemers is dagelijks onderweg met bedrijfsauto's en mobiele werkplaatsen. Bovendien behoren driekwart van de ondernemers tot het midden- en kleinbedrijf, waarvan een groot deel geen bv heeft en dus niet onder de VPB valt. Voor hen is de korting op de winstbelasting niet relevant, terwijl zij wel worden geconfronteerd met de lastenverzwaring.

Jaarlijks honderd miljoen euro lastenverzwaring UNETO-VNI heeft al jaren haar ongenoegen uitgesproken over dergelijke ideeën. De leden van de brancheorganisatie beschikken in totaal over zo'n 40.000 bedrijfsauto's, waarvan het merendeel bestelbussen zijn. De werknemers zijn dagelijks in deze mobiele werkplaatsen onderweg voor hun werk. Zo'n bus kost gemiddeld 20.000 euro en gaat vijf jaar mee. Als voor zulke bedrijfswagens het BPM-tarief zou gaan gelden (42,5%) kost dat de bedrijfstak 60 miljoen euro extra per jaar. Zou ook de motorrijtuigenbelasting naar 'geel tarief' gaan, dan komt daar jaarlijks nog 32 miljoen euro bij. In totaal een kleine honderd miljoen euro per jaar lastenverzwaring voor de installatiebranche.

Maatschappelijke gevolgen
Op de schaal van een afzonderlijk installatiebedrijf met bijvoorbeeld 10 mobiele werkplaatsen betekent dit een jaarlijkse extra last van zo'n 25.000 euro. Dat gaat banen kosten. Bovendien zijn de gevolgen eenvoudig te voorspellen: hogere tarieven en weglopende klanten. Behalve de installateur betaalt ook de burger het gelag. UNETO-VNI constateert, samen met vele andere brancheorganisaties, dat de balans voor de plannen van staatssecretaris Wijn voor wat de Nederlandse bedrijvigheid betreft, negatief uitpakt. Mogelijk wordt de aantrekkelijkheid van de 'BV Nederland' ermee gediend - en dat moet nog worden afgewacht - maar duidelijk is dat de kosten voor zijn plannen voornamelijk moeten worden betaald door ondernemers die voor hun rentabiliteit afhankelijk zijn van nationale en zelfs regionale markten. Vooralsnog vinden de UNETO-VNI ondernemers dat zij met name de rekening gepresenteerd krijgen voor een korting op hun winstbelasting.

//// einde persbericht ////